ماموران امنیتی با گاز اشک‌آور به تجمع وکیلان دادگستری در تهران حمله کردند

By | ۱۴۰۱-۰۷-۲۰

ماموران امنیتی به تجمع گروهی از وکیلان دادگستری در مقابل ساختمان کانون وکلای دادگستری مرکز، گاز اشک‌آور شلیک کردند. سعید دهقان، وکیل دادگستری، از بازداشت سه وکیل در این تجمع خبر داد.

او در توییتر خود نوشت محمدرضا فقیهی و سعید شیخ با خشونت بازداشت شده‌اند اما هویت وکیل سوم در حجم بالای گاز اشک‌آور تا لحظه انتشار توییتش معلوم نشده است.

به گفته دهقان، فضای اطراف ساختمان کانون وکلا در میدان آرژانتین به شدت امنیتی است.

ظهر روز چهارشنبه ۲۰ مهر، گروهی از وکیلان در مقابل ساختمان کانون وکلا تجمع اعتراضی برگزار کردند و شعار «زن، زندگی، آزادی» سر دادند.

دقایقی پس از شکل گرفتن این تجمع، ماموران امنیتی به معترضان در این تجمع در مقابل کانون وکلا گاز اشک‌آور شلیک کردند.

وکیلان معترض پیش از این اعلام کرده بودند «در اعتراض به نقض حقوق و آزادی‌های اساسی و بنیادین ملت» تجمع خواهند کرد.

پس از انتشار فراخوان این تجمع، حسن عبدلیان‌پور، رییس مرکز وکلای قوه قضاییه، وکیلان را تهدید کرد.

او گفت: «همراهی اندکی از وکلا که به مردم کشورشان پشت کرده و در ردیف منافقین و سلطنت‌طلبان قرار گرفته‌اند و رسانه‌های معاند، تبلیغ‌کننده آن‌ها می‌شوند، محکوم می‌کنیم.»

عبدلیان‌پور همچنین گفت: «وکیل در ابتدای اخذ پروانه وکالت، به شرافتش سوگند یاد می‌کند تا مدافع حق باشد. چگونه می‌توان از اغتشاشگر و داعشی آموزش دیده از سوی دشمن دفاع داشت؛ مگر از باب پشیمانی و توبه مجرم یا متهم.»

او همچنین گفت: «وکلای مرکز در تراز جمهوری اسلامی ایران هستند و از حق و حقیقت و آسیب‌دیدگان از اغتشاشات دفاع خواهند کرد.»

رییس مرکز وکلای قوه قضاییه همچنین مدعی شد که «وکلای ارزشی و وطن‌دوست» از دستگاه قضایی می‌خواهند با «وکیل‌نماهایی که پشت به سوگند و شرافت انسانی کرده و بر خلاف شأن وکالت گام برداشته‌اند»، برخورد قانونی انجام دهد.

پس از خیرش سراسری مردم در ایران علیه جمهوری اسلامی، تعدادی از وکلا از جمله بابک پاک نیا، میلاد پناهی‌پور، مهسا غلامعلی‌زاده و سعید جلیلیان نیز بازداشت شده‌اند.

حمله ماموران به تجمع اعتراضی وکلای دادگستری در تهران

در پی فراخوان قبلی، شهر امروز شماری از وکلای دادگستری در مقابل ساختمان کانون وکلا در محدوده میدان آرژانتین تهران تجمع اعتراضی برگزار کردند و شعار «زن، زندگی، آزادی» سر دادند. ویدئوها از تهران حاکی است مأموران امنیتی به‌سوی تجمع‌کنندگان گاز اشک‌آور پرتاب کرده‌اند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *