وزیر انرژی لبنان: سوختی که ایران به ما می‌دهد رایگان و هدیه‌ای به کشور لبنان است

By | ۱۴۰۱-۰۷-۲۲

ولید فیاض، وزیر انرژی لبنان، بار دیگر بر رایگان بودن سوختی که این کشور از ایران می‌گیرد تاکید کرد و گفت که این سوخت به منزله هدیه به لبنان است.

در حالی که لبنان این روزها با پشتیبانی حزب‌الله، درگیر توافق مرز دریایی خود با اسرائیل و به رسمیت شناختن آن است، موضوع انتقال سوخت رایگان ایران به لبنان بعد از مدتی سکوت، درباره مطرح شد.

فیاض در دیدار خود با میشل عون، رییس‌جمهوری این کشور گفت: «ما در حال تهیه پیش‌نویس یک توافق دقیق برای این کمک اقتصادی هستیم و در آن مشخصات سوخت مورد نیاز کارخانه‌هایمان را به طرف ایرانی اعلام می‌کنیم.»

او تاکید کرد که سوخت ایران به عنوان هدیه و رایگان تقدیم لبنان می‌شود و بنابراین هیچ‌گونه پیامدهای تحریمی در پی نخواهد داشت.

این صحبت‌ها در حالی است که مرداد ماه امسال، رسانه‌های لبنان به نقل از مقامات دولت این کشور گزارش دادند پرونده انتقال رایگان سوخت از ایران به لبنان به صورت جدی در حال پیگیری است و فیاض، تنها در انتظار مجوز رسمی نجیب میقاتی، نخست‌وزیر است تا در این ارتباط گفت‌وگوها را با طرف‌ ایرانی آغاز کند.

پیش از این، پیروان حزب‌الله، نخست‌وزیر را در به تاخیر انداختن انتقال سوخت جمهوری اسلامی به این کشور متهم کرده بودند اما اکنون وزیر انرژی لبنان با تاکید بر اجرایی شدن این انتقال، مسوولیت کار روی جزییات آن را هم بر عهده طرف ایرانی دانست و گفت: «سوخت ایران این فرصت را به ما می‌دهد تا هزینه‌های تولید انرژی را در کشور کاهش دهیم.»

به گفته فیاض، وزارت امور خارجه لبنان «تضمین» کرده که این کشور می‌تواند به دریافت کمک‌های سوختی ایران در آینده ادامه دهد.

همزمان با سخنان ولید فیاض، انجام توافق میان لبنان و اسرائیل درباره تعیین مرزهای دریایی در جریان است؛ توافقی که به گفته بسیاری از ناظران، با پشتیبانی حزب‌الله انجام می‌شود و نتیجه آن، به رسمیت شناختن کشور اسرائیل خواهد بود.

از سوی دیگر، مقام‌های سیاسی لبنان از جمله میشل عون و پیروانش از آمادگی این کشور برای آغاز حفاری اکتشاف گاز می‌گویند؛ اتفاقی که به گفته آن‌ها قرار است لبنان را به کشوری نفت‌خیز تبدیل کند.

هر چند تا پیش از این نیز برخی نمایندگان پارلمان لبنان، در شبکه‌های اجتماعی انتقال سوخت رایگان از ایران را شعاری تبلیغاتی برای حزب‌الله برشمردند اما صحبت‌های وزیر انرژی لبنان و تاکیدش بر «هدیه» ایران به لبنان، ابهام‌ها در این زمینه را کم‌رنگ کرده است.

موضوع ارسال سوخت مجانی از ایران به لبنان در ماه‌های اخیر و پس از تاکید حسن نصرالله، دبیر کل حزب‌الله بر آمادگی تهران برای انجام این کار، بخش گسترده‌ای از گزارش‌ها، اخبار رسانه‌ها و نشریات لبنانی را به خود اختصاص داده است.
ایران اینترنشنال

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *