از تهران تا سنندج؛ تجمع‌ها در شامگاه یکشنبه به شهرهای جدیدتری گسترش یافت

By | ۱۴۰۱-۰۷-۱۸

خیزش سراسری مردم ایران علیه جمهوری اسلامی با برگزاری تجمع‌هایی در شامگاه یکشنبه ۱۷ مهر در چندین نقطه کشور پی گرفته شد و در دست‌کم یک شهر برای اولین بار از آغاز خیزش، تجمع شبانه برگزار شده است.

ویدیو‌های رسیده به ایران اینترنشنال نشان‌دهنده تجمع شبانه مردم در دست‌کم شهرهای تهران، سنندج در استان کردستان، مهاباد در استان آذربایجان غربی و زنجان مرکز استان زنجان است.

برخی ویدیوها در شبکه‌های اجتماعی از تجمع در نازی‌آباد تهران خبر می‌دهند و ویدیو‌هایی نیز حاکی از تجمع مردم در شهرک ولی‌عصر در استان تهران است.

وبسایت هه‌نگاو خبر داد که مردم در ثلاث باباجانی از توابع استان کرمانشاه برای اولین بار از زمان اعتراض‌های اخیر به خیابان آمدند.

مردم سنندج در شامگاه یکشنبه برای سد کردن راه ماموران امنیتی، در خیابان‌ها آتش روشن کردند و شعار مرگ بر دیکتاتور سر دادند.

همچنین رانندگان خودروها در حمایت از معترضان بوق می‌زدند.

همزمان در مهاباد نیز مردم با برگزاری تجمع خیابانی و آتش‌ زدن سطل‌های زباله برای ایجاد مانع در مسیر نیروهای امنیتی به اعتراض‌های ضدحکومتی ادامه دادند.

تداوم اعتراضات در شهرهای کردنشین ایران در حالی است که جمهوری اسلامی تمام تلاش خود را برای توقف این اعتراضات به ویژه پس از حضور گسترده مردم در روز شنبه به کار بست و مدارس و دانشگاه‌ها در استان کردستان در روز یکشنبه تعطیل شدند، اما این تلاش‌ها به نتیجه‌ای نرسید.

همچنین در دیگر شهرها نیز از جمله تبریز مردم با به صدا در آوردن بوق ممتد خودروهایشان در خیابان‌ها اعتراض خود را نشان دادند.

راننده یک خودرو در ویدیویی که به ایران اینترنشنال ارسال شده می‌گوید رانندگان بوق اعتراضی می‌زنند و ماموران یگان ویژه شیشه خودروی او را خرد کرده‌اند. او می‌گوید: «ما با همچین وحشی‌هایی طرفیم. خوشم می‌آید که ملت عصبی‌شان کردند. مهم نیست شیشه‌ ماشینم شکست ولی حرصشان را درآوردیم».

خیزش سراسری دانشجویان علیه حکومت در روز یکشنبه نیز ادامه یافت و در یکی از آخرین موارد، دانشجویان دانشگاه هنر سوهانک با برگزاری تجمعی در صحن این دانشگاه، دست‌هایشان را در اعتراض به خشونت‌های حکومتی به رنگ خون کردند و بالا بردند.

روسای دانشگاه همچنان با تهدید دانشجویان در تلاش برای متوقف کردن اعتصابات دانشجویی هستند.

سعدالله نصیری قیداری رییس دانشگاه بهشتی تهران روز یکشنبه در واکنش به اعتصاب دانشجویان گفت: «هر ساله میلیون‌ها تومان در دانشگاه‌ها برای تحصیل دانشجویان هزینه می‌شود، اگر آنها در کلاس‌ها حاضر نشوند، ضرر مادی و معنوی به کشور و خودشان زده‌اند.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *