تمجید خامنه‌ای از “ابتکار عمل” حمله روسیه به اوکراین

By | ۱۴۰۱-۰۴-۲۹

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه در سفر به تهران با علی خامنه‌ای و ابراهیم رئیسی دیدار و گفت‌وگو کرد. خامنه‌ای در این دیدار گفت، اگر جلوی ناتو در اوکراین گرفته نمی‌شد “مدتی بعد همین جنگ را به راه می‌انداختند.”

رئیس‌جمهور روسیه که به منظور دیدار و گفت‌وگو با مقام‌های ایران و ترکیه به تهران سفر کرده با علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی و ابراهیم رئیسی‌، رئیس‌جمهور ایران دیدار و گفت‌وگو کرد.

خامنه‌ای در این دیدار با تأکید بر این که “حوادث جهانی نیاز ایران و روسیه به همکاری‌های روزافزون” را نشان می‌دهد گفت: «در قضیه اوکراین چنانچه شما ابتکار عمل را به دست نمی‌گرفتید، طرف مقابل با ابتکار خود، موجب وقوع جنگ می‌شد.»

او همچنین ناتو را “خطرناک” خواند و افزود: «اگر راه در مقابل ناتو باز باشد حد و مرزی نمی‌شناسد و اگر جلوی آن در اوکراین گرفته نمی‌شد، مدتی بعد به بهانه کریمه، همین جنگ را به راه می‌انداختند.»

گفته‌های او به نوعی تکرار ادعاهای روسیه است که غرب را متهم به تلاش برای به راه انداختن جنگ علیه روسیه کرده و گسترش ناتو به اوکراین را از دلایل تجاوز خود به خاک اوکراین خوانده است، بی‌آنکه شاهدی برای این مدعا ارائه کند.

خامنه‌ای همچنین شرق فرات را “حاصلخیز و نفت‌خیز” خواند و گفت، باید آمریکایی‌ها را از این منطقه بیرون راند.

دیدار با رئیسی

پوتین همچنین در دیدار خود با رئیسی “درباره گسترش بیش از پیش روابط در حوزه‌های مختلف از جمله انرژی، ترانزیت و مبادلات تجاری و نیز تحولات منطقه” تبادل نظر کرد.

دو طرف بر ضرورت توسعه همکاری‌های دوجانبه در عرصه‌های جدید منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای تأکید کردند و از تلاش برای “تقویت امنیت کشورهای مستقل در منطقه” خبر دادند.

ولادیمیر پوتین (چپ) و ابراهیم رئیسی در تهرانعکس: Sergei Sovostyanov/AFP

پوتین در بدو ورود به ایران در فرودگاه مهرآباد مورد استقبال جواد اوجی، وزیر نفت ایران قرار گرفت.

رئیس‌جمهور روسیه که برای حضور در هفتمین نشست “روند آستانه” یا صلح سوریه با شرکت سه کشور ایران، ترکیه و روسیه به تهران سفر کرده گفت: «ایران و روسیه سهم بسیار بزرگی در حل و فصل بحران سوریه دارند.»

در جنگ داخلی سوریه که از سال ۲۰۱۱ ادامه دارد،روسیه و ایران حامی جدی بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه بوده‌اند.

نخستین نشست سران “روند آستانه” اول آذر ۹۶ در سوچی روسیه و دومین نشست آن در ۱۵ فروردین ماه ۹۷ در آنکارا تشکیل شد.

به نوشته ایرنا، قرار است در هفتمین نشست روند آستانه، پوتین، رئیسی و رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه درباره تحولات اخیر در سوریه، مبارزه با گروه‌‌هایی مانند داعش و حزب کارگران ترکیه (پ‌ک‌ک‌) و بازگشت داوطلبانه پناهندگان سوری به خانه‌هایشان گفت‌وگو کنند.

اردوغان روز گذشته ۲۷ تیر به ایران سفر کرده است. اگرچه هدف رسمی این سفر گفت‌وگو در مورد تحولات سوریه عنوان شده اما پیش‌بینی می‌شود که جنگ اوکراین و تأثیر آن بر صادرات غلات نیز از محورهای این نشست باشد.

این دومین سفر خارجی پوتین از شروع حمله روسیه به اوکراین است. قرار است او بعد از این سفر به مسکو بازگردد.

پیش از سفر پوتین شبکه اطلاع‌رسانی نفت و انرژی (شانا) از امضای “تفاهم‌نامه همکاری راهبردی”میان شرکت ملی نفت ایران و شرکت گازپروم روسیه به ارزش حدود ۴۰ میلیارد دلار خبر داده بود.

خامنه‌ای در دیدار با پوتین گفت: «تفاهم‌ها و قراردادهای متعددی بین دو کشور از جمله در بخش نفت و گاز در جریان است که باید تا انتها پیگیری و عملیاتی شوند.»

هشدار در مورد ارسال پهپادهای ایرانی به روسیه

سفر پوتین به تهران چند روز بعد از سفر جو بایدن، همتای آمریکایی‌اش به اسرائیل و عربستان سعودی انجام می‌شود. این سفر در حالی رخ می‌دهد که آمریکا از تصمیم ایران به ارسال پهپاد به روسیه برای تقویت این کشور در جنگ علیه اوکراین خبر داده است.

حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران این خبر را تکذیب کرده است.

ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا شامگاه دوشنبه در پاسخ به پرسشی در این باره هشدار داد که آمریکا از نزدیک تحولات مربوطه را زیر نظر خواهد گرفت.

او همچنین تهدید کرد که هر گونه معامله در این زمینه با ایران مشمول شماری از تحریم‌های آمریکا و سایر کشورهای جهان خواهد شد.

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید پیش از این گفته بود، آمریکا به اطلاعاتی دست یافته که نشان می‌دهد “ایران در حال آماده‌سازی چندصد پهپاد برای روسیه است.”

حسین امیرعبداللهیان در گفت‌وگو با دمیترو کولبا، وزیر خارجه اوکراین همکاری جدید نظامی ایران و روسیه برای گسترش جنگ در اوکراین را رد کرده و گفته است، تهران با هر گونه اقدامی که منجر به تشدید درگیری‌ها و ادامه جنگ شود مخالف است.
دویچه وله:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *