ایران از ثبت نخستین سفارش واردات با رمزارز خبر داد

By | ۱۴۰۱-۰۵-۱۹

به گفته رئیس کل سازمان توسعه تجارت، نخستین سفارش واردات ایران با رمزارز با موفقیت انجام شد. به گفته او این کار گسترش می‌یابد. ظاهرا این اقدام ترفندی برای دور زدن تحریم‌های آمریکاست که مبادلات مالی ایران را مختل کرده است.

ه گفته معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و رئیس کل سازمان توسعه تجارت جمهوری اسلامی، اولین ثبت سفارش رسمی واردات کالا به ایران از طریق پرداخت با رمزارز با موفقیت انجام شده است.

علیرضا پیمان‌پاک روز سه‌شنبه، ۱۸ مرداد (۹ اوت) در یک پیام توئیتری خبر داد که ارزش کالاهای وارداتی با ارز دیجیتال حدود ۱۰ میلیون دلار است.

او بدون اشاره به نوع رمزارزی که در این معامله از آن استفاده شده، نوشت: «تا پایان شهریور ماه استفاده از رمزارزها و قراردادهای هوشمند به‌صورت گسترده در تجارت خارجی با کشورهای هدف عمومیت خواهد یافت.»

جمهوری اسلامی به دلیل تحریم‌های آمریکا در مبادلات مالی و بانکی بین‌المللی با دشواری‌ها و تنگناهای زیادی روبروست و پیوسته در جستجوی راهی برای کم‌اثر کردن و دور زدن تحریم‌ها است.

استفاده از رمزارز، راه جدید دور زدن تحریم؟

تجارت پایاپای یا تهاتر کالا، معامله با ارزهای ملی و استفاده از واسطه‌ها و شرکت‌های صوری از جمله راه‌های ایران برای دور زدن تحریم‌ها بوده که ظاهرا استفاده از ارز دیجیتال هم قرار است به آنها اضافه شود.

خبرگزاری رویترز با اشاره به توئیت معاون وزیر صنعت می‌گوید با توجه به تسلط دلار آمریکا بر بازارهای مالی بین‌المللی، استفاده از ارز دیجیتال قرار است مبادلات تجاری جمهوری اسلامی با دیگر کشورهایی نظیر روسیه را که با محدودیت تحریم‌های غرب روبرو هستند، ممکن کند.

بنابر این گزارش پژوهش‌های انجام‌شده در سال گذشته حاکی است که حدود چهار و نیم درصد رمزارز بیت‌کوین، به عنوان یکی از مهم‌ترین ارزهای دیجیتال جهان در ایران تولید شده است.

برق به نسبت ارزان ایران استخراج رمزارزها در این کشور را برای عده‌ای به کاسبی پردرآمدی تبدیل کرده است. با این حال نوسان‌های شدید بهای رمزارزهایی مانند بیت‌کوین در بازار باعث شده که ارزهای دیجیتال تاکنون نتوانند موقعیت خود را در تجارت جهانی تثبیت کنند.

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری پیشین آمریکا اردیبهشت ۱۳۹۷ فرمان خروج از توافق هسته‌ای و برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) را امضاء کرد و در پی آن تحریم‌های تعلیق شده علیه جمهوری اسلامی دوباره اعمال و به مرور تشدید شدند.

جمهوری اسلامی یک سال بعد در واکنش به تحریم‌های آمریکا روند اجرای تعهدات برجامی خود را کاهش داد و سطح غنی‌سازی اورانیوم و حجم ذخایر آن را فراتر از محدودیت‌های برجام افزایش داد.

در ادامه این تنش‌ها از فروردین ماه سال پیش مذاکراتی برای احیای برجام در وین آغاز شد که آمریکا به طور غیرمستقیم با آن مشارکت دارد.

این مذاکرات که بیستم اسفند بدون نتیجه متوقف شد پس از یک وقفه حدود پنج ماهه پنج‌شنبه از سر گرفته شد و روز دوشنبه ۸ اوت (۱۷ مرداد) خاتمه یافت.

اختلاف در مورد متن پیشنهادی برای احیای برجام

روز دوشنبه خبرگزاری فرانسه به نقل از یک مقام ارشد اتحادیه اروپا گزارش داد متن نهایی توافق احتمالی درباره احیای برجام آماده شده و این متن “غیرقابل مذاکره” است.

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و هماهنگ‌کننده ارشد مذاکرات وین شامگاه دوشنبه در یک پیام توئیتری تاکید کرد، “درباره آنچه قابل مذاکره بود مذاکره شده و اکنون یک متن نهایی مقابل ما قرار دارد”.

آمریکا از متن پیشنهادی اتحادیه اروپا استقبال و اعلام آمادگی کرده است تا خیلی سریع بر مبنای آن توافق احیای برجام را امضاء کند اما شماری از مسئولان جمهوری اسلامی ظاهرا این متن را نهایی تلقی نمی‌کنند.

به این ترتیب هنوز سرنوشت احیای توافق هسته‌ای که جمهوری اسلامی امید دارد به لغو تحریم‌ها منجر شود، مشخص نیست و ایالات متحده همچنان به تنبیه و جریمه شرکت‌هایی که تحریم‌ها را نقض می‌کنند ادامه می‌دهد.

در تازه‌ترین نمونه، وزارت بازرگانی ایالات متحده روز دوشنبه ۸ اوت (۱۷ مرداد) در بیانیه‌ای شرکت چینی “فار ایست کیبل” را به همکاری با یک شرکت چینی دیگر برای نقض تحریم‌ها متهم کرد.

هزینه سنگین کمک به ایران برای نقض تحریم

بر پایه این بیانیه فار ایست کیبل در سال‌های ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۶ واسطه امضای قراردادهایی بین شرکت چینی ZTE و شرکت‌های مخابراتی جمهوری اسلامی برای دریافت تجهیزات آمریکایی بوده است.

شرکت ZTE از سال‌ها پیش متهم به نقض تحریم‌ها و انتقال غیرقانونی تجهیزات مخابراتی و ارتباطی ساخت آمریکا به ایران شده است.

این شرکت سال ۲۰۱۷ به پرداخت یک میلیارد و ۱۹۰ میلیون دلار جریمه به خاطر نقض تحریم‌های آمریکا شد که تا کنون حدود ۹۰۰ میلیون دلار آن را پرداخت کرده است.

اکنون وزارت بازرگانی ایالات متحده شرکت فار ایست کیبل را متهم کرده که در جریان واسطه‌گری میان شرکت ZTE و شرکت‌های مخابراتی ایران در ۱۸ مورد تحریم‌های آمریکا را نقض کرده است.

هنوز دادگاهی برای رسیدگی به این اتهام‌ها برگزار نشده و مشخص نیست چه جریمه‌ای در انتظار یاری دهندگان به جمهوری اسلامی برای نقض تحریم‌ها خواهد بود.
دویچه وله :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *