یک رسانه دولتی: ۱۷ نفر در اعتراضات جان باخته‌اند؛ سازمان حقوق بشر از کشته‌ شدن ۳۱ نفر خبر داد

By | ۱۴۰۱-۰۶-۳۱

تلویزیون حکومتی جمهوری اسلامی ایران روز پنج‌شنبه در بخش خبری ساعت ۱۴ خود شمار کشته‌شدگان اعتراضات به جان باختن مهسا امینی را ۱۷ تن اعلام کرد. این در حالی است که سازمان حقوق بشر ایران می‌گوید تعداد کشته‌شدگان تا روز ششم اعتراضات، ۳۱ نفر بوده است.

در همین زمینه، شبکه خبر با استناد به منابع غیررسمی گزارش داد که «۱۷ نفر از حاضران در اعتراضات و نیروهای پلیس در تجمعات اخیر، جان باختند».

این شبکه خبری جزئیات بیشتری در این‌ زمینه اعلام نکرد و مشخص نیست این افراد فقط از معترضان بوده‌اند یا نیروهای امنیتی هم در بین آن‌ها هستند.

با این حال، وب‌سایت شبکه العالم، وابسته به صداوسیمای جمهوری اسلامی، از جان باختن «سه بسیجی» در جریان اعتراضات چهارشنبه‌شب خبر داد.

بر اساس این گزارش، دو بسیجی در مشهد و یک عضو این گروه به نام «حسین اوجاقی» نیز در تبریز جان باخته‌اند.

گزارش رسانه‌های دولتی در حالی است که سازمان حقوق بشر ایران در بیانیه‌ای از کشته شدن دستکم ۳۱ نفر خبر داده است.

این نهاد غیردولتی که مقر آن در اسلو، پایتخت نروژ، می‌گوید: اعتراضات سراسری مردم ایران به قتل مهسا (ژینا) امینی در حالی وارد ششمین روز خود می‌شود که تاکنون کشته شدن دست‌کم ۳۱ معترض به ثبت رسیده است.

سازمان حقوق بشر ایران همچنین با اشاره به «جراحات شدید بسیاری از معترضان»، افزوده است: اعتراضات تا کنون در بیش از سی شهر بزرگ و کوچک از جمله تهران، مشهد، تبریز، بندرعباس، کرمانشاه، همدان، سنندج و بسیاری شهرهای دیگر شکل گرفته است.

به نوشته این سازمان، تاکنون یازده کشته در آمل، شش کشته در بابل و دو کشته در دیواندره و در هر یک از شهرهای سقز، دهگلان، مهاباد، ارومیه، کرج، پیرانشهر، کرمانشاه، اشنویه، قوچان، تبریز، بندر انزلی و ایلام یک کشته به ثبت رسیده است.

محمود امیری مقدم، مدیر این نهاد غیردولتی، «مصرانه» از جامعه جهانی خواسته است تا نسبت به این شرایط واکنش نشان داده و مانع کشتار گسترده مردم ایران شوند.

او تاکید کرد که «مردم ایران برای رسیدن به حقوق بنیادین و کرامت انسانی، که بیش از چهار دهه توسط رهبران جمهوری اسلامی از آن‌ها سلب شده، به خیابان‌ها آمده‌اند و حکومت با گلوله به اعتراض مسالمت‌آمیز آن‌ها پاسخ می‌دهد».

مدیر سازمان حقوق بشر ایران می‌گوید: «محکومیت و ابراز نگرانی از سوی جامعه جهانی دیگر کافی نیست. جامعه جهانی و همه انسان‌هایی که به حقوق بشر پایبندند باید اکنون از مطالبات مردم ایران حمایت کنند».

از آغاز اعتراضات به جان‌‌باختن مهسا امینی در بازداشت «پلیس امنیت اخلاقی» و اعتراض به حجاب اجباری که از روز خاکسپاری او، ۲۶ شهریور، در سقز جرقه زده شد، شمار شهرهای درگیر اعتراضات تا شامگاه ۳۰ شهریور به دست‌کم ۸۳ شهر رسید.

علی‌رغم اختلال گسترده در اینترنت و به‌خصوص فیلتر شدن اینستاگرام و واتس‌اپ از چهارشنبه شب در ایران، موج اعتراضات گسترده‌تر شده و هنوز آمار دقیق و تایید شده‌ای از شمار کشته‌شدگان و مجروحان و بازداشتی‌ها در دست نیست.
رادیو فردا:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *