حسین سلامی کشته‌شدن صیاد خدایی را به “کاخ سفید و تل‌آویو” نسبت داد

By | ۱۴۰۱-۰۳-۰۹

حسین سلامی، فرمانده کل سپاه پاسداران برای نخستین بار اسرائیل و آمریکا را عامل کشته شدن حسن صیاد خدایی‌، سرهنگ سپاه معرفی کرد و هشدار داد که انتقام خون او گرفته خواهد شد.

در حالی که بیش از یک هفته از کشته شدن حسن صیاد خدایی، سرهنگ سپاه پاسداران در تهران می‌گذرد، فرمانده کل سپاه این اقدام را تلویحا به آمریکا و اسرائیل نسبت داد.

حسین سلامی دوشنبه ۹ خرداد (۳۰ مه) در دیدار با خانواده صیاد خدایی گفت: «دشمن از قلب کاخ سفید و تل‌آویو او [صیاد خدایی] را ماه‌ها و سال‌ها، خانه به خانه و کوچه به کوچه تعقیب کرد تا در نقطه‌ای به شهادت برساند.»

سلامی همچنین تهدید کرد که “از دشمنان انتقام گرفته خواهد شد.”

حسن صیاد خدایی که رسانه‌های سپاه از او به عنوان “یکی از فرماندهان مدافع حرم” یاد می‌کنند اول خرداد در مقابل منزلش با شلیک دو موتورسوار کشته شد.

مقام‌های ایران تا کنون بدون اشاره مشخص به اسرائیل “دشمنان و عوامل استکبار” را عامل این اقدام قلمداد می‌کردند.

این نخستین بار است که فرمانده کل سپاه از “تل‌آویو و کاخ سفید” به عنوان عوامل ترور صیاد خدایی نام می‌برد.

سلامی نحوه کشته شدن او را با کشته شدن علی صیاد شیرازی، فرمانده پیشین نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی در مقابل منزلش تشبیه کرد که به سازمان مجاهدین خلق نسبت داده شد.

حسن صیاد خدایی اول خرداد نزدیک منزلش با شلیک افراد مسلح کشته شد

این سخنان یک روز بعد از تهدید نفتالی بنت، نخست‌وزیر اسرائیل ادا شده است. بنت با اشاره به این که ایران مکررا منافع اسرائیل را از طریق گرو‌ه‌های نیابتی‌اش هدف قرار می‌دهد هشدار داد که این کشور دیگر نمی‌تواند از مجازات مصون بماند.

گزارش نیویورک تایمز

نیویورک تایمز پیش از این به نقل از یک مقام اطلاعاتی آمریکا که نخواست نامش فاش شود گزارش داده بود که مقام‌های اسرائیلی درباره دست داشتن در ترور صیاد خدایی اطلاعاتی به آمریکا داده‌اند.

به گزارش نیویورک تایمز، مقام‌های اطلاعاتی و نظامی اسرائیل به این روزنامه گفته‌اند که هدف از کشتن خدایی هشدار به ایران برای متوقف ساختن عملیات مخفی واحد ۸۴۰ نیروی برون‌مرزی سپاه (قدس) بوده است.

به نوشته این روزنامه، صیاد خدایی فرمانده این واحد بوده و در طراحی ترو‌رهای برون‌مرزی سپاه علیه اشخاصی در خارج از کشور، از جمله اسرائیلی‌ها نقش داشته است.

گفته شد که او در عملیات واحد برون‌مرزی ۸۴۰ سپاه دست داشته و در دو سال گذشته در تلاش برای برنامه‌ریزی حملاتی علیه اسرائیلی‌ها، اروپایی‌ها و مقامات دولتی آمریکا در کلمبیا، کنیا، اتیوپی، امارات و قبرس بوده است.

در این گزارش به علاوه آمده بود که اسرائیل بعد از این که مأمورانش فردی به نام منصور رسولی، از ساکنان ارومیه را ربودند تا درباره فعالیت‌های واحد ۸۴۰ اطلاعات بگیرند، طرح کشتن صیاد خدایی را ریخته است.

طبق این گزارش، سپاه از منصور رسولی برای هدف قرار دادن اشخاصی در خارج از ایران استفاده می‌کرده است.

پس از انتشار این گزارش برخی رسانه‌ها اعلام کردند که مقام‌های دفاعی اسرائیل خشم خود از آمریکا را به دلیل درز این اطلاعات ابراز کرده‌ و هشدار داده‌اند که این گزارش می‌تواند ایران را به انتقام‌جویی بیش‌تر علیه اسرائیل ترغیب کند.

مقام‌های ایران تهدید کرده‌اند که به کشته شدن خدایی “پاسخی قاطع” خواهند داد.

حسین سلامی پیش از این در گفت‌وگو با شبکه “المسیره” با تأکید بر این که انتقام خون صیاد خدایی گرفته خواهد شد گفته بود: «پاسخ‌های ما تند خواهد بود و قطعا دشمن را از کرده خود پشیمان خواهیم کرد.»

حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران نیز گفته است که وزارت خارجه از ظرفیت‌های خود برای پیگیری پرونده صیاد خدایی و تعقیب، مجازات و محکومیت عاملان، آمران و حامیان آن‌ها استفاده خواهد کرد.
دویچه وله :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *