فرهاد دانشجو: هر هفته یک نفر از اعضای هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس مرخصی می‌گیرند که از ایران “فرار” کنند

By | ۱۴۰۱-۰۶-۲۱

فرهاد دانشجو، رییس دانشگاه تربیت مدرس: «علاوه بر رفتن دانشجویان خوب از کشور با پدیده مهاجرت اعضای هیات علمی نیز روبرو هستیم، آ‌ن‌ها عشق‌شان این است که همین جا بمانند، ولی به دلایل مختلف نمی‌توانند.»

او افزود: «هر هفته تقریبا یکی از اعضای هیات علمی درخواست مرخصی یک‌ساله بدون حقوق می‌دهد برای اینکه از کشور برود .»

به گفته دانشجو «ضرب‌آهنگ مهاجرت» اعضای هیئت علمی نسبت به چهار ماه قبل که او در نامه‌ای به رئیس دولت از این موضوع ابراز نگرانی کرده بود، تندتر شده است. او گفته «هر هفته تقریبا با یک درخواست روبه‌رو هستیم برای اینکه از ما مرخصی بدون حقوق بگیرند و برای یک سال از کشور بروند. از هر پنج یا شش نفری که درخواست می‌دهند، ۶۰ تا ۷۰ درصدشان تازه به خارج می‌روند تا ببینند می‌توانند بمانند یا نه».

او گذران زندگی و کمبود امکانات را یکی از انگیزه‌های اعضای هیئت علمی برای مهاجرت عنوان کرده است. دانشجو پیشنهاد کرده است دولت به اعضای هیئت علمی یک میلیارد تومان وام بدون بهره بدهد تا به گفته او «آنها صاحب خانه شوند». او گفته این یک راهکار فوری است برای اینکه بتوانیم اعضای هیئت علمی را در کشور نگه داریم.

۱۶ هزار پزشک دیگر از ایران رفتند؛ مهاجرت ۱۶۰ متخصص قلب در یک سال

رادیو فردا – روزنامه «دنیای اقتصاد» روز یکشنبه ۲۰ شهریور با انتشار گزارشی بر اساس آماری که منبع آن را اعلام نکرده از مهاجرت «۱۶۰ متخصص قلب طی یک سال گذشته» از ایران خبر داده و اضافه کرده است که طی چهار سال اخیر «۱۶ هزار پزشک عمومی» هم از کشور مهاجرت کرده‌اند.

بر اساس این گزارش، «۳۰ هزار کادر درمان» نیز طی یک سال گذشته از دانشکده‌های علوم پزشکی درخواست گواهی حسن سابقه (گود استندینگ) ارائه کرده‌اند که «مقصدشان عمان بوده است».

این در حالی است که بنا به اعلام قبلی وزارت بهداشت، ایران با کمبود «حدود ۱۸ هزار پزشک عمومی» مواجه است.

رئیس کل سازمان نظام پزشکی ایران نیز پیشتر اواخر خرداد امسال گفته بود که پارسال چهار هزار و ۲۷ پزشک ایرانی درخواست دریافت عدم سوء پیشینه کرده‌اند که البته ممکن است همه آن‌ها هنوز از ایران خارج نشده باشند.

اخیراً «رصدخانه مهاجرت ‌ایران» نیز با انتشار گزارشی اعلام کرده بود که ۷۳ درصد پزشکان و پرستاران ایرانی و نزدیک به ۶۰ درصد استادان دانشگاه و دانشجویان ایرانی تمایل به مهاجرت دارند.

بر اساس این گزارش ۵۹ درصد دانشجویان و ۶۹ درصد استادان و محققان ایرانی به‌دلیل «مسائل اقتصادی» به دنبال مهاجرت از ایران هستند.

رو یک‌شنبه، فرهاد دانشجو، رئیس دانشگاه تربیت مدرس نیز در گفت‌وگویی با خبرگزاری ایلنا گفت که «هر هفته تقریباً با یک درخواست اعضای هیئت علمی روبه‌رو هستیم برای اینکه از ما مرخصی بدون حقوق بگیرند و برای یک سال از کشور بروند. از هر پنج یا شش نفری که درخواست می‌دهند، ۶۰ تا ۷۰ درصدشان تازه به خارج می‌روند تا ببینند می‌توانند بمانند یا نه.»

پیشتر حسینعلی شهریاری، رئیس کمیسیون بهداشت مجلس ایران، در نامه‌ای به رهبر جمهوری اسلامی از «افزایش آمار مهاجرت پزشکان» و «خروج پزشکان از کسوت عضویت هیئت علمی» ابراز نگرانی کرده بود.

شهریاری سال گذشته در این نامه دربارهٔ پیامدهای این وضعیت بر «کیفیت، سرعت و دقت خدمات بهداشتی و درمانی» هشدار داد و خالی ماندن صندلی‌های تخصصی در برخی از رشته‌های مادر را «بسیار نگران‌کننده» عنوان کرده بود.

همچنین احسان قاضی‌زاده، نماینده مجلس شورای اسلامی آذرماه سال گذشته اعلام کرد، علاوه بر پزشکان، در سه سال گذشته‌اش، حدود سیصد هزار نفر از جمعیت دانشگاهی ایران که مدارک کارشناسی ارشد و دکترا داشته‌اند، ایران را ترک کردند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *