پاسخ محکم مردم به فراخوان‌ها؛ خیزش سراسری گسترده شبانه در شهرهای ایران

By | ۱۴۰۱-۰۷-۲۱

اعتراض‌های گسترده تا ساعات پایانی شب و حتی بامداد پنجشنبه ادامه پیدا کرد

بیست‌وششمین روز خیزش سراسری ایرانیان علیه جمهوری اسلامی که با ادامه اعتصاب‌ بازاریان در شهرهای کردستان و پیوستن برخی از دیگر شهرهای ایران به این اعتصاب عمومی و همچنین سومین روز اعتصاب کارگران پیمانی صنعت نفت آغاز شده بود، در بعدازظهر و غروب آغاز اعتراض‌‌های پراکنده گروه‌های مختلفی از مردم شهرهای گوناگون کشور را به‌همراه داشت که تا ساعات پایانی شب و حتی بامداد پنجشنبه ادامه پیدا کرد و به اعتراضات گسترده شبانه در سراسر ایران تبدیل شد.

موج تازه اعتصابات و اعتراض‌ها که روز و شب چهارشنبه، ۲۰ مهرماه، به‌پا خاست، درواقع پاسخی بود به فراخوان‌های متعددی که در روزهای گذشته مردم را به اعتصاب و اعتراض در این روز دعوت کرده بود. در یکی از این فراخوان‌ها گروهی که خود را «جوانان محلات تهران» می‌خوانند، از مردم خواسته بودند که «از ساعت ۱۲ ظهر چهارشنبه تا سپیده‌دم» در تمام میادین و خیابان‌های اصلی همه شهرهای ایران تجمعات اعتراضی برگزار کنند. اتحادیه آزاد کارگران ایران، شورای سازماندهی اعتراضات کارگران پیمانی نفت و سندیکای کارگران هفت‌تپه نیز فراخوان‌هایی برای گسترش اعتصاب‌ها منتشر کرده بودند.

روز چهارشنبه درپی فراخوان عمومی برای اعتصاب سراسری، بازاریان شهرهای سنندج، سقز، بوکان، بانه و دهگلان در استان کردستان به اعتصابی که از روزهای گذشته آغاز کرده‌اند، ادامه دادند و برخی شهرها در استان‌های کرمانشاه، آذربایجان غربی، گیلان و اصفهان نیز به این اعتصاب عمومی پیوستند.

براساس گزارش‌ها، بازاریان در برخی مناطق شهر مشهد نیز به اعتصاب پیوسته بودند و مناطق شلوغ شهر تهران مانند عباس‌آباد و تخت طاووس نیز روز چهارشنبه با اعتصاب گسترده اصناف تعطیل بود و تنها کارمندان دولت برسر کار خود حاضر شده بودند.

اعتصاب کارگران پیمانی صنعت نفت و پتروشیمی در عسلویه و آبادان نیز روز چهارشنبه، در سومین روز خود ادامه داشت. این درحالی بود که به گزارش کانال تلگرام اتحادیه آزاد کارگران ایران، ماموران امنیتی جمهوری اسلامی از صبح روز چهارشنبه با استقرار در عسلویه به‌منظور جلوگیری از اعتراض و اعتصاب کارگران، فضای امنیتی این شهر را تشدید کرده‌ بودند.

براساس گزارش‌ها و ویدیوهای منتشرشده در رسانه‌های اجتماعی، مردم معترض در روز چهارشنبه با وجود حضور گسترده و سرکوب خشن نیروهای امنیتی و سرکوبگر در شهرهای مختلف ایران، ازجمله تهران، کرج (به‌ویژه در گوهردشت، فردیس و گلشهر)، مشهد، اصفهان (به‌ویژه در شاهین‌شهر و بهارستان) و برخی شهرهای دیگر استان اصفهان، شیراز، سنندج، سقز، بانه، بوکان، دهگلان، مریوان، دیواندره، مهاباد، پیرانشهر، ارومیه، کرمانشاه، ایلام، لاهیجان، رشت، آستارا، ساری، گرگان، بندرعباس، قزوین، اراک، کرمان، دهدشت در استان کهگیلویه‌ و بویراحمد و… به خیابان‌ها آمدند و در تجمع‌های اعتراضی گسترده شعارهای ضدحکومتی دادند و در برخی شهرها نیز با روشن‌کردن آتش، خیابان‌ها را برای عبور نیروهای سرکوبگر مسدود کرده بودند.

ازسوی دیگر، از شهرهای ارومیه، مریوان، دیواندرە، سنندج و کرمانشاه هم خبر می‌رسد کە نیروهای امنیتی بە سوی معترضان تیراندازی کردەاند، اما نتوانستەاند مانع حضور معترضان در خیابان شوند.

گزارش‌ها از «درگیری شدید» نیروهای سرکوبگر با معترضان در بسیاری از شهرها و همچنین «تیراندازی» نیروهای امنیتی، یگان ویژه و ماموران لباس‌شخصی به معترضان با اسلحه جنگی یا ساچمه‌ای حکایت دارند؛ این اقدام  نتوانسته مانع حضور معترضان در خیابان شود، اما هنوز هیچ گزارشی هم از کشته‌شدن احتمالی معترضان در روز و شب چهارشنبه منتشر نشده است.

البته این موضوع درحالی است که بسیاری از کاربران ایرانی رسانه‌های اجتماعی روز چهارشنبه از اختلال شدید و درمواردی کندی اینترنت‌های خانگی و همراه خبر دادەاند. این مسئلە روند ارسال خبرها و فیلم‌ها و عکس‌های مربوط به اعتراضات را بیش از پیش دشوار کرده بود و احتمالا گزارش‌های مربوط به برخی شهرها هنوز امکان انتشار در رسانه‌های اجتماعی یا ارسال به رسانه‌های خبری را پیدا نکرده‌اند.

نت‌بلاکس که وضعیت اینترنت را در سراسر جهان رصد می‌کند، از اختلال گسترده و افت شدید میزان دسترسی به اینترنت در ایران از ساعت ۶ صبح روز چهارشنبه خبر داد و آن را مرتبط با اعتراضات سراسری و با هدف محدود کردن بیشتر جریان آزاد اطلاعات عنوان کرد.

علاوه‌بر این، بر اساس گزارش‌ها، اینترنت اپراتورهای تلفن همراه نیز «ملی» شده است.

در  شهر تهران، محلات مختلف پایتخت ایران، ازجمله نازی‌آباد، میدان بهارستان، خیابان قزوین، خیابان لاله‌زار، چهارراه خسروی، منیریه، مولوی، چهارراه ولیعصر، خیابان ولیعصر نزدیک به میدان تجریش، خیابان شریعتی، میرداماد، فرمانیه، میدان آرژانتین، شهرک اکباتان، بلوار کاشانی، میدان صادقیه، ستارخان، بلوار فردوس، شهرک غرب، خیابان طالقانی، خیابان کارگر، خیابان فلسطین و تهرانپارس از عصر چهارشنبه‌ تا پاسی از شب گذشته، شاهد تجمعات گسترده و شعارهای اعتراضی علیه جمهوری اسلامی و رهبر آن بودند.

براساس گزارش‌ها، در برخی از این محلات، نیروهای امنیتی با معترضان حمله درگیر شدند و سعی کردند تا با شلیک گلوله‌های ساچمەای و گاز اشک‌آور آن‌ها را پراکنده کنند؛ اما در برخی مناطق تهران مانند ستارخان، چهارشنبه‌شب انبوه جمعیت معترض به‌قدری فشرده بود که ماموران حکومتی قادر به سرکوب و کنترل آن‌ها نبودند.

در برخی ویدیوها نیز دیده می‌شود کە معترضان در پاسخ به تیراندازی‌ یا پرتاب گاز اشک‌آور ازسوی نیروهای امنیتی، چیزهایی شبیه نارنجک یا کوکتل‌‌مولوتف به سمتشان پرتاب می‌کنند.

اعتراضات گسترده روز چهارشنبه در محله نازی‌آباد تهران تا بامداد پنجشنبه ادامه داشت و با وجود حضور گسترده نیروهای سرکوبگر و بازداشت ده‌ها نفر، معترضان همچنان به سردادن شعار علیه سران جمهوری اسلامی و آتش زدن موتورها و خودروهای نیروهای سرکوبگر مشغول بودند.

علاوه‌بر این، روز چهارشنبه ۲۰ مهرماه، گروهی از وکلای دادگستری نیز براساس فراخوانی که سه‌شنبه منتشر شده بود، از ساعت ۱۳، مقابل دفتر «کانون وکلای دادگستری مرکز» در میدان آرژانتین تهران تجمع کردند و شعار «زن، زندگی، آزادی» و شعارهایی دیگر در حمایت از اعتراضات مردمی سر دادند. نیروهای امنیتی با حمله به این تجمع، برای متفرق کردن آنان از گاز اشک‌آور استفاده کردند و براساس گزارش‌ها، سه وکیل دادگستری در جریان این تجمع بازداشت شدند.

دانش‌آموزان و دانشجویان هم روز چهارشنبه در برخی شهرهای ایران تجمع اعتراضی برگزار کردند؛ ازجمله آن‌‌ها می‌توان به تجمع دانش‌آموزان در مهاباد  و دانشجویان در دانشگاه‌های تهران، الزهرا، تربیت مدرس، گیلان، دانشگاه خلیج فارس در شهر بوشهر، دانشگاه نوشیروانی بابل، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی تهران و دانشگاه آزاد سوهانک تهران اشاره کرد.

به گزارش کانال تلگرام شوراهای صنفی دانشجویان کشور، نیروهای امنیتی روز چهارشنبه به ساختمان خوابگاه حافظ دانشگاه تهران حمله کردند. آن‌ها پس‌از شکستن شیشه‌های طبقه اول و ورودی خوابگاه، توانستند همراه حراست دانشگاه، وارد آن‌جا شوند، اما درنهایت با مقاومت دانشجویان روبه‌رو شدند.

خیزش سراسری مردم ایران در وضعیتی ادامه دارد که تعداد کشته‌شدگان، زخمی‌ها و بازداشت‌شدگان دز جزیان سرکوب این اعتراضات، روزبه‌روز بالاتر می‌رود.

بر اساس گزارش سازمان حقوق بشر ایران، شمار کشته‌شدگان اعتراضات اخیر به دست‌کم ۲۰۱ نفر رسیده است که احتمالا ۲۳ تن از آنان زیر ۱۸ سال سن داشته‌اند و کودک محسوب می‌شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *