مهسا امینی پس از بازداشت از سوی گشت ارشاد به کما رفت

By | ۱۴۰۱-۰۶-۲۴

دختری ۲۲ ساله که توسط گشت ارشاد تهران دستگیر و به وزرا برده شد، هم‌اکنون در بیمارستان کسری بستری است و پزشکان گفته‌اند مغزش دیگر هشیار نیست.

مهسا امینی، ۲۲ ساله اهل سنندج با خانواده‌اش به تهران سفر کرد اما این سفر پایان خوشی نداشت.

او سه‌شنبه ۲۲ شهریور حوالی ساعت شش عصر در بزرگراه شهید حقانی تهران در حالی که همراه برادرش بوده توسط گشت ارشاد دستگیر می‌شود. دو ساعت بعد اما او در بیمارستان کسری بستری می‌شود و پزشکان به خانواده‌اش گفته‌اند که دچار سکته مغزی و قلبی شده و مغزش دیگر هشیار نیست.

این اطلاعات را کیارش امینی، برادر مهسا در اختیار ایران وایر گذاشته است. او همچنین گفته که در بیمارستان با چشمان خودش دیده که صورت مهسا ورم کرده و پاهایش کبود است.

کیارش زمانی که منتظر خواهرش مقابل ساختمان وزرا بوده، دیده که یک آمبولانس از ساختمان خارج می‌شود اما وقتی از سرباز نگهبان علت را می‌پرسد، او می‌گوید یکی از سربازانمان زخمی شده است.

نیم ساعت بعد با نشان دادن عکس مهسا به دیگر دختران آزادشده، برادرش متوجه می‌شود که آمبولانس حامل پیکر نیمه جان خواهرش بوده است.

روز چهارشنبه در شبکه‌های اجتماعی این خبر بدون نام این دختر منتشر شده بود. از جمله شیما بابایی، فعال مدنی چهارشنبه شب خبر از دستگیری دختری داد که در وزرا مورد ضرب و شتم قرار گرفته و دچار سکته قلبی و مغزی شده است.

با بالا گرفتن ماجرا، پلیس تهران ناچار به توضیح شد. در اطلاعیه پلیس که روز پنج‌شنبه ۲۴ شهریور منتشر شده آمده است: «خانمی برای توجیه و آموزش به یکی از بخش‌های پلیس تهران بزرگ هدایت شده بود که ناگهان در جمع سایر افراد هدایت شده دچارعارضه قلبی شد.»

مرکز اطلاع رسانی پلیس تهران گفته این خانم بلافاصله به بیمارستان منتقل شده و تحت درمان قرار دارد. مطابق معمول همیشگی اطلااعیه‌های دولتی در ایران، پلیس “اخبار و ادعاهای رسانه‌های معاند درباره این حادثه” را رد کرده و گفته اخبار تکمیلی متعاقبا اعلام خواهد شد.

آنچه که پلیس تهران “اخبار و ادعاهای رسانه‌های معاند” دانسته، مسبوق به سابقه است. نمونه‌هایی از این “ادعاها” که خبری و تایید شده‌اند:

زهرا بنی‌یعقوب، پزشک جوانی که سال ۱۳۸۶ در همدان توسط گشت ارشاد دستگیر و ۴۸ ساعت بعد جسدش تحویل خانواده داده شد.

سارا، پرستاری بود که در یکی از شب‌های بهار ۱۳۸۷ وقتی از کشیک بیمارستان به خانه برمیگشته با ماموران گشت ارشاد برخورد می‌کند. این برخورد منتهی به مشاجره می‌شود. سارا شب به خانه‌اش می‌رود اما صبح فردا دیگر بیدار نمی‌شود.

فروردین ۱۳۹۷ فیلمی در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد که بازتاب گسترده‌ای داشت. دراین فیلم  مشاهده می‌شود که مامور زن گشت ارشاد می‌خواهد دختری را به خاطر نوع پوشش او دستگیر کند اما دختر زیر بار نمی‌رود و به او دشنام می‌دهد. مامور زن پس از شنیدن این دشنام با تمام نیرو به دختر حمله کرده و چند دقیقه متوالی او را کتک می‌زند. در سرتاسر این فیلم صدای جیغ‌های این دختر و نیز فریادهای مامور زن به گوش می‌رسد.

آبان ۱۳۹۷ تعدادی از دانشجویان دانشگاه آزاد سوهانک در اعتراض به حضور ماموران گشت ارشاد در اطراف این دانشگاه تجمع کردند. در فیلمی که از این تجمع منتشر شده یکی از دختران دانشجو در مقابل خودروی گشت ایستاده و این خودرو بدون توجه به او به حرکت خود ادامه می‌دهد.

اردیبشهت ماه امسال یک مأمور گشت ارشاد در پارک پردیسان به رضا مرادخانی بوکسور سابق تیم ملی چندین بار شلیک کرده و او را از ناحیه شکم مجروح کرده است. گشت ارشاد قصد بازداشت ماریا عارفی همسر رضا مرادخانی را به دلیل “بدحجابی” داشته‌است.

اینها تنها نمونه‌هایی از برخورد غیرانسانی گشت‌های ارشاد با زنانی است که پوشش مورد نظر حکومت را رعایت نمی‌کنند.

به گفته پزشکان قلب مهسا امینی همچنان می‌تپد اما مغزش هوشیار نیست. مهسا احتمالا یکی دیگر از قربانیان گشت ارشاد خواهد بود.
دویچه وله:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *