دستگیری‌های «دهه شصتی» برای اجرای تهدید خامنه‌ای علیه مردم: بازداشت خانواده‌های دادخواه و فعالان صنفی و مدنی و فرهنگی

By | ۱۴۰۱-۰۴-۲۰

– تا زمان تنظیم این گزارش از ارگان بازداشت‌کننده ناهید شیرپیشه، سعید دامور و جعفر پناهی، و مادران نوید بهبودی و پژمان قلی‌پور و همچنین محل نگهداری آنها اطلاعاتی در دست نیست.
– محمد رسول‌اف و مصطفی آل احمد دو کارگردان سینما نیز روز جمعه ۱۷ تیر ۱۴۰۱ بازداشت شدند.
– فعالان صنفی آموزگار و کارگری که پیشتر در ارتباط با پرونده‌ اتهام جاسوسی به دو تبعه فرانسه بازداشت شده بودند نیز برای اعترافات اجباری تحت فشار قرار دارند.
– موج فشار بر فعالان صنفی و مدنی و دادخواهان در حالی شدت پیدا کرده که در آنسو اعتراضات صنفی و مبارزات مردمی علیه جمهوری اسلامی نیز با گستردگی بیشتری در جریان است.

مأموران امنیتی جمهوری اسلامی امروز دوشنبه با هجوم به خانه چند تن از خانواده‌های دادخواه شماری از آنها را بازداشت کردند. تا زمان تنظیم این گزارش بازداشت ناهید شیرپیشه مادر پویا بختیاری و سعید دامور برادر وحید دامور و مادران نوید بهبودی و پژمان قلی‌پور تأیید شده است. جعفر پناهی سینماگر و فعال مدنی نیز ساعاتی پیش توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد.

طرح از قلمفرسا

نیروهای امنیتی روز دوشنبه ۲۰ تیر ۱۴۰۱ به منزل چند تن از خانواده‌های دادخواه هجوم برده و از جمله ناهید شیر‌پیشه مادر پویا بختیاری و سعید دامور برادر وحید دامور از جانباختگان آبان۹۸ را بازداشت کردند.

مونا بختیاری خواهر پویا بختیاری با انتشار ویدئویی از منزل مادرش پس از بازداشت نوشته مأموران امنیتی با او تماس گرفته و گفته‌اند درب خانه مادرت را شکستیم و او را با خود بردیم.

ناهید شیرپیشه در آخرین استوری منتشر شده در اینستاگرامش خطاب به مقامات جمهوری اسلامی نوشته بود که  «شرم نمی‌کنید چون درون سرتان مغزهایی زنگ زده است. مغزهایی شستشو داده شده که قدرت تفکر ندارند. شک ندارم شما پست‌ترین موجودات روی زمین هستید. شما که از خدا نمی‌ترسید، از خشم مادران دادخواه بترسید.»ناهشید شیرپیشه دو هفته پیش نیز در استوری صفحه اینستاگرام خود نوشته بود «ایران را تبدیل به یک زندان بزرگ کرده‌اید. با کشتن چند صد هزار نفر و با زندانی کردن چه تعداد از ملت ایران قرار است به حکومت خود ادامه دهید؟! قطعا ما به گروگان گرفته شده‌ایم. اینگونه نمی‌ماند، نوبت ما هم می‌رسد.»

سعید دامور برادر وحید دامور نیز از جمله اعضای خانواده‌های دادخواه است که صبح امروز دوشنبه ۲۰ تیر ۱۴۰۱ بازداشت شد.

سعید دامور بارها علیه جمهوری اسلامی اظهار نظر کرده است. او در ویدئویی که امرداد گذشته منتشر شد بر سر مزار برادرش خطاب به مردم گفته بود: «کشته‌شدگان آبان به خاطر ضایع شدن حق شما، همان کاری را کردند که امام حسین در عاشورا با تعداد کم در مقابل یزید و یزیدیان ایستاد» و «برای پس گرفتن حق‌مان، از خواب غفلت بیرون بیاییم و علیه یزید زمان قیام کنیم.»

همچنین گزارش‌ها نشان می‌دهد یورش به خانه خانواده‌های دادخواه در عملیات «سازماندهی شده» صورت گرفته است و مأموران امنیتی همزمان به خانه‌های شمار زیادی از خانواده‌های دادخواه هجوم برده‌اند. مادران نوید بهبودی و پژمان قلی‌پور از دیگر جانباختگان آبان ۹۸ و مهرداد بختیاری عمومی پویا بختیاری نیز از دادخواهانی هستند که امروز دوشنبه بیستم تیرماه بازداشت شدند.

موج بازداشت فعالان مدنی، صنفی و دادخواهان در روزهای گذشته افزایش یافته است. همزمان با بازداشت اعضای خانواده‌های دادخواه، جعفر پناهی کارگرادن، نویسنده و فعال مدنی نیز بازداشت شده است.

تا زمان تنظیم این گزارش از ارگان بازداشت‌کننده ناهید شیرپیشه، سعید دامور و جعفر پناهی، و مادران نوید بهبودی و پژمان قلی‌پور و همچنین محل نگهداری آنها اطلاعی در دست نیست.

طی روزهای گذشته محمد رسول‌اف و مصطفی آل احمد دو کارگردان سینما نیز بازداشت شدند. جعفر پناهی از جمله سینماگران و فعالان مدنی است که روز گذشته بیانیه‌ی محکومیت بازداشت این دو کارگردان را امضا کرده بود.

محمد رسول‌اف فیلم‌نامه‌نویس، تهیه‌کننده و کارگردان و مصطفی آل احمد کارگردان، فیلم‌نامه‌نویس، طراح صحنه و لباس و نقاش روز جمعه ۱۷ تیر ۱۴۰۱ بازداشت شدند. خبرگزاری حکومتی «ایرنا» این دو فیلمساز را به «ارتباط با ضدانقلاب» و «التهاب‌آفرینی و برهم زدن امنیت روانی جامعه» در جریان ریزش متروپل آبادان متهم کرد و نوشت که آنها «تهیه کننده» بیانیه‌ای بودند که از سوی سینماگران در اعتراض به سرکوب مردم معترض به فروریختن ساختمان متروپل امضا شد.

بیش از ۳۰۰ نفر از سینماگران و فعالان مدنی دیروز یکشنبه ۱۹ تیر ۱۴۰۱ در بیانیه‌ای بازداشت محمد رسول‌اف و مصطفی آل‌احمد رامحکوم کرده و نوشتند که «ضمن محکوم کردن سرکوب و فشار مستمر به سینماگران مستقل و آزاداندیشان و عدم رعایت حقوق اولیه‌ی فردی- اجتماعی توسط نهادها و سازمان‌های ذیربط، خواستار آزاد فوری و بدون قیدوشرط همکارانمان هستیم.»

با افزایش نارضایتی‌ها و اعتراضات عمومی و صنفی در ایران، فشار بر فعالان مدنی و کنشگران بیش از پیش افزایش پیدا کرده است. فعالان صنفی آموزگار و کارگری که پیشتر در ارتباط با پرونده‌ اتهام جاسوسی به دو تبعه فرانسه بازداشت شده بودند نیز برای اعترافات اجباری تحت فشار قرار دارند و پیگیری‌های وکلا و خانواده‌هایشان تا کنون بی‌اثر بوده است.

سندیکای اتوبوسرانی شرکت واحد تهران و حومه گزارش داده که روز شنبه ۱۸ تیرماه نسرین رحیمی همسر حسن سعیدی عضو زندانی سندیکای کارگران شرکت واحد، خدیجه پاک ضمیر همسر معلم زندانی محمد حبیبی و خانواده‌های رسول بداقی آموزگار زندانی و آنیشا اسدالهی نویسنده و مترجم زندانی برای پیگیری پرونده این زندانیان به دادسرای زندان اوین مراجعه کردند. بازپرس پرونده حاضر به دیدار با آنها نشده و گفته روزهای آینده هم نیایید!

نیمه اردیبهشت امسال وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی در سناریویی جدید علیه فعالان صنفی، از بازداشت دو «اروپایی» به اتهام تلاش برای ایجاد «آشوب» و «بی‌ثبات‌سازی جامعه» خبر داد. سسیل کوهلر و همسرش ژاک پاریس دو آموزگار تبعه فرانسه و عضو اتحادیه آموزشی و تحصیلی فرانسه هشتم اردیبهشت امسال در سفری توریستی به ایران رفته و هفدهم اردیبهشت هنگام خروج از کشور در فرودگاه بازداشت شدند.

پس از بازداشت این دو آموزگار فرانسوی، تعدادی از فعالان صنفی از جمله رسول بداقی، جعفر ابراهیمی، اسکندر لطفی، محمد حبیبی، محسن عمرانی؛ رضا شهابی و ریحانه انصاری‌نژاد فعالان کارگری، و آنیشا اسداللهی مترجم و کیوان مهتدی نویسنده و عضو کانون نویسندگان ایران در رابطه با این پرونده بازداشت شده و همچنان در زندان هستند.

موج فشار بر فعالان صنفی و مدنی و دادخواهان در حالی شدت پیدا کرده که در آنسو اعتراضات صنفی و مبارزات مردمی علیه جمهوری اسلامی نیز با گستردگی بیشتری در جریان است.

شمار زیادی از ایرانیان در  کارزاری برای مخالفت با حجاب اجباری خواستار حضور بدون حجاب زنانِ مخالف حجاب در خیابان‌ها در روز سه‌شنبه ۲۱ تیرماه شده‌اند.

مردان و زنان زیادی نیز در شبکه‌های اجتماعی به ویژه توئیتر با استفاده از هشتگ #حجاب_بی_حجاب از پیوستن به این کارزار خبر داده و یا روایت‌های خود را از تحمیل حجاب اجباری به زنان پس از انقلاب ارتجاعی سال ۵۷ بازگو می‌کنند.

کیهان لندن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *