خامنه‌ای: هر کس مردم را به تلاش مسئولان بدبین کند برای دشمن کار می‌کند

By | ۱۴۰۱-۰۳-۳۱

همزمان با افزایش انتقادها از ناکارآمدی ابراهیم رئیسی و دولت وی و بالا گرفتن اعتراضات، رهبر جمهوری اسلامی گفت که «ناامید» کردن مردم از آینده و القای «نابلد» بودن مسئولان کشور «کار کردن برای دشمن» است.

علی خامنه‌ای این اظهارات را روز ۲۲ خرداد در دیدار با «دست‌اندرکاران کنگره شهدای جامعه عشایری» بیان کرده، اما متن سخنرانی او روز سه‌شنبه،‌ ۳۱ خرداد، منتشر شد.

وی گفت: «در فضای مجازی و گاهی متأسفانه در فضاهای رسمیِ خودِ ما اینها را بین مردم جوری پخش می‌کنند که مردم به این نتیجه برسند که راه‌ها بن‌بست است، راه‌ها خطا است یا به این نتیجه برسند که مسئولین کشور، مدیریّت کشور، بلد نیستند کشور را اداره کنند.»

وی اضافه کرد که این نوع عملکرد در «فضاهای رسمی» عمدی نیست و از روی «غفلت» است، اما همین هم از نظر او «به سود دشمن تمام می‌شود».

آقای خامنه‌ای در ادامه دفاع از عملکرد مقامات فعلی کشور اضافه کرد: «هر کسی مردم را نسبت به فعّالیت و تلاش و برنامه‌ریزی‌های مسئولین کشور بی‌اعتقاد و بدبین بکند، دارد به سود دشمن کار میکند؛ چه بداند، چه نداند.»

او با دفاع از عملکرد مقام‌های حکومتی، از این که تلویزیون جمهوری اسلامی بعد از ماجرای سرقت از بانک ملی خیابان انقلاب در تهران، انتقاداتی را متوجه عملکرد پلیس کرده انتقاد کرد و گفت در حالی که نیروی انتظامی باید «تشویق بشود»، «در رسانه‌ ملّی خود ما جوری حرف زده می‌شود که به جای تشویق، کأنّه سرزنش می‌شوند».

وی در شرایطی خواستار تشویق نیروی انتظامی می‌شود که به گفته حسین رحیمی، فرمانده انتظامی تهران بزرگ، سارقان پس از آن که ۱۴ ساعت بدون هیچ دردسری در شعبه بانک حضور داشتند، «روز بعد، متوجه شدند که برخی از لوازم‌شان داخل شعبه بانک جا مانده است که دوباره می‌آیند و برخی را پاکسازی می‌کنند و برخی را نیز در نقاط مختلف بانک جاسازی می‌کنند».

ارزش اموال سرقت شده از صندوق‌های امانات در این شعبه بانک ملی حدود ۲۵۰۰ میلیارد تومان اعلام شد که از دارایی خود شعبه دانشگاه بانک ملی بیشتر است.

علی خامنه‌ای همچنین درباره بهره‌برداری «دشمن» از «هر کاری در کشور علیه سنّت‌های دینی و مقدّسات دینی انجام بگیرد» هشدار داد،‌ اما اظهارات او در شرایطی مطرح می‌شود که پس از به قدرت رسیدن ابراهیم رئیسی در ایران، اختلافات در میان طیف‌های مختلف جناح محافظه‌کار در قالب تسویه‌حساب‌های سیاسی ابعاد تازه‌ای یافته است.

رهبر جمهوری اسلامی از آن رو که این جناح‌ها در داخل حاکمیت قرار دارند، اقدامات اطلاعاتی -امنیتی آنها و افشاگری علیه یکدیگر را از روی «غفلت» دانسته و تنها در مورد بهره‌برداری «دشمن» از این دعواهای سیاسی امنیتی هشدار داده است.

پس از افشای سفر خانواده محمدباقر قالیباف به ترکیه برای خرید سیسمونی که از سوی طیف عدالت‌خواه وابسته به جناح محافظه‌کار انجام شد و نیز انتشار خبرهایی درباره نقطه‌نظرهای سعید جلیلی، عضو مجمع تشخیص مصلحت، درباره مذاکرات هسته‌ای و تنش لفظی با برادران لاریجانی در مجمع، شماری از فعالان رسانه‌ای محافظه‌کار از سوی سازمان اطلاعات سپاه بازداشت شدند.

سازمان اطلاعات سپاه اتهام بازداشت‌شدگان را «تشویش اذهان عمومی و انتشار اسناد طبقه‌بندی‌شده» اعلام و ادعا کرده که آنها می‌خواستند از طریق انتشار این اسناد و «با انتشار اخبار گزینشی و کذب، در میان مسئولین کشور ایجاد اختلاف نمایند».

رهبر جمهوری اسلامی به طور مشخص به نام فرد یا گروهی اشاره نکرده، اما اشاره کرده است که دشمنان فکر می‌کنند «چه کار کنند که عقیده‌ مردم این بشود که آینده‌ای ندارند، آینده بن‌بست است و در کوچه‌ بن‌بست قرار دارد؛ روی این برنامه‌ریزی می‌کنند، در فضای مجازی و گاهی متأسّفانه در فضاهای رسمیِ خودِ ما اینها را بین مردم جوری پخش می‌کنند که مردم به این نتیجه برسند که راه‌ها بن‌بست است، راه‌ها خطا است یا به این نتیجه برسند که مسئولین کشور، مدیریّت کشور، بلد نیستند کشور را اداره کنند.»

اظهارات آیت‌الله خامنه‌ای در شرایطی بیان شده است که روزی نیست که در چند شهر مردم برای اعتراض به خیابان‌ها نیایند و علیه مسئول یا مقامی «نالایق» شعار ندهند و شعار «رضاشاه، رحمت شاد» سر ندهند.

با استفاده از گزارش‌های وب‌سایت رهبر جمهوری اسلامی، شبکه‌های اجتماعی و رادیوفردا/ ب. ب./ ف. دو.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *