تأیید رسمی فروش گوشت اسب و الاغ؛ فاجعه غذایی و سفره خالی مردم

By | ۱۴۰۱-۰۶-۰۸

– فروش گوشت اسب و الاغ سابقه طولانی‌تری دارد و رئیس اداره دامپزشکی شهر تهران سال گذشته نیز از شناسایی و معدوم ساختن نیم تن گوشت اسب و الاغ کشتار شده در دامداری غیرمجاز خبر داده بود.
– افزایش قیمت گوشت قرمز و مرغ سبب افزایش هزینه تولید فرآورده‌های پروتئینی شده و قیمت سوسیس در یکسال گذشته با ۲۰۰ درصد و قیمت کالباس نیز در همین زمان ۴۰۰ درصد افزایش یافته است.
– دبیرکل کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران یکسال و نیم پیش در بهمن ۱۳۹۹ گفته بود که با رسیدن خط فقر به ۱۰ میلیون تومان کارگران توانایی خرید گوشت، برنج و حبوبات را ندارند.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور فروش گوشت اسب و الاغ را تأیید کرده است. یک هفته پیش نیز عضو هیئت رئیسه اتحادیه تهیه و توزیع گوشت گاو از نصف شدن مصرف گوشت گاو به دلیل کاهش قدرت خرید مردم خبر داده بود.

محمد آقامیری رئیس سازمان دامپزشکی ایران در یک نشست خبری فروش گوشت اسب و الاغ در کشتارگاه‌ها را تأیید کرد و گفت: «این سازمان گزارش‌هایی در رابطه با فروش گوشت اسب و الاغ در کشتارگاه‌ها دریافت کرده‌ است، ولی در زمینه فروش سگ گزارشی به ما نداده‌اند.»

خبرهایی غیررسمی از کشتار اسب و الاغ و فروش گوشت آنها منتشر شده بود اما مقامات هیچ واکنشی نشان نداده بودند. در یکی از ویدئوهای منتشر شده در شبکه‌های مجازی یک شهروند در اطراف اصفهان از پوست و سر تعدادی الاغ که در یک خرابه رها شده بودند فیلمبرداری کرده و احتمال کشتار این حیوانات برای فروش گوشت آنها را مطرح کرده بود.

رئیس سازمان دامپزشکی تهران با تأیید این اخبار از مردم خواسته از خرید گوشت در واحدهایی که کشتارها آنها خارج از پروسه دامپزشکی است اجتناب کنند.

این در حالیست که فروش گوشت اسب و الاغ سابقه طولانی‌تری دارد. صادق گلزاری رئیس اداره دامپزشکی شهر تهران یکسال پیش از شناسایی و معدوم‌ ساختن نیم تن گوشت اسب و الاغ کشتار شده در دامداری غیرمجاز پیش از توزیع در بازار توسط کارشناسان دامپزشکی خبر داده بود.

تأیید رسمی خبر کشتار و فروش گوشت اسب و الاغ در حالیست که قیمت گوشت گوسفند و گاو با افزایش زیادی روبرو شده و در نتیجه مصرف گوشت به شدت کاهش یافته است.

مهدی میرزا امین عضو هیات رئیسه اتحادیه تهیه و توزیع گوشت گاوی پنجشنبه گذشته اعلام کرد میزان خرید گوشت از سوی مصرف‌کنندگان قابل توجه نیست و خرید‌ها نسبت به ماه گذشته حدود ۱۵ تا ۲۰ درصد کاهشی شده است؛ و این کاهش مصرف نسبت به سال گذشته حدود ۱۰۰ درصد ریزش کرد.

به گفته این فعال صنفی کاهش قدرت خرید مردم در کنار گرانی سبب کاهش مصرف گوشت شده است: «مردم در خرید انواع پروتئین‌ها مراعات می‌کند و تقاضا برای خرید گوشت مرغ باوجود اینکه زیر نرخ مصوب عرضه می‌شود کاهش پیدا کرده است.»

پیش از این نیز گزارش‌هایی درباره حذف گوشت از سفره بسیاری از خانوارها از جمله خانوارهای کارگری منتشر شده بود. هادی ابوی دبیر کل کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران یکسال و نیم پیش و در بهمن ۱۳۹۹ گفته بود که با رسیدن خط فقر به ۱۰ میلیون تومان کارگران توانایی خرید گوشت، برنج و حبوبات را ندارند.

فرامرز توفیقی رئیس کمیته دستمزد کانون عالی شورای کار امرداد امسال گفته بود که «امروز چرخ دنده‌های تورم تمام مردم و نه فقط کارگران را در منگنه‌ قرار داده است و تأمین نیازهای اولیه‌ی خوراکی برای لایه‌های مختلف طبقه متوسط نیز به یک «امر دشوار» بدل شده است.»

به گفته فرامرز توفیقی «لاکچری‌سازیِ کالاهای خوراکی» «یکی از تبعات اصلی تورم سنگین حداقل در بخش سبد تغذیه‌ای مردم بوده است. نه فقط گوشت قرمز و سفید، بلکه برنج، تخم مرغ، میوه‌ها و صیفی‌جات، به تدریج جزو اقلام لاکچری سبد خرید خانواده‌ها شده‌اند؛ وقتی قیمت برنج ایرانی هر کیلو بیش از ۱۰۰ هزار تومان است، آیا یک خانواده‌ی مزدبگیر می‌تواند ماهی چند کیلو برنج در برنامه خرید منظم خود داشته باشد؟»

یک کارگر پیمانکاری شهرداری درباره مصرف گوشت به خبرگزاری ایلنا گفته که «ما چندین ماه است که اصلاً گوشت قرمز نخریده‌ایم، یعنی از ابتدای سال خرید گوشت قرمز نداشته‌ایم؛ اگر اوضاع به همین شکل باشد تا پایان سال هم خرید نمی‌کنیم؛ پولی باشد یکی دو کیلو مرغ یا ماهی می‌خریم؛ واقعاً سرانه مصرف گوشت خانواده‌ی ما به صفر رسیده است!»

کاظم فرج‌اللهی فعال کارگری نیز کاهش مصرف مواد خوراکی و تغذیه نامناسب را مختص بخش زیادی از مردم از جمله بازنشستگان و طبقه متوسط ارزیابی کرده و گفته که «ناتوانی در خرید اقلام غذایی باکیفیت، فقط مختص به حداقل‌بگیران یا کارگران ساده نیست، طبقه‌ی متوسط هم به این حال و روز دچارند؛ سفره‌ها ناچاراً از اقلام ارزان ولی بی‌کیفیت پر شده و سرانه مصرف گوشت احتمالاً به پایین‌ترین رقم در دهه‌های اخیر سقوط کرده است؛ وقتی فرزند یک خانواده‌ی کارگری یا حتی خانواده‌ی متوسط، با سیب‌زمینی و سویا و نهایتاً تخم مرغ تغذیه می‌کند، چطور می‌تواند رشد مطلوب داشته باشد و فردای این کشور را بسازد؟!»

به گزارش مرکز آمار ایران، نرخ تورم نقطه‌ای در امرداد امسال به ۵۲/۲٪ رسیده است. تورم نقطه‌ای، درصد تغییر قیمت نسبت به ماه مشابه سال قبل است. در این میان گروه «خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها» با نرخ تورم ۸۱/۲٪ بیشترین افزایش قیمت را داشته‌اند. گروه روغن‌ها و چربی‌ها بیش از ۲۸۸٪ گران شده‌اند. شیر، پنیر و تخم‌مرغ هم افزایش قیمت ۱۱۱٪ داشته‌اند. خانوارهای ایرانی برای خرید گوشت و فرآورده‌های آن نیز ۵۶/۷٪ بیشتر از مرداد ماه پارسال پرداخته‌اند. میوه و خشکبار هم ۴۸/۵٪ گران شده‌اند.

از سوی دیگر افزایش قیمت گوشت قرمز و مرغ سبب افزایش هزینه تولید فرآورده‌های پروتئینی شده بطوری که قیمت سوسیس در یکسال گذشته با ۲۰۰ درصد و قیمت کالباس نیز در همین زمان ۴۰۰ درصد افزایش یافته است.

هر کیلوگرم «کالباس ۹۰ درصد گوشت» از قیمت کیلویی ۱۱۸ هزار تومان در شهریورماه ۱۴۰۰ به مبلغ ۵۰۰ هزار تومان در ابتدای شهریور امسال رسیده است.

گزارش‌های دیگر نشان می‌دهند که تولید انواع گوشت دام، طیور و پرندگان در ایران با کاهش شدیدی روبرو شده است. مهمترین عامل کاهش تولید، افزایش هزینه‌های تولید است که بخشی از آن به حذف ارز ترجیحی از اوایل امسال و بخشی دیگر در تصمیمات نابجا و بدون فکر مقامات حکومتی بر می‌گردد.

گزارش‌ها نشان می‌دهد هزینه تولید در بخش گاوداری‌های صنعتی ایران در بهار امسال نسبت به بهار سال گذشته (تورم نقطه به نقطه) ۹۷.۲ درصد و هزینه پرورش مرغ به شیوه صنعتی هم ۴۶.۱ درصد افزایش یافته که می‌تواند نشانه‌هایی از افزایش بهای گوشت گاو و گوساله و همچنین گوشت مرغ و تخم مرغ در ماه‌های آینده برای مصرف‌کننده باشد.

بیشترین افزایش هزینه پرورش و تولید محصولات گاوداری‌های صنعتی ایران در بهار امسال مربوط به استان البرز به میزان ۷۴.۵ درصد بوده است؛ در حالیکه تولیدکنندگان این بخش در استان هرمزگان با افزایش هزینه تولید ۱۳.۶ درصدی مواجه بوده‌اند.

آمارها به تفکیک استان نیز نشان می‌دهد بیشترین فشار افزایش هزینه تولید در بهار امسال نسبت به زمستان سال گذشته را گاوداران صنعتی استان البرز با بیش از ۱۵۰ درصد افزایش و کمترین را گاوداران سیستان و بلوچستان با افزایش ۳۲.۳ درصدی تحمل کرده‌اند.

محمدرضا جمشیدی از فعالان صنایع غذایی ایران بخشی از مشکلات ایجاد شده برای دامداران و مرغداران را وعده نکردن دولت به وعده‌هایش به فعالان این صنایع مرتبط دانسته و نوشته در حقیقت دولت هزینه جراحی اقتصاد را به گردن تولیدکنندگان می‌اندازد.

به گفته این فعال صنفی، جلوگیری دولت از افزایش قیمت گوشت مرغ و تخم‌مرغ متناسب با قیمت تمام شده و تورم، و از سوی دیگر کاهش قدرت خرید مصرف‌کنندگان به دلیل کاهش قدرت خرید مردم، سبب شده است تا به‌عنوان نمونه در هر کیلوگرم تخم‌مرغ عرضه شده به بازار، تولیدکنندگان با زیان بالغ بر ۱۰ هزار تومانی مواجه شوند.

دولت اوایل امسال با حذف ارز ترجیحی و افزایش ناگهانی قیمت نهاده‌های تولید، قول حمایت از مرغداران و دامداران را داد. مقامات دولتی از مرغداران خواستند برای کاهش هزینه‌ها، جوجه‌ریزی را کاهش ندهند تا تولید در کشور کاهش نیابد اما پس از فروکش کردن التهاب روانیِ حذف ارز ترجیحی، مقامات وعده‌هایشان را به فراموشی سپردند و مرغداران ماندند و هزینه‌های هنگفت و زیان گسترده!

کیهان چاپ لندن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *