قطر: خامنه‌ای آماده سازش در رابطه با پرونده هسته‌ای است

By | ۱۴۰۱-۰۳-۰۱

کارشناسان اقتصادی هشدار داده بودند که بدون حل مشکلات سیاست خارجی و کاهش بحران‌های بین‌المللی امکان بهبود وضعیت اقتصادی وجود ندارد

محمد بن عبدالرحمن آل ثانی، وزیر خارجه قطر، با بیان اینکه «ورود نفت ایران باعث ثبات بازار و کاهش قیمت نفت خام خواهد شد»، گفت: «خامنه‌ای ایران آمادگی خود را برای سازش در رابطه با پرونده ایران اعلام کرده است.»

به گزارش الجزیره، او که اخیرا به تهران سفر کرده بود، افزود: «حل‌وفصل مسئله هسته‌ای ایران، افزایش ثبات در منطقه خلیج‌ فارس را به دنبال خواهد داشت».

با این حال سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه ایران ساعتی بعد از انتشار این خبر گفت: «رهبر انقلاب هیچ سخنی از سازش به میان نیاورده است.» خطیب‌زاده  با بیان این‌که در ترجمه این خبر از شبکه الجزیره، دقت کافی صورت نگرفته انتشار آن را « شیطنت‌ رسانه‌ای و تبلیغاتی» خواند.

از زمان خروج ایالات متحده از برجام، فشار اقتصادی بر ایران افزایش یافته است. اگرچه جمهوری اسلامی طی این مدت سعی کرده است که با دور زدن تحریم‌ها نفت صادر کند، به نظر می‌رسد که این میزان کافی نیست، به طوری که دولت ابراهیم رئیسی ناچار شده است برای جبران کسری بودجه ارز ترجیحی را حذف کند و این بار کالاهای اساسی و مواد غذایی را گران کند.

البته دولت مدعی است که پرداخت یارانه می‌تواند آثار تورمی حذف ارز را جبران کند. از این رو، به نظر می‌رسد اقدام اخیر در همان راستا صورت می‌گیرد.

برخلاف نظر دولت، کارشناسان اقتصادی معتقدند که افزایش یارانه نمی‌تواند فشار اقتصادی ناشی از حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی را کاهش دهد.

در واقع حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی تورم و شوک اولیه خواهد داشت و این شوک اولیه تمام اقشار را زیر فشار قرار می‌دهد، اما در بودجه ۱۴۰۱ و حداقل در کلیات آن، درباره جبران این شوک اولیه و تورم حاصل از ارز ۴۲۰۰ تومانی راهکاری پیش‌بینی نشده است.

پیش از این بسیاری از کارشناسان اقتصادی هشدار داده بودند که بدون حل مشکلات سیاست خارجی و کاهش بحران‌های بین‌المللی، امکان بهبود وضعیت اقتصادی وجود ندارد. فساد نظام‌مند و قطع ارتباط با جریان مالی بین‌المللی از عوامل اصلی مشکلات اقتصادی ایران محسوب می‌شوند، موضوعاتی که هر دو نیاز به اقدام مستقیم رهبر جمهوری اسلامی دارد.

احسان سلطانی، کارشناس اقتصادی، نیز به این نکته اشاره کرد و گفت: «اینکه دولت می‌خواهد بدون توافق برجام پرداخت پول داشته باشد و بدون ورود منابع حاصل از فروش نفت خام به بودجه، سقف بودجه را افزایش داده، به این معنا است که بودجه سال آینده تحقق پیدا نمی‌کند.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *