نشان شجاعت «آکسی» در سال ۲۰۲۲ به ولودیمیر زلنسکی و مسیح علی‌نژاد اهدا شد

By | ۱۴۰۱-۰۸-۰۶

نشان شجاعت «آکسی» برای سال ۲۰۲۲ به مسیح علی‌نژاد، روزنامه‌نگار و کنشگر ایرانی حقوق بشر، و ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌ جمهوری اوکراین، رسید.

مسیح علی‌نژاد در مراسم دریافت این جایزه معتبر که شامگاه پنج‌شنبه، پنجم آبان، به وقت محلی در موسسه صلح آمریکا در واشینگتن دی‌سی برگزار شد با تقدیم جایزه‌اش به زنان شجاع ایران گفت: واژه‌ آکسی به معنای «نه» است و من اینجا هستم که به رژیم مبتنی بر آپارتاید جنسیتی و خامنه‌ای و دستگاه کشتارش نه بگویم، اما این نه گفتن در امنیتِ اینجا و در احاطه محافظان کار ساده‌ای است.

خانم علی‌نژاد با اشاره به کمپینی که از هشت سال پیش علیه حجاب اجباری آغاز کرده است از صبا کُرد افشاری، یاسمن آریانی، مژگان کشاورز و دیگر زنانی که به خاطر نه گفتن به حجاب اجباری با احکام سنگین زندان روبه‌رو شدند یاد کرد.

او همچنین با انتقاد از زنان سیاستمدار غربی که با رعایت حجاب اجباری با مقامات جمهوری اسلامی دیدار می‌کنند گفت: «هیچ یک از آنها جرات نکردند به حجاب اجباری نه بگویند. آنها ما را رها کردند، اما برای نه گفتن به حجاب اجباری واقعا لازم نبود که مهسا امینی، نیکا شاکرمی، سارینا اسماعیل‌زاده، سیاوش محمودی و بسیاری دیگر از نوجوانان ایرانی، نوجوانانِ نسل تیک‌تاک کشته شوند.»

این کنشگر حقوق بشر با اشاره به رنج مردم ایران و مردم اوکراین از دولت‌های غربی خواست اجازه ندهند «رفتار خامنه‌ای و پوتین عادی شود».

خانم علی‌نژاد گفت: «ما باید به دولت‌های غربی که می‌توانند به خامنه‌ای نه بگویند اما به جای آن هنوز دنبال توافق و قرارداد با جمهوری اسلامی هستند، نه بگوییم.»

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌ جمهوری اوکراین، هم که با ارسال پیام ویدئویی در این مراسم شرکت کرده بود در سخنرانی خود با اشاره به پهپادهای ایرانی در ارتش روسیه تصریح کرد که تاکنون صدها پهپادِ آمده از ایران در مناطق مسکونی اوکراین و برای کشتارِ شهروندان اوکراینی به کار رفته است.

او گفت: «این نشان می‌دهد که وقتی در یک جا آزادی و حقوق بشر زیر سوال برود تهدیدی برای همه در هرجای دنیا است.»

او خواستارِ شجاعت برای ایستادن در برابر حکومت‌هایی شد که مرگ و نفرت می‌آفرینند.

نشان شجاعت آکسی هر سال دو برگزیده خود را از میان زنان و مردانی که در سراسر جهان در راه آزادی و دموکراسی شجاعانه تلاش کرده‌اند انتخاب می‌کند.

آکسی یا اُخی در زبان یونانی به معنای «نه» است و جایزه آکسی که از ۱۲ سال پیش هر سال اهدا می‌شود، اشاره به مقاومت شجاعانه و تاریخی مردم یونان در برابر تهاجم نیروهای اشغال‌گر در جنگ جهانی دوم و واژه «آکسی» است که رئیس‌ جمهوری وقت این ‌کشور در دفتر خود خطاب به اشغال‌گران گفت.

این جایزه پیش از این به روزنامه‌نگاران سرشناسی مانند جمال خاشقچی و جیمز فولی و همچنین جو بایدن، رئیس‌ جمهور کنونی آمریکا، اهدا شده بود.

رادیو فردا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *