ریزش چهره‌های مشهور نزدیک به حکومت؛ ما این‌ طرف پل ایستاده‌ایم

By | ۱۴۰۱-۰۷-۰۴

سرکوب شدید مردم معترض چهره‌های مشهور نزدیک به حکومت را به واکنش واداشت

با وجود سرکوب شدید نیروهای امنیتی، اعتراض‌های سراسری مردم ایران پس از گذشت یک هفته، نه‌تنها خاموش نشد، بلکه هر روز ابعاد تازه‌ای پیدا کرد که بر خلاف پیش‌بینی حاکمان جمهوری اسلامی ایران بود؛ این روزها چهره‌های مشهور ورزشی و هنری‌ نزدیک به حکومت‌‌ مثل مهران مدیری، شهاب حسینی، سردار آزمون، رامبد جوان، امین حیایی و محسن تنابنده هم که جمهوری اسلامی ایران به همراهی آنان در وقت نیاز، اطمینان بالایی داشت، به سرکوب شدید مردم معترض و کشتار آنان در خیابان واکنش نشان دادند‌ و ترجیح داده‌اند در شرایط فعلی، آن‌ طرف پل بایستند یا دست‌کم، نزدیکی خود را با حاکمان فعلی انکار کنند.

مهران مدیری، از تمسخر اعتراض‌ها تا تحریم تلویزیون 

درباره برنامه «دورهمی» مهران مدیری و حمایت مالی آن، شائبه‌های زیادی وجود داشت؛ به‌خصوص اینکه او همواره در رویدادهای اجتماعی به طور تلویحی جانب حکومت را می‌گرفت و از مردم انتقاد می‌کرد. او بارها به دلیل همین رویکرد، با انتقاد شدید کاربران رسانه‌های اجتماعی مواجه شد. اوج این انتقادها، زمانی بود که او مردم سیل‌زده در فروردین ۱۳۹۸ را مسخره کرد.

مهران مدیری در نخستین روزهای شکل‌گیری اعتراض‌های اخیر، با انتشار ویدیویی، صداوسیما را تحریم کرد و گفت اجازه نمی‌دهد که حتی یک فریم از تصویر او از تلویزیون پخش شود.

شهاب حسینی؛ از آبان ۹۸ تا مهسا امینی

پس از اعتراض‌های آبان ۹۸ و سرنگون شدن هواپیمای اوکراینی در همان سال، گروهی از سینماگران تصمیم گرفتند جشنواره فجر را تحریم کنند. مسعود کیمیایی، کارگردان پیشکسوت سینما، یکی از نخستین کسانی بود که به این کارزار پیوست و جشنواره فجر آن سال را تحریم کرد. در آن دوره از جشنواره، شهاب حسینی در قامت تهیه‌کننده یک فیلم حضور داشت. او نه‌تنها به سینماگران تحریم‌کننده ملحق نشد، بلکه در پاسخ به انتقادها مدعی شد که آثار مسعود کیمیایی با «برخورد ناراحت‌کننده تماشاگران» مواجه می‌شود و او به دلیل «نگرانی از بازتاب‌های منفی» فیلمش، از جشنواره انصراف داده است تا «روغن ریخته را نذر امامزاده کند».

سخنان او بازتاب وسیعی در رسانه‌ها داشت و شماری از سینماگران او را به دلیل «بی‌حرمتی» به کارگردان پیشکسوت سینما نکوهش کردند. شهاب حسینی در سال‌های فعالیت خود همواره مواضعی نزدیک به حکومت داشت و سال ۱۳۹۵، به همراه تعدادی دیگر از هنرمندان، به دیدار علی خامنه‌ای رفت. او در روزهای گذشته، با چند روز تاخیر، به کشته‌شدن مهسا امینی و سرکوب معترضان در خیابان‌ها واکنش نشان داد و به‌شدت از آن انتقاد کرد. البته انتقادهای شهاب حسینی بی‌هزینه هم نبود؛ زیرا طبق اعلام اعتمادآنلاین، بلافاصله دستور صادر شد بیلبوردهای حاوی تصاویر او از سطح شهر جمع شود.

سردار آزمون؛ از آرزوی دیدار با خامنه‌ای تا خط خوردن از تیم ملی 

حدود پنج سال پیش، وقتی سردار آزمون، بازیکن تیم ملی فوتبال ایران، به دیدار امام‌ جمعه شهر گنبد رفت، به او گفت که آرزو دارد علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران و قاسم سلیمانی را از نزدیک ببیند.

سردار آزمون یکی از چهره‌های مشهوری است که در واکنش‌ نشان دادن به مسائل سیاسی و اجتماعی، همواره دست‌به‌عصا عمل می‌کرد اما او نیز شامگاه یکشنبه، سوم مهر، در یک روایتگر (استوری)، به اعتراض‌های اخیر واکنش نشان داد و نوشت: «به دلیل قانون تیم ملی، تا الان نتونستیم چیزی بگیم تا اردو تمام شه؛ ولی دیگه طاقت نیاوردم. تهش می‌شه خط خوردن از تیم ملی که فدای یه تار موی زنان ایرانی.» او در ادامه، ضمن تاکید بر اینکه استوری خود را پاک نخواهد کرد، نوشت: «شرم بر شماها که آدم‌ها را به راحتی می‌کشین. زنده باد زنان ایران.»

تنها چند ساعت پس از انتشار این مطلب، محتویات صفحه سردار آزمون کلا پاک شد. پیش‌تر همین اتفاق درباره حساب کاربری وریا غفوری در اینستاگرام نیز رخ داده بود.

رامبد جوان؛ از «ما خیلی خوشحالیم» تا «حالمان خوب نیست»

منتقدان اجتماعی و بسیاری از مردم بر این باورند که رامبد جوان در قالب برنامه تلویزیونی «خندوانه»، مشکلات اقتصادی و اجتماعی را کوچک و بی‌اهمیت جلوه می‌دهد و می‌خواهد به جامعه امید کاذب تزریق کند. جوان نیز همواره از اظهارنظرهایی که خلاف رویه جمهوری اسلامی ایران باشد، خودداری می‌کرد اما در اعتراض‌های اخیر، ساکت نماند و با انتشار پستی در اینستاگرام، از سرکوب شدید معترضان انتقاد کرد.

تنابنده؛ از فیلمسازی برای «اوج» تا «مهسا دختر ایران است»

محسن تنابنده که سریال تلویزیونی «پایتخت» را با حمایت مالی سازمان اوج، وابسته به سپاه پاسداران، ساخت و در آن، حضور نظامی جمهوری اسلامی ایران در سوریه را ستود، چهره‌ دیگری بود که در روزهای اخیر، حساب خود را از حکومت جدا کرد و در پستی نوشت: «مهسا دختر یک ملت است».

امین حیایی نیز که پیش‌تر با حضور در فیلم‌های سینمایی «اخراجی‌ها» و «قلاده‌های طلا»، روبروی مردم ایستاده بود، طی روزهای گذشته در پستی به سرکوب مردم اعتراض کرد.

پرویز پرستویی هم که به دلیل مواضع نزدیکش به حکومت همواره هدف انتقاد بود، در آخرین پست اینستاگرامی خود، عکسی از علی کریمی و تعدادی از نمایندگان مجلس منتشر کرد و تلویحا، کریمی را نماینده واقعی مردم دانست. او در یادداشت خود نوشت: «چرا نمی‌خواهید بفهمید که مدت‌ها است میلیون‌ها نفر از مردم این سرزمین را غیرخودی کرده‌اید و گوش‌هایتان را از هر جهت برای شنیدن مطالباتشان بسته‌اید؟»

انتظار می‌رود طی روزهای آینده، تعداد دیگری از چهره‌های مشهور نزدیک به حکومت هم ریزش کنند. به خصوص اینکه در شرایط کنونی، تحت‌تاثیر همکاران خود که همواره ایستادن کنار مردم را انتخاب کرده‌اند، قرار می‌گیرند. علی کریمی، علی دایی، وریا غفوری و هدیه تهرانی و مسعود شجاعی از جمله ورزشکاران و هنرمندانی‌اند که همواره از مردم و اعتراض‌های آنان حمایت کرده‌اند و محبوبیت زیادی دارند.

حالا مردم و چهره‌های مشهور ورزشی و هنری در آن‌ سوی پل و مقام‌های جمهوری اسلامی ایران در این‌ سوی پل ایستاده‌اند.

از واکنش‌ها و سخنان وابستگان حکومت چنین پیدا است که این موضوع آنان را بسیار عصبانی کرده است؛ حسین شریعتمداری، مدیرمسئول روزنامه کیهان، چهره‌هایی را که از مردم حمایت کردند «شریک‌جرم آشوب» نامید و در یک مصاحبه تلویزیونی، مدعی شد که اعتراض‌های مردم «حرکتی» برای مقابله با «دستاوردهای رئیسی» در اجلاس شانگهای است. او خواسته است از چهره‌های مشهوری که حالا آنسوی پل ایستاده‌اند، خسارت اعتراضات اخیر مطالبه شود.

حمید رسایی، دیگر چهره وابسته به حکومت، نیز توقیف اموال علی کریمی به دلیل حمایت از اعتراض‌های مردمی را مطرح کرد. پیش‌تر، روزنامه دولتی ایران نیز علی کریمی را «لیدر آشوب‌های خیابانی» نامیده بود. خبرگزاری فارس هم با راه‌اندازی کارزاری، برخورد با علی کریمی و توقیف اموال او را خواستار شد.

همه‌ این‌ها در حالی است که جمهوری اسلامی ایران در جامعه بین‌الملل نیز روز‌به‌روز منزوی‌تر می‌شود و یاران و نزدیکان‌ خود را که به حمایت و همراهی آنان امید بسته بود، از دست داده‌ است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *