سفیر مسکو در تهران: ایران چند صد میلیون یورو به روسیه بدهکار است

By | ۱۴۰۱-۰۴-۲۶

لوان جاگاریان: ایران بابت نیروگاه هسته‌ای بوشهر به روسیه بدهکار است

لوان جاگاریان، سفیر روسیه، با بیان اینکه ایران بابت نیروگاه هسته‌ای بوشهر به روسیه بدهکار است، گفت که نمی‌خواهد خیلی چیزها را افشا کند. جاگاریان گفت که ایران نباید به اروپا و آمریکا اعتماد کند چون آن‌ها می‌خواهند «ارزش‌های پوچ خود مانند همجنس‌بازی و چیزهای خیلی کثیف» را به ایران بیاورند ولی روسیه مخالفت می‌کند.

سفیر روسیه گفت که ایران به ما بدهکار است و برای ساخت نیروگاه بوشهر پول نمی‌پردازد و سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، نیز درباره این بدهکاری با وزیر خارجه جمهوری اسلامی صحبت کرده است.

لوان جاگاریان، سفیر روسیه، طی گفت‌وگویی با روزنامه شرق در پاسخ به این سوال که چرا وعده‌های روسیه در مورد نیروگاه هسته‌ای بوشهر به شکلی عملی شده است که این نیروگاه حتی نمی‌تواند برق بوشهر را تامین کند، گفت: «شما چیزهای زیادی را نمی‌دانید و من هم نمی‌توانم جزئیات را بگویم. بعضی چیزها است که من نمی‌خواهم افشایش کنم ولی آنچه واضح و روشن است، این است که ایران چند صد میلیون یورو به ما بدهکار است و پرداخت هم نمی‌کند.»

جاگاریان درباره مبلغ بدهکاری ایران گفت: «علی‌اکبر صالحی، رئیس سابق سازمان انرژی اتمی ایران، چند روز پیش گفت ۵۰۰ میلیون و خورده‌ای بدهکارند، ولی مبلغ بیش از اینها است. با وجود این اتفاق‌ها و طبق قرارداد، ما می‌توانستیم از ایران برویم ولی نرفتیم و ماندیم.»

در بخشی از این گفت‌وگو، سفیر روسیه نقش این کشور در مانع‌تراشی در مذاکرات احیای برجام را رد کرد و افزود: «این دروغ است؛ چون ما همیشه در کنار ایران بوده‌ایم و اعلام کرده‌ایم اگر ایران و آمریکا به‌نوعی به توافق برسند، ما هم حمایتشان می‌کنیم.»

جاگاریان گفت حرف‌هایی که شنیده می‌شود، ادعاهای پوچ غربی‌ها است که بعضی از ایرانی‌ها هم آن را تکرار می‌کنند. بنابراین من رسما به‌عنوان یک سفیر تاکید می‌کنم که اصلا به حرف آن‌ها اعتماد نداشته باشید.

او گفت: «وقتی آمریکا غیرقانونی از برجام خارج شد، ما محکومش کردیم و گفتیم این اقدام غیرقانونی است اما دوستان اروپایی شما چه کار کردند، فقط اظهار تاسف کردند.»

سفیر روسیه افزود: «دولت‌های غربی فقط هدفشان این است که ارزش‌های پوچ خود مانند همجنس‌بازی و چیزهای خیلی کثیف را به ایران بیاورند ولی ما مخالفت می‌کنیم. در ساختارهای بین‌المللی، ما و ایران چه درخصوص حقوق بشر و چه در مسائل دیگر از یکدیگر حمایت می‌کنیم؛ چون ما هر دو درحال‌حاضر در یک سنگر هستیم.»

جاگاریان درباره سخنان قبلی خود مبنی براینکه حجاب و ممنوعیت نوشیدنی‌های الکلی مانع سفر شهروندان و گردشگران روسی به ایران است، گفت: «من گفتم توریست‌های روسی دسته‌جمعی به ایران نمی‌آیند. این یک هشدار برای گردشگران روس خانم بود‌ که بدانند باید حجاب را رعایت کنند؛ چرا‌که ما برای قوانین داخلی ایران احترام قائلیم. بنابراین من گفتم این را قبل از اینکه به ایران سفر کنید در نظر بگیرید. مگر چیزهای غلطی گفتم؟ مشروب اینجا مجاز است؟ بی‌حجاب‌بودن اینجا مجاز است؟ پس چرا به ما حمله کردند؟»

سفیر روسیه افزود: «[نه‌تنها] ایران بلکه همه کشورهای دنیا ارزش‌های خودشان را دارند، پس چرا ما باید ارزش‌های دیگری را بپذیریم.»

برخی سخنان و رفتارهای لوان جاگاریان که طی ۱۱ سال گذشته سفیر روسیه در ایران بوده است، پیش از این نیز واکنش‌های گسترده‌ای برانگیخته بود.

تابستان سال گذشته، اقدام او در انتشار عکس شبیه‌سازی‌شده از خود و سفیر بریتانیا با عکس استالین، روزولت و چرچیل در کنفرانس تهران، واکنش‌های گسترده‌ای برانگیخت.

حشمت‌الله فلاحت‌پیشه، رئیس اسبق کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، همان زمان گفت: «سفیر روسیه باید از ایران اخراج شود و این واقعیت انکارناپذیر است.»

این نماینده سابق مجلس گفت که در اوج شیوع کرونا، ایران عملا به پشتوانه روسیه دست رد به همه واکسن‌های دنیا زد، اما دیدیم که روس‌ها عهدشکنی کردند و این یک واقعیت است و روزی ۵۰۰ تا ۶۰۰ ایرانی را به‌دلیل بیماری کرونا از دست دادیم.

فلاحت‌پیشه البته گفت که سفیر روسیه در تهران تقریبا هر ماه با مقام‌های ایرانی دیدار می‌کند، هر شخصی را که بخواهد به ملاقاتش می‌رود و درب دفاتر مقام‌های ایران همواره به روی او باز است، چون مقام‌های جمهوری اسلامی به اشتباه فکر می‌کنند روابطشان با روسیه راهبردی است در صورتی که روس‌ها فقط به‌دنبال نوعی توازن‌اند.

سفیر روسیه در تهران زمستان گذشته و چند روز پس از آغاز حمله نظامی روسیه به اوکراین، نیز خطاب به رسانه‌های ایران گفت: «باید بگویم در موضوع اوکراین از لفظ عملیات ویژه نظامی روسیه استفاده کنید و این حمله نظامی نیست.»

روزنامه جمهوری اسلامی در واکنش به سخنان لوان جاگاریان، طی یادداشتی با عنوان «کارنامه سیاه سفیر روسیه» نوشت: «سفیر روسیه در تهران، در مدت کوتاه یک‌سال اخیر فهرستی طولانی از موارد بی‌حرمتی به ارزش‌های مورد احترام مردم و دخالت در امور داخلی کشورمان را در کارنامه خود به ثبت رسانده است.»

این روزنامه سخنان سفیر روسیه را «سخنانی مداخله‌جویانه» خواند و افزود: «جاگاریان در جریان تجاوز نظامی روسیه به اوکراین تلاش کرد برای رسانه‌های ایرانی خط‌مشی تعیین کند.»

روزنامه جمهوری اسلامی انتشار عکس حضور سفیر روسیه در کنار بنای یادبود الکساندر گریبایدوف، سفیر کشته‌شده روسیه تهران، را نیز «نوعی دهن‌کجی» خواند و افزود: «در مذاکرات احیای برجام نیز روس‌ها و از جمله سفیرش در تهران دخالت‌هایی کردند که نشان‌دهنده تمایلشان به دخالت در امور کشورمان است.»

روزنامه جمهوری اسلامی تاکید کرد که «مماشات بیش از حد با سفیر روسیه در تهران او را گستاخ کرده و به دخالت‌های بیشتر تشویق می‌کند.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *