گزارش لوموند از پشت پردۀ بن بست مذاکرات احیای برجام

By | ۱۴۰۱-۰۶-۲۴

رونامۀ لوموند در شمارۀ امروز خود، پنجشنبه پانزدهم سپتامبر، گزارش مفصلی را به سه سال تلاش دیپلماتیک برای احیای برجام اختصاص داده و  نوشته است که در این سه سال معلوم نیست هدف ایران از مذاکره نجات برجام بوده است یا به دست آوردن زمان. مقالۀ لوموندکه توسط گزارشگر این روزنامه در واشنگتن تهیه شده می‌گوید که رژیم ایران دریانوردی در مناطق توفانی را به تصمیم‌گیری‌های قطعی ترجیح می‌دهد. اما، شکیبایی و صبر غرب نیز بی انتها نیست، هر چند هنوز معلوم نیست که چه زمانی برای نجات برجام حقیقتاً دیر خواهد بود.

گزارشگر لوموند در آغاز مطلب خود نوشته است که در میان توفان‌های دیپلماتیکی که دونالد ترامپ، رئیس جمهوری پیشین آمریکا، برانگیخت، خروج او از برجام در هشتم مه ٢٠١٨ جایگاه ویژه ای دارد. ترامپ، به نوشتۀ گزارشگر لوموند، با این اقدام ضربۀ سنگینی به یکی از موفقیت‌های دیپلماتیک چندجانبه وارد آورد بی آنکه طرح جایگزینی داشته باشد. با این حال، به نوشتۀ گزارشگر لوموند، ترامپ قصد داشت پس از خروج از برجام با انجام مذاکرات جدید برای تحکیم توافق تازه با ایران به برجام بازگردد، اما، هر بار با فشارهای وزیر امور خارجه اش، مایک پمپئو، و مشاور وقت امنیت ملی واشنگتن، جان بولتون، تغییر نظر می داد.

یک عامل دیگری که به نوشتۀ لوموند بازگشت به برجام را ناممکن می ساخت ترس حسن روحانی از تصمیم گیری بود. گزارشگر لوموند نوشته است که در نیویورک ماکرون کوشید روحانی را به انجام گفتگو با ترامپ در حاشیه نشست سازمان ملل ترغیب کند، اما، روحانی شخصاً حاضر به پذیرش چنین خطر سیاسی نبود. زیرا در ایران مسئلۀ اتمی به کانون حاکمیت و قدرت مرتبط است و تصمیم‌گیرندۀ نهایی در بارۀ آن شخص رهبر جمهوری اسلامی، علی خامنه‌ای است. لوموند به نقل از یک منبع فرانسوی می افزاید : در واکنش به تردیدها و پا پس کشیدن‌های حسن روحانی، فرانسه به او هشدار داد که عدم‌پذیرش پیشنهاد آمریکایی‌ها تنها مسیر جنگ را هموار می کند.

به نوشتۀ گزارشگر لوموند قتل قاسم سلیمانی توسط ارتش آمریکا، سپس ترور محسن فخری‌زاده، مسئول برنامۀ نظامی اتمی ایرا،ن و انفجار در تأسیسات اتمی ایران که به اسرائیل نسبت داده شد،  همگی به تقویت جناح افراطی حکومت اسلامی منجر شد که با به تصویب رساندن قانونی در مجلس مسیر نقض مفاد برجام و گسترش برنامۀ غنی سازی اورانیوم را هموار کرد.

لوموند می افزاید: مایک پمپئو، وزیر امور خارجۀ پیشین آمریکا، در آخرین روزهای مسئولیت خود در دولت ترامپ از  اعمال ١۵٠٠ تحریم علیه افراد و نهادهای حکومتی ایران ابراز خرسندی نمود و روی کار آمدن دولت بایدن نیز به دلایل عدیده نتوانست تغییری در وضعیت به وجود آمده به بار آورد و علت این امر در درجۀ اول مطالبات غیرواقع بینانۀ تهران به ویژه از ماه مارس گذشته بوده است. به گمان گزارشگر لوموند، علت طرح این مطالبات این است که تهران متقاعد شده است که به دلیل تغییر اولویت های جهانی آمریکا و وقوع جنگ اوکراین، ایالات متحد آمریکا نمی تواند بار بحران بزرگ دیگری را به دوش بکشد.
رادیو فرانسه:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *