تظاهرات بزرگ و درگیری در چهلم کشته‌های اعتراضات سراسری در شهرهای مختلف ایران

By | ۱۴۰۱-۰۸-۱۳
شمار بزرگی از معترضان ایرانی روز پنجشنبه – ۱۲ آبان – از جمله در شهرهای کرج، اصفهان، اراک و آمل چهلم قربانیان اعتراضات سراسری که از ۲۶ شهریور ماه شروع شد را برگزار کردند. در این روز تظاهرات خودجوشی هم در نقاط مختلف تهران و سایر شهرهای بزرگ از جمله تبریز، شیراز، رشت و شهرهای کردنشین شکل گرفته است.
براساس تصاویری که در فضای مجازی منتشر شده یا به دست بی‌بی‌سی فارسی رسیده، تجمع و فریاد معترضان در نقاط مختلف پایتخت از جمله سعادت‌آباد، شهرک غرب، آریاشهر و نازی آباد بلند است.
بزرگترین تجمع‌های اعتراضی روز پنجشنبه در شهرهای کرج، اصفهان و آمل در جریان مراسم چهلم معترضانی که به دست نیروهای دولتی کشته شدند شکل گرفت. در اراک هم جمعیت بزرگی برای شرکت در مراسم هفتم مهرشاد شهیدی بر سر مزار این سرآشپز جوان حضور یافتند.
در این روز سیل جمعیت عزاداران حدیث نجفی در منطقه کمال‌شهر کرج شروع به راهپیمایی در خیابان‌ها و دادن شعار علیه علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی کردند و خواستار سرنگونی حکومت او شدند.
یکی از کسانی که در حال ضبط ویدئویی در کرج است می‌گوید ماموران برای جلوگیری از رسیدن جمعیت به مزار حدیث نجفی، راه را بسته‌اند اما در ویدیوهای دیگر جمعیت خروشان به حرکت خود ادامه می‌دهد و حتی تابلویی که روی آن نام روح الله خمینی، بنیانگذار جمهوری اسلامی، دیده می‌شود را از جا کنده و لگد می‌کند.
این مراسم در گورستان بهشت سکینه برگزار شد که طی آن ماموران دولتی از جمله لباس شخصی‌ها به سوگواران حمله کردند.
روز پنجشنبه شاهین شهر و فولادشهر اصفهان هم شاهد تجمع‌های بزرگی برای بزرگداشت چهلم مهسا موگویی و دیگر کشته‌شدگان اعتراضات سراسری ۷ هفته گذشته بود.
چهلم خانم موگویی با حضور گسترده مردم در آرامستان فولادشهر برگزار شد. در ویدیوها دیده می‌شود که سرود بختیاری «مر جنگه مر جنگه، خدا دونه جنگ تفنگه» پخش شده و همزمان عزاداران در کنار هم ایستاده و کف می‌زنند.
جمعی از معترضان هم شعار «توماج صالحی آزاد باید گردد» را فریاد می‌زنند.
توماج صالحی خواننده سبک رپ اعتراضی ساکن اصفهان روز یکشنبه به اتهام «فعالیت تبلیغی علیه نظام، همکاری با دولت‌های متخاصم و تشکیل گروه‌ غیرقانونی به قصد برهم زدن امنیت کشور» دستگیر شد.
بعد از مراسم چهلم راهپیمایی بزرگی انجام شد.
یک ویدئو منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی چهره خونین زنی را نشان می‌دهد که ظاهرا هدف گلوله قرار گرفته و روی زمین افتاده است. در این ویدیو به نظر می‌رسد همراهان این زن برای احیای او تلاش می‌کنند.
گفته می‌شود این زن در حاشیه مراسم چهلم مهسا موگویی در فولادشهر اصفهان هدف گلوله قرار گرفته است. از وضعیت او هنوز اطلاعی در دست نیست.
همزمان تصاویری از جاری شدن سیل معترضان در اطراف محل برگزاری مراسم چهلم غزاله چلابی از کشته‌شدگان اعتراضات در آمل در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است که شعار «خامنه‌ای قاتله٬ حکومتش باطله» سر می‌دهند.
آمل در ۷ هفته گذشته یکی از کانون‌های اصلی اعتراضات در شمال ایران بوده و دست کم ۱۰ معترض در جریان تجمع‌های این شهر جان باخته‌اند.
مادر غزاله در سخنرانی‌ پرشوری در مراسم یادبود دختر کوهنوردش از دلتنگی‌ برای او گفت: «حالا دیگر جاده‌هایی که به کوه دماوند می‌رسد، بی تو و خنده‌هایت خلوت است و سوت و کور.»
مراسم چهلم جواد حیدری از کشته‌شدگان اعتراضات در قزوین هم با حضور گسترده مردم با شعار «آزادی» برگزار شد. ویدئویی از حضور مادر نوید افکاری در این مراسم و شعارهای حاضران در بزرگداشت نوید افکاری منتشر شده است.
همزمان تصاویری از مزار گل‌آذین شده مهرشاد شهیدی‌نژاد از کشته شدگان اعتراضات در اراک در شبکه‌های اجتماعی دست به دست می‌شود. در مراسم هفتم مهرشاد شمار بزرگی از معترضان تصاویر خامنه‌ای و روسری‌هایی را به آتش کشیده و شعار «آزادی» سر می‌دهند.
رادیو فردا در گزارشی درباره کشته شدن این جوان به نقل از سه شاهد عینی از آخرین باری که مهرشاد زنده دیده شده و «ضرب و جرح شدید او» توسط ماموران امنیتی نوشته است. در این گزارش آمده که او در حال دویدن و فرار از دست ماموران بوده اما پس از شلیک گاز اشکآور به زمین می‌افتد و «می‌ریزند روی سرش. ۷-۸ نفر ابتدا با شوکر و بعد با باتوم می‌زنند.»
از طرف دیگر در این روز جمعیت زیادی از معترضان و عزاداران در مراسم چهلم امیر نوروزی در بندرانزلی حاضر شدند و شعارهایی علیه حکومت سر دادند.
* گزارش‌ها از «درگیری» در شهرهای کامیاران،‌ سنندج،‌ مریوان و سقز
سازمان حقوق بشری هه‌نگاو شامگاه پنجشنبه گزارش داد در شهرهای کامیاران، سنندج، مریوان و سقز معترضان با یورش ماموران حکومتی روبرو شده‌اند.
منابع شبکه حقوق بشر کردستان هم از کامیاران گزارش داد از عصر پنجشنبه «اعتراضات مردمی در خیابان توبره ریز آغاز شده و نیروهای ضدشورش با شلیک گاز اشک‌آور و گلوله ساچمه‌ای به معترضین حمله کردند.»
شبکه حقوق بشر کردستان فضای این شهر را «به شدت امنیتی و نظامی» توصیف کرده است.
به گزارش شبکه حقوق بشر کردستان در این روز علیرغم تلاش نیروهای نظامی امنیتی برای جلوگیری از ورود مردم، مراسم سعید محمدی، ایمان محمدی و امیرعلی فولادی از کشته‌شدگان اعتراضات سراسری در اسلام آباد غرب ایلام، برگزار شد که معترضان در آن شعارهایی از جمله «مرگ بر دیکتاتور» و «اینجا خاک کردستان است، گورستان فاشیستان است» سر دادند.
به نوشته شبکه حقوق بشر کردستان «گزارش‌ها از تیراندازی نیروهای حکومتی و بازداشت ده‌ها نفر حکایت دارد.»
بنابر گزارش‌ها چهارشنبه شب هم در جریان تظاهراتی در شهر سنندج مومن زندکریمی یک نوجوان هجده ساله به دست نیروهای امنیتی کشته شد.
شبکه حقوق بشر کردستان می گوید تعدادی از خانواده‌های کشته شدگان کردستان از سوی نهادهای حکومتی زیر فشارند تا بگویند که فرزندانشان را احزاب کرد کشته‌اند.
در این روز خانواده فرشته احمدی از جان‌باختگان اعتراضات اخیر در شهر مهاباد هم در محل دفن وی مراسم هفتمین روز درگذشت وی را برگزار کردند. فرشته احمدی ۵ آبان در مهاباد بر اثر اصابت گلوله کشته شد.
* تظاهرات در نقاط مختلف تهران و سایر شهرها
پنجشنبه شب با تاریک شدن هوا مردم در نقاط مختلف تهران تجمع کردند.
از جمله ویدیوهایی از منطقه نازی آباد تهران مخابره شده که حضور پرتعداد معترضان در این منطقه سرشناس در جنوب پایتخت را نشان می‌دهد. در یک ویدئو کودک خردسالی در نازی آباد زخمی شده که گفته می شود با «گلوله ساچمه‌ای» مجروح شده است.
همچنین ویدئوهایی از تجمع و گاه راهپیمایی در شهرک نفت پونک، آریاشهر، اکباتان، اطراف خیابان انقلاب، خیابان ولیعصر، هفت حوض نارمک، تهران پارس، بلوار فردوس و تهرانسر منتشر شده است.
در فسا واقع در استان فارس گروه قابل توجهی از معترضان در خیابان شعار «اینهمه سال جنایت٬ مرگ بر این ولایت» سر ‌دادند.
در رشت هم مردم ضمن سردادن شعار «امسال سال خونه، سیدعلی سرنگونه» راهپیمایی کردند.
قزوین، مشهد و شیراز از دیگر شهرهای محل تجمع و تظاهرات بود.
براساس تصاویر منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی برخی از کسانی که برای شرکت در مراسم یابود رضا حقیقت‌نژاد، خبرنگار رادیو فردا به محل برگزاری رفته بودند، پس از لغو مراسم در خیابان دست به اعتراض زدند و شعار دادند: «توپ تانک، فشفشه، آخوند باید گم بشه».
قبل از این خانواده رضا حقیقت‌نژاد با انتشار اطلاعیه‌ای کوتاه اعلام کرد مراسمی که قرار بود برای درگذشت این روزنامه‌نگار در روز پنج‌شنبه در شهر شیراز برگزار شود، لغو شده است.
بی بی سی:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *