اعتصاب غذای گروهی از معلمان در ایران در همراهی با اعتصاب غذای دو فعال صنفی زندانی

By | ۱۴۰۱-۰۳-۱۵

همزمان با ششمین روز اعتصاب غذای خشک اسکندر لطفی، سخنگوی شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران و چهارمین روز اعتصاب غذا و داروی اصغر امیرزادگان، فعال صنفی، گروهی از معلمان در حمایت از آنان اعتصاب غذا کردند.

از سوی دیگر فدراسیون جهانی معلمان موسوم به «آموزش بین‌الملل»، در نامه‌ای به علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، خواستار آزادی فوری همه معلمان بازداشتی شد.

بیش از ۳۰ نفر از معلمان در ایران از ۱۲ و ۱۴ خرداد در همراهی با اعتصاب غذای اسکندر (سوران) لطفی، سخنگوی شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی معلمان ایران، اعتصاب غذا کرده‌اند.

لطفی که از ۱۱ اردیبهشت بازداشت شده، روز ۱۰ خرداد در تماس با خانواده از اعتصاب غذای خشک خود خبر داد و اعلام کرد تحت فشارهای شدید و فزاینده‌ای برای اعتراف اجباری قرار داد تا اتهاماتی واهی را بپذیرد.

پس از اعلام این موضوع از سوی لطفی، بازجویان تماس تلفنی او با خانواده‌اش را قطع کرده‌اند.

اصغر امیرزادگان، معلم بازنشسته و فعال صنفی فرهنگیان استان فارس نیز در اعتراض به محرومیت از حق درمان و علی‌رغم وضعیت جسمانی وخیم، همچنان به اعتصاب غذای خود در زندان عادل‌آباد شیراز ادامه می‌دهد.

در حالی که این معلم زندانی از خونریزی شدید معده و ناراحتی دستگاه گوارش رنج می‌برد، مسئولان زندان از اعزام او به مراکز درمانی خارج از زندان ممانعت می‌کنند.

از سوی دیگر اما شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی معلمان ایران «فشارهای ظالمانه و اتهامات واهی» علیه فعالان صنفی معلمان از جمله اسکندر لطفی، رسول بداقی، شعبان محمدی و مسعود نیکخواه را به شدت محکوم کرده و خواهان آزادی فوری و بدون قید و شرط آنان و همچنین دیگر فعالان صنفی در بازداشت شده است.

مژگان باقری، جعفر ابراهیمی، محمد حبیبی، اصغر امیرزادگان، محمد عالیشوندی، محمدعلی زحمتکش، عبدالرزاق امیری، مهرداد یغمایی، حمید عباسی، غلامرضا غلامی کندازی، هادی صادق زاده، ایرج رهنما، مجید کریمی و مسعود فرهیخته از جمله دیگر فعالان صنفی و معلمان زندانی هستند.

فدراسیون جهانی معلمان، موسوم به آموزش بین‌الملل، روز ۱۲ خرداد در نامه‌ای به رهبر جمهوری اسلامی خواهان آزادی فوری همه معلمان زندانی شد.

شامگاه جمعه نیز جمعی از فعالان صنفی و معلمان با حضور در خانه معلمان زندانی از جمله مجید کریمی، محمد حبیبی و رسول بداقی، با آنان اعلام همبستگی کردند.

روزهای ۲۲ و ۱۱ اردیبهشت، شماری از معلمان و فعالان صنفی در تجمعات سراسری در ایران بازداشت شدند. تعدادی از فعالان صنفی نیز روز ۱۰ اردیبهشت در خانه‌های خود بازداشت شده بودند.

سال گذشته نیز معلمان ایران بارها دست به تجمع و تحصن سراسری زدند اما با افزایش اعتراض‌های آنان، صدها تن از معلمان به حراست آموزش و پرورش یا نهادهای امنیتی احضار شدند و شماری نیز بازداشت و به حبس محکوم شدند.

تجمعات معلمان در اعتراض به آیین‌نامه ناقص رتبه‌بندی، اجرا نشدن همسان‌سازی حقوق بازنشستگان و سرکوب مستمر و سیستماتیک فعالان صنفی برگزار شده و می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *