در شرایط نبود آب در بسیاری از مناطق ایران، ۱۵۰ میلیون بطری آب برای زائران اربعین انبار شد

By | ۱۴۰۱-۰۶-۰۱

در حالی که وضعیت آب شرب بسیاری از مناطق ایران به ویژه همدان شدیدا بحرانی است، حسن پلارک، مشاور ستاد مرکزی اربعین، از انبار کردن بیش از ۱۵۰ میلیون بطری آب معدنی برای زائران در ایام اربعین خبر داد.

پلارک به رسانه‌های ایران گفت که این بطری‌های آب، اضافه بر آب سردی است که دائما با آبسردکن‌ها در جاهای مختلف مناطق مرزی ایران و عراق وجود دارد.

او گفت این بطری‌ها با همکاری وزارت نیرو برای توزیع در مرز‌های شلمچه، چزابه، مهران و خسروی تامین و انبار شدند و «برق پایدار هم به منظور روشن ماندن کولر‌های موکب‌ها، مه‌پاش‌ها و پنکه‌ها به مرز‌ها رسیده است.»

این مقام جمهوری اسلامی ادامه داد که حتی اگر ۵ میلیون زائر وجود داشته باشد «به هر زائر ۳۰ بطری آب تعلق می‌گیرد».

این در حالی است که بنا بر اطلاعات رسیده تقریبا همه مردم شهر همدان با نبود آب مواجه‌اند.

بر اساس این اطلاعات، به دلیل کم شدن شدید آب سد اکباتان همدان، برای آبرسانی، شهر به دو بخش شرقی و غربی تقسیم شده و در برخی محلات فقط یک ساعت آب در دسترس مردم است.

علیرضا الماسوندی معاون تلفیق و امور تنظیم‌گری شرکت مدیریت منابع آب ایران شامگاه یکشنبه گفت: «حجم ذخیره آب سد اکباتان همدان به حدود یک میلیون متر مکعب رسیده است و پیش بینی می‌شود این سد در پایان هفته نخست شهریور ماه خشک و از مدار خارج شود.»

او تاکید کرد که اکنون «ورودی سد اکباتان صفر است» در حالی که «اکنون ۴۵۰ لیتر در ثانیه آب از این سد برداشت و از طریق تصفیه خانه اکباتان وارد شبکه آبرسانی شهر همدان می‌شود.»

در دیگر استان‌ها نیز بحران کمبود آب، زندگی مردم را مختل کرده است.

به عنوان نمونه، وضعیت در استان قزوین به حدی رسیده که مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر این استان گفت مردم برای روستاهای این استان ازجمله روستاهای قلعه قره‌داش (شهرستان تاکستان)، زاجکان سفلی و اردک (بخش طارم سفلی، شهرستان قزوین) آب «نذر» کنند.

در این شرایط، وعده‌های مسئولان برای گرفتن حقابه از طالبان افغانستان نیز محقق نشده است.

مدیر کل دفتر حفاظت و احیای تالاب‌های سازمان حفاظت محیط زیست روز دوشنبه از حال ناخوش تالاب‌ها خبر داد و گفت: «در صورت عدم تحقق نیاز آب محیط زیست، کانون‌های داخلی ریزگرد نیز فعال می‌شوند و شاهد روزهای گرد و غباری خواهیم بود.»
ایران‌اینترنشنال:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *