دیدار مکرون با رئیسی به‌رغم نومیدی اروپا از وقوع پیشرفت در مذاکرات احیای برجام

By | ۱۴۰۱-۰۶-۲۹

همزمان با اعتراض‌ها نسبت به حضور ابراهیم رئیسی در نیویورک و تجمعات سراسری گسترده پس از کشته‌شدن مهسا امینی به دلیل خشونت گشت ارشاد، امانوئل مکرون با رئیس‌جمهوری اسلامی ایران دیدار کرد.

این دیدار روز سه‌شنبه ۲۹ شهریور در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل متحد برگزار شد و نخستین دیدار رئیسی با یک رهبر غربی پس از آغاز ریاست‌جمهوری او در سال ۱۴۰۰ است.

دیدار مکرون و رئیسی در عین حال پس از بروز بن‌بست کامل در مذاکرات احیای برجام میان ایران و قدرت‌های غربی صورت گرفت.

مکرون پیش از این دیدار ابراز امیدواری کرده بود که بتواند درباره «همه موضوعات» با رئیس‌جمهوری ایران گفت‌و‌گو کند.

فرانسه روز دوشنبه همچنین اعلام کرده بود که پیشنهاد بهتری به جز برجام، برای ایران وجود ندارد.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به تازگی اعلام کرده است که انتظار ندارد مذاکرات احیای برجام در حاشیه این رویداد بین‌المللی پیشرفتی داشته باشد.

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، روز ۲۸ شهریور در نیویورک به خبرنگاران گفته بود: «پیشنهادی که توسط هماهنگ‌کنندگان [متن پیشنهادی اتحادیه اروپا برای توافق احتمالی احیای برجام] ارائه شده روی میز است و در آنجا باقی خواهد ماند».

او تاکید کرد: «من راه‌ حل بهتری نمی‌بینم و آن منسوخ نخواهد شد».

میخائیل اولیانوف نماینده روسیه در مذاکرات هسته‌ای ایران در واکنش به اظهارات بورل گفت این اظهارات نشان می‌دهد مذاکرات به بن‌بست رسیده است.

این مقام ارشد روس در عین حال، با اشاره به برگزاری انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره آمریکا، انگشت اتهام را متوجه واشینگتن کرد و افزود: «سرزنش کردن ایران منصفانه نیست. مذاکرات بیش از حد به برنامه سیاسی یک شرکت‌کننده دیگر وابسته است.»

مذاکرات احیای برجام با اعلام آماده بودن یک متن پیشنهادی برای توافق احتمالی به مرحله پایانی خود نزدیک شد، اما آمریکا اعلام کرده که آخرین پاسخ ایران به این متن، مذاکرات را دست‌کم یک گام به عقب برده است.

رئیس‌‌جمهوری فرانسه در ماه‌های اخیر بارها با ابراهیم رئیسی درباره پرونده هسته‌ای ایران تلفنی گفت‌وگو کرده و به تازگی نیز در این زمینه اعلام کرده بود که «توپ در زمین ایران است».

کاترین کولونا، وزیر خارجه فرانسه، نیز روز دوشنبه در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک به خبرنگاران گفت این به تهران بستگی دارد که اکنون تصمیم بگیرد، زیرا دریچه یافتن راه حل در حال بسته شدن است.

در حالی که مذاکرات برای احیای برجام به دلیل درخواست‌های ایران به ویژه با ارائه تضمین از سوی آمریکا و همچنین بسته شدن پرونده مکان‌های هسته‌ای اعلام نشده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گره خورده، رئیسی بار دیگر خواستار «ضمانت» از آمریکا برای عدم خروج دوباره از توافق احتمالی هسته‌ای شد.

او در گفت‌وگو با شبکه سی‌بی‌اس آمریکا افزود که با یک «توافق خوب» و «توافق عادلانه» موافق است، اما این توافق باید «دوام» داشته باشد.

محمد اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی ایران نیز مدعی شده که پیام‌های آژانس به تهران «نشان می‌دهد که قصد بستن این پرونده را دارند».

آقای اسلامی افزود: «امیدواریم صادق باشند و بیش از این وقت خود را تلف نکرده و فکر نکنند که با چنین موردی بتوانند فشار حداکثری خود را اعمال کنند.»

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هنوز به این اظهارات واکنش نشان نداده است اما پیشتر اعلام کرده بود که پرونده تحقیقاتش درباره فعالیت‌های اتمی ایران ربطی به احیای برجام ندارد.
رادیو فردا:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *