بازداشت چند «اخلالگر اقتصادی» در پی ممنوعیت «معامله فرداییِ طلا»

By | ۱۴۰۱-۰۳-۱۳

پس از انتشار خبر ممنوعیت «معاملات فردایی» طلا در کنار ارز در ایران، پلیس امنیت اقتصادی از بازداشت دو نفر از «سرشاخه‌ها و اخلالگران» در این بازار خبر داد.

پلیس امنیت اقتصادی فراجا اعلام کرد که، با دستور دادستانی، دو نفر از «متهمان سابقه‌دار که در معاملات فرداییِ طلای آب شده و سکه تاثیرگذار بودند»، شناسایی و دستگیر شدند.

طبق اعلام این پلیس، تعداد دیگری از «اخلالگران اقتصادی» نیز توسط پلیس شناسایی شده‌اند که سیر مراحل قضایی و دستگیری آنان در دستور کار قرار دارد.

به نوشته خبرگزاری فارس، بر اساس ویرایش جدید قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز که به تازگی توسط مجلس شورای اسلامی به دولت ابلاغ شده، معاملات فرداییِ طلا و ارز غیرقانونی و در حکم قاچاق خواهد بود.

در ماده ۱۲ این قانون آمده است: «معامله ارز در صرافی یا غیر آن‌ که تحویل ارز و مابه‌ازای آن به روز یا روزهای آینده موکول شده ولی به تحویل ارز منجر نمی‌شود یا از ابتدا قصد تحویل ارز وجود نداشته است و قصد طرفین تنها تسویه تفاوت قیمت ارز باشد، جزو مصادیق قاچاق ارز خواهد بود.»

دلار فردایی به دلاری گفته می‌شود که در همان روز معامله شده، اما تحویل آن فردا انجام می‌شود؛ البته فروشندگان دلار فردایی معمولا دلاری در اختیار ندارند و این معاملات تنها به صورت صوری انجام می‌شود و صرفا تفاوت قیمت آن به صورت ریالی تسویه می‌شود.

معامله دلار فردایی توسط دلالان در سال‌های اخیر از سوی کارشناسان و مسئولان بانک مرکزی به عنوان یکی از «عوامل بر هم زننده ثبات بازار» معرفی شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *