حجم غیرقابل‌باور فساد اقتصادی

By | ۱۴۰۱-۰۵-۳۱

پرونده تحقیق و تفحص از شرکت فولاد مبارکه اصفهان با گزارش فسادی بالغ بر 92 هزار میلیارد تومانی مدیران این شرکت همراه شد تا مردمی که این روزها گرفتار تامین نیازهای اولیه در زندگی هستند، بیش از همیشه سرخورده و ناامید شوند. ارقام تخلف و دزدی و فساد به قدری باورنکردنی است که باید چند بار آن را بخوانید و در نهایت به دلار متوجه بزرگی این تخلف شوید؛ سه میلیارد دلار! مبلغی که با آن می‌توان هم دریاچه ارومیه را بازسازی کرد و هم بسیاری از مشکلات زیست‌محیطی کشور از جمله ریزگردها و بی‌ابی را سر و سامان داد ولی گویا مدیران متخلف بهتر از همه بلدند این پول‌ها را خرج کنند و مشکلات مردم و کشور اصلا اهمیتی ندارند!

در کشوری که نیمی از سال گذشته و هنوز حقوق مستمری‌بگیران علیرغم تورم 50 درصدی و ابلاغ،‌ تغییری نکرده، برای مهمترین نیازهای مردم تحریم و بی‌پولی و کسری بودجه را بهانه می‌کنند، صرفه‌جویی ارزی از سفره ضعیف‌ترین اقشار مردم کلید زده می‌شود، چنین تخلفی واقعا حیرت‌انگیز است. بدترین قسمت این ماجرا هر چند یکی دو تا نیست اما اینکه این روند ادامه دارد و در هر جایی که پول باشد، کلاهبردان به اسم مدیر دولتی و خصوصی منتظرند تا اموال این مردم مظلوم را اینگونه به خاک و خون بکشند، بسیار تاسف‌بار است. در شبکه‌های اجتماعی اخبار این تخلف را با تخلف‌های دیگری که  هنوز رسانه‌ای نشده می سنجند؛‌ تخلفاتی در سایر شرکت‌های خصولتی و دولتی تا شهرداری‌ها و …

سرنوشت افرادی که با اسم و مشخصات در گزارش این تحقیق و تفحص رسمی آمده است چه می‌شود؟  پروژه‌بگیران توییتری تا صدا و سیما که با آگهی و رپورتاژهای میلیاردی درصدد بودند جلوی همین تحقیق و تفحص را هم بگیرند! مشاوران خیالی که به اذعان گزارش مجلس بدون اینکه دقیقه‌ای حضور داشته باشند و کار مفیدی انجام دهند ماهی 60 میلیون تومان دریافتی داشتند و مدیرانی که از کیسه خلیفه بیت‌المال هر آنچه فکر کنید به عنوان رشوه پرداخت کرده‌اند تا این فساد همچنان ادامه داشته باشد وو این سفره چرب برچیده نشود. مذهبی‌ها و  ائمه جمعه که پول بیت‌المال را به ناحق گرفته‌اند و برای مردم بینوا بر منبرها از مال حرام و حلال می‌گویند! قرار است همچنان به این روند ادامه دهند؟

این گزارش تفحص در زمانی خوب است که سرنوشت تک تک کسانی که نامی از آنان در آن برده شده و مشخص است که ریالی را به ناحق گرفته‌اند،‌ مجبور به بازپرداخت آن شوند آن هم به همراه جریمه و انفصال از خدمت وگر نه انتشار چنین گزارش‌هایی در حالی که بسیاری از این آقایان همین حالا در مناصب بهتر و پرپول‌تری بر صندلی‌های مدیریت این کشور تکیه زده‌اند چه سودی خواهد داشت؟ در همین زمان دیدن گشت‌های ارشادی که مجازات بد حجابی زنان و دختران این سرزمین را به بدترین و خشن‌ترین شکل ممکن پوشش می‌دهد و سر هر کوی و برزنی در هر شهر و استانی، اتومبیل و ون و نیرو به آن اختصاص داده‌اند واقعا خنده‌دار است! این گشت‌ها و امر به معروف و نهی از منکر را برای مدیران دولتی که کارنامه‌هایشان سال هاست به رسوایی مشهور شده به کار بگیرید نه برای موی دختران و زنان! چرا هیچ‌کس با هیچ تفکر مذهبی از این همه دزدی و فشاد و اختلاس دامه‌دار و مداوم در این مملکت آزرده خاطر نمی شود اما موی زنان همه را آزرده خاطر می کند؟
اقباله هیئتی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *