از اسلحه تا دوربین مداربسته: افراد و شرکت‌های تامین کننده تجهیزات سرکوب

By | ۱۴۰۱-۰۸-۲۲

در  گزارشی که پیش از این در «ایران‌وایر» منتشر شد به تجهیزاتی که در سرکوب معترضان در اعتراضات اخیر ایران استفاده شده است، پرداختیم. در مقاله پیشین تجهیزات سرکوب از خودروهای زرهی تا سلاح‌های جنگی، شات‌گان‌ها و سایر تجهیزات نیروهای امنیتی مورد بررسی قرار گرفت. در این گزارش فهرستی از شرکت‌هایی که در تامین تجهیزات سرکوب اعتراضات یا تجهیزات مورد استفاده برای رصد و شناسایی معترضان نقش دارند ارائه می‌شود. 

شرکت‌های تامین‌کننده تجهیزات رصد و شناسایی

دوربین‌های مداربسته و تجهیزات رصد و کنترل تصویری افراد اگرچه مستقیما بخشی از ابزار سرکوب نیستند، اما مهم‌ترین ابزار در اختیار حکومت برای شناسایی معترضان هستند. جمهوری اسلامی از تصاویر به‌دست آمده از دوربین‌های مداربسته به ویژه دوربین‌هایی که به ظاهر برای کنترل ترافیک در سطح شهر نصب شده‌اند، برای شناسایی و بازداشت معترضان استفاده می‌کند. این بازداشت‌ها تقریبا در همه موارد منجر به آزار و شکنجه جهت کسب اعترافات اجباری و دروغین، محاکمه‌های ناعادلانه و نمایشی و صدور احکام زندان، شلاق و حتی اعدام می‌شوند. با این وصف، فروش این تجهیزات به جمهوری اسلامی به طور غیرمستقیم زمینه بازداشت، شکنجه و حتی اعدام  شهروندان ایرانی را فراهم می‌کند و با توجه به استفاده بی‌قاعده و قانون آن‌ها در ایران مستقیما در نقض حقوق بنیادین بشر مانند حق آزادی بیان، حق آزادی تجمعات و حق حریم خصوصی موثر هستند.

در ۱۳ دی ۱۳۹۶، خبرگزاری «تسنیم»، مجموعه‌ای از تصاویر معترضان را که توسط دوربین‌های ترافیک در مقابل دانشگاه تهران ثبت شده بود منتشر کرد و از خوانندگان خود خواست که آن‌ها را شناسایی و به نهادهای امنیتی معرفی کنند. در پی این فراخوان، چندین نفر از فعالان دانشجویی از جمله «لیلا حسین‌زاده» که تصویر او در گزارش تسنیم منتشر شده بود بازداشت و با احکام سنگین روبرو شدند. در تاریخ ۲ مهر ۱۴۰۱، سایت «گرداب»، وابسته به مرکز «بررسی جرایم سازمان‌یافته» سپاه پاسداران که سابقه طولانی در بازداشت، شکنجه و اخذ اعترافات دروغین از شهروندان ایرانی دارد، فیلم‌ها و تصاویر ده‌ها نفر از معترضان را که توسط دوربین‌های مداربسته ثبت شده بود منتشر کرد و خواهان شناسایی این افراد شد. این تصاویر توسط مجموعه‌ای از دوربین‌های مداربسته شامل دوربین‌های شهری کنترل ترافیک و دوربین‌های امنیتی متعلق به ساختمان‌های دولتی تهیه شده است. سازمان‌های حقوق بشری پیش از این بارها نسبت به استفاده نیروهای امنیتی ایران از تجهیزات نظارتی برای شناسایی و بازداشت معترضان که در قریب به اتفاق موارد به شکنجه یا نقض حقوق بنیادین این شهروندان منجر می‌شود، هشدار داده‌اند.

در حقیقت، دوربین‌هایی که قرار بود برای کنترل ترافیک استفاده شوند، برای شناسایی، بازداشت و شکنجه شهروندانی به‌کار گرفته شد که تنها از حق قانونی خود برای تجمع و اعتراض استفاده کرده بودند. در اعتراضات اخیر علاوه بر این دوربین‌ها، حکومت از ریزپرنده‌ها یا پهپادها هم برای شناسایی یا سرکوب معترضان استفاده کرده است. ۱۸ مهر ۱۴۰۱ و در میان اوج سرکوب خونین اعتراضات، «حسن کرمی»، فرمانده یگان ویژه جمهوری اسلامی در گفتگویی اعلام کرد که نیروهای تحت امرش از انواع دوربین‌ها و همچنین از ریزپرنده‌ها برای شناسایی معترضان یا هدایت نیروهای سرکوب استفاده می‌کنند.

در تاریخ ۸ آبان ۱۴۰۱، خبرگزاری مهر ویدیویی از به‌کارگیری پهپاد توسط یگان ویژه برای شناسایی و سرکوب معترضان منتشر کرد. در این ویدیو فرد هدایت‌کننده پهپاد در کنار یک تک‌تیرانداز یگان ویژه دیده می‌شود و سپس تصاویری از معترضان که توسط پهپاد ثبت شده و در آخر تعدادی از معترضان بازداشت شده نشان داده می‌شوند. این تصاویر نشان می‌دهد که تجهیزات نظارت تصویری مانند دوربین‌های مداربسته و پهپادهای تصویربرداری در دست نیروهای امنیتی مستقیما به ابزاری برای سرکوب، بازداشت و حتی قتل معترضان بدل شده است. اما چه شرکت‌هایی در تامین این تجهیزات در ایران نقش دارند؟

شرکت فناوریهای تیاندی (Tiandy Technologies CO): 

شرکت چینی «تیاندی» در سال ۱۹۹۴ تاسیس شده و خود را یکی از ۱۰ برند برتر تولید کننده تجهیزات نظارتی در چین معرفی می‌کند. گروه پژوهشی آی پی وی ام  (IPVM) که به صورت تخصصی بر بازار تجهیزات نظارت تصویری تمرکز دارد، در گزارشی از فروش تجهیزات این شرکت به سپاه، نیروهای مسلح و پلیس جمهوری اسلامی خبر داده است. به گزارش آی پی وی ام، شرکت تیاندی در شصت کشور دنیا فعالیت دارد و در سال ۲۰۲۰ فروشی بالغ بر ۶۸۸ میلیون دلار داشته است. بر اساس گزارش دیگری از آی پی وی ام، این شرکت خصوصی است و ۹۵% از سهام آن به میلیاردر چینی «دای لین» تعلق دارد.

نمایندگی تیاندی در ایران در اختیار شرکت «رادیس ویرا تجارت»، به مدیریت «عباس آذرپندار» است و قرارداد همکاری پنج ساله با شرکت «پارس ارتباط افزار» امضا کرده است. شرکت پارس ارتباط افزار عرضه ‌ننده انواع تجهیزات نظارتی است و در سال ۲۰۱۹ در نمایشگاه تجهیزات ایمنی و پلیسی ایران (ایپاس) که توسط شرکت ناجی پاس وابسته به بنیاد تعاون فراجا برگزار می‌شود، شرکت داشته است. این شرکت بالغ بر ۲۴ میلیون یورو ارز دولتی دریافت کرده است.

غرفه پارس ارتباط افزار در نمایشگاه ایپاس 2019
غرفه پارس ارتباط افزار در نمایشگاه ایپاس 2019
غرفه پارس ارتباط افزار در نمایشگاه ایپاس 2019
غرفه پارس ارتباط افزار در نمایشگاه ایپاس 2019
غرفه پارس ارتباط افزار در نمایشگاه ایپاس 2019
غرفه پارس ارتباط افزار در نمایشگاه ایپاس 2019

شرکت تیاندی همچنین تولیدکننده صندلی‌های بازجویی است که به «صندلی ببر» معروف است و گزارشات متعددی از استفاده از آن‌ها برای شکنجه منتشر شده است. عفو بین الملل در گزارش خود درباره اعتراضات آبان ۹۸ به استفاده از نوع مشابهی از این صندلی برای شکنجه زندانیان در ایران اشاره کرده است.

شرکت فراگستر پرشیا الکترونیک

شرکت «فراگسترپرشیا الکترونیک» در سال ۱۳۸۲ تاسیس شد و عرضه کننده انواع تجهیزات نظارت تصویری و امنیتی، از جمله برندهای «داهوا»، «هایکویژن»،  تیاندی، «ناظر»، «مکسرون»، «آلباترون» و «آپتینا» است.

مدیرعامل این شرکت «فرزاد نوری» است که در نمایشگاه «ایپاس» ۲۰۱۸ درباره گستردگی فعالیت‌های این شرکت و مشتریان دولتی توضیح می‌دهد. این شرکت با پروژه‌های متعدد دولتی همکاری داشته و از جمله در سال ۱۳۹۹ مجموعه‌ای از دوربین‌های مداربسته ساخت شرکت چینی داهوا را به وزارت کشور جمهوری اسلامی فروخته است. برند چینی داهوا از سوی ایالات متحده به خاطر مشارکت در نقض حقوق بشر تحریم شده است.

از اسلحه تا دوربین مداربسته: افراد و شرکت‌های تامین کننده تجهیزات سرکوب

 

شرکت توسعه داده های ارتباطی پرشیا سیستم

شرکت «پرشیا سیستم» در سال ۱۳۸۴ تاسیس شده و خود را نمایندگی رسمی برند هایکویژن (HikVision) معرفی می‌کند. برند چینی هایکویژن که متعلق به دولت چین است، در چندین مورد به مشارکت در نقض جدی حقوق‌بشر، از جمله جنایت علیه بشریت متهم شده است. کارشناسان در دادگاه مردمی «اویغور تریبونال» که به جنایات چین علیه مسلمانان اویغور رسیدگی کرد، بر نقش این برند در کنترل و رصد تمام سطوح زندگی عمومی و خصوصی اویغورها تاکید کردند. این شرکت توسط ایالات متحده به خاطر نقض حقوق بشر، تحریم شده است.

شرکت پرشیا سیستم قراردادهای متعددی با نهادها و وزرات‌خانه‌های دولتی جمهوری اسلامی داشته و یکی از شرکت‌کنندگانثابت نمایشگاه ایپاس است که توسط «ناجی پاس» وابسته به بنیاد تعاون فراجا برگزار می‌شود. «محسن ابراهیمی»، «حسن اسدی» و «اکبر گودرزی» از اعضای هیات مدیره این شرکت هستند.

غرفه پرشیا سیستم در نمایشگاه ایپاس 1396
غرفه پرشیا سیستم در نمایشگاه ایپاس 1396

شرکت سپهر صنعت هوشمند پاسارگاد شرکت «سپهر صنعت» خود را نماینده رسمی شرکت آمریکایی هانیول (Honeywell) غول تجهیزات الکترونیکی معرفی می‌کند و عرضه‌کننده انواع دوربین‌های مداربسته است. این شرکت در دوره‌های متعدد نمایشگاه ایپاس شرکت داشته و محصولات و لوگوی شرکت هانیول در فیلم تبلیغاتی از غرفه این شرکت در نمایشگاه ایپاس ۲۰۱۹ مشهود است. شرکت هانیول هنوز به پرسش‌های نگارنده درباره رابطه تجاری یا نحوه دسترسی شرکت سپهر صنعت به محصولات این شرکت پاسخ رسمی نداده است. اما یک منبع مطلع از این شرکت به صورت غیررسمی هرگونه رابطه با سپهر صنعت را تکذیب کرد و گفت که هانیول هیچ ارتباطی با شرکت سپهر صنعت ندارد. البته در تماس ایران‌وایر با شرکت سپهر صنعت، یک کارمند این شرکت کماکان بر نمایندگی هانیول تاکید کرد و گفت که سپهر صنعت محصولات هانیول را با ضمانت چند ساله به فروش می‌رساند. در بانک اطلاعات شرکت‌های ایران دست کم یک قرارداد عرضه محصولات هانیول به وزارت تعاون و رفاه جمهوری اسلامی ثبت شده است.

غرفه منسوب به هانیول در نمایشگاه ایپاس ۲۰۱۷، خبرگزاری مهر
غرفه منسوب به هانیول در نمایشگاه ایپاس ۲۰۱۷، خبرگزاری مهر

 

شرکت تارتن دژ آریانا

شرکت «تارتن دژ آریانا» یکی دیگر از شرکت‌های تامین کننده تجهیزات نظارت تصویری است که طیف وسیعی از برندهای چینی از جمله داهوا، هایکویژن، هایلوک و تیاندی را عرضه می‌کند. این شرکت پروژه‌هایی با دانشگاه شریف، دانشگاه علم و صنعت و شهرداری تهران داشته است. به نظر می‌رسد این شرکت امکان مشاهده تمام پروژه‌ها بر روی سایت خود را غیرفعال کرده است.

از اسلحه تا دوربین مداربسته: افراد و شرکت‌های تامین کننده تجهیزات سرکوب
تصویری از دو برند اکسیس و هانیول در نمایشگاه ایپاس ۲۰۱۷
تصویری از دو برند اکسیس و هانیول در نمایشگاه ایپاس ۲۰۱۷

 

شرکت پویش رایان داتیس

این شرکت که خود را بزرگترین مجموعه حوزه نظارت تصویری در ایران معرفی می‌کند، نمایندگی انحصاری عرضه دوربین‌های مداربسته برایتون (Briton) را در اختیار دارد. محصولی که این شرکت مدعی است ساخت ایران است. شرکت داتیس از شرکت‌کنندگان ثابت نمایشگاه تجهیزات پلیسی ایپاس است و پروژه‌های متعددی برای وزارت‌خانه‌ها و نهادهای دولتی، از جمله شهرداری تهران انجام داده است.

از اسلحه تا دوربین مداربسته: افراد و شرکت‌های تامین کننده تجهیزات سرکوب

این شرکت در سال ۲۰۱۹ در نمایشگاه ایپاس از سیستم تشخیص چهره خود رونمایی کرد.

از اسلحه تا دوربین مداربسته: افراد و شرکت‌های تامین کننده تجهیزات سرکوب

شرکت افرادید ایرسا

شرکت «افرادید ایرسا»، فروشنده دوربین‌های مداربسته «اکسیس»، ساخت کشور سوئد است. این شرکت خود را به عنوان «نمایندگی رسمی اکسیس، معتبرترین برند تولید دوربین‌های مدار بسته مبتنی بر شبکه در ایران»، معرفی می‌کند و مدعی است «تمام پروژه‌های اجرا شده توسط این شرکت با همکاری کمپانی اکسیس سوئد انجام می پذیرد.» این درحالیست که شرکت افرادید در نمایشگاه ایپاس است که توسط شرکتی وابسته به بنیاد تعاون فراجا برگزار می‌شود.

افرادید در نمایشگاه ایپاس ۲۰۱۷
افرادید در نمایشگاه ایپاس ۲۰۱۷

شرکت‌های بسیار دیگری در حوزه تامین تجهیزات نظارتی به نهادهای دولتی ایران فعالیت می‌کنند از جمله «ایران نوتریکا »که تولیدکننده سیستم‌های نظارت تصویری است. همچنین شرکت «افق همراه صهبا »که به ادعای خودش  در «۳۰۰ پروژه مختلف در سراسر کشور و در حدود ۵۰ نوع صنف و کاربری مختلف در محیط‌های آموزشی، بیمارستانی، بانک‌ها و مراکز نظامی» همکاری داشته است.

شرکت الکترو ربات بصیر

این شرکت در سال ۱۳۹۶ در سامانه ثبت اسناد و املاک کشور با شماره ۵۱۴۴۲۲ به ثبت رسیده است و دفتری در تهران دارد. اما هیچ اطلاعات دیگری از آن در دسترس نیست. تصاویری از محصولات این شرکت در نمایشگاه ایپاس سال ۱۳۹۶ قابل مشاهده است که در آن سه محصول ارائه شده است: یک سامانه دیده‌بانی و شلیک مرزبانی و دو ریزپرنده تهاجمی و تجسسی. یکی از اعضای این شرکت در مصاحبه با صدا و سیما توضیحاتی درباره طرز شلیک این پهپاد ارائه می‌دهد.

از اسلحه تا دوربین مداربسته: افراد و شرکت‌های تامین کننده تجهیزات سرکوب
از اسلحه تا دوربین مداربسته: افراد و شرکت‌های تامین کننده تجهیزات سرکوب
از اسلحه تا دوربین مداربسته: افراد و شرکت‌های تامین کننده تجهیزات سرکوب

پژوهشگاه علوم انتظامی و مطالعات اجتماعی 

در نمایشگاه ایپاس ۱۳۹۶، نمونه ای از یک «پهپاد ضد اغتشاش» و همچنین یک پهپاد متعلق به پلیس پیشگیری مشاهده می‌شود که به نظر می‌رسد ساخت واحد مخترعان و مبتکران پژوهشگاه علوم انتظامی و مطالعات اجتماعی وابسته به فراجاست.

از اسلحه تا دوربین مداربسته: افراد و شرکت‌های تامین کننده تجهیزات سرکوب
از اسلحه تا دوربین مداربسته: افراد و شرکت‌های تامین کننده تجهیزات سرکوب
از اسلحه تا دوربین مداربسته: افراد و شرکت‌های تامین کننده تجهیزات سرکوب

شرکتهای تامین کننده تجهیزات سرکوب: 

در این بخش فهرستی از شرکت‌های تامین‌کننده انواع تجهیزات مورد استفاده ماموران امنیتی جمهوری اسلامی را مرور خواهیم کرد. این تجهیزات طیف گسترده از خودروهای زرهی، سلاح‌ها، مهمات، قطعات مرتبط با سلاح‌ها و انواع تجهیزات انفرادی مانند زره، کلاه خود، سپر، باتوم و غیره را شامل می‌شوند.

جینو موتوز  شرکت «جینو موتورز» در سال ۲۰۰۲ فعالیت خود را به عنوان یک واحد تولیدی زیرمجموعه «جینو کورپوریشن »آغاز کرد. جینو کورپوریشن تولیدکننده انواع تجهیزات امنیتی و نظامی است. شرکت جینوموتورز که خود را «تولید کننده شماره ۱ خودروهای ضد شورش» معرفی می‌کند در سال ۲۰۰۲ به عنوان بخش تولید خودروهای ضدشورش آغاز به کار کرد. در سال ۲۰۰۳ نخستین کارخانه تولید خودروهای ضد شورش را تاسیس کرد و در سال ۲۰۰۶ هویت حقوقی خود را تحت نام شرکت جینو موتورز با اختیارات محدود (JINO Motors CO., Ltd) به ثبت رساند. در سال ۲۰۱۶ برای صادرات تجهیزات به ارزش ۱۰ میلیون دلار مورد تقدیر انجمن بازرگانی تحت نظارت وزارت صنعت، تجارت و انرژی کره جنوبی قرار گرفت. بر اساس اطلاعات موجود از این شرکت، جین هو وی (JinHo Wee) مدیر عامل این شرکت است. نام و امضای او در پای نامه رسمی اتاق بازرگانی کره جنوبی در سال ۲۰۱۳ دیده می ‌شود.

Figure 1تصویر نامه رسمی اتاق بازرگانی کره جنوبی
Figure 1تصویر نامه رسمی اتاق بازرگانی کره جنوبی

 در گزارشی که جینو موتورز در سال ۲۰۱۳ از فعالیت‌های خود منتشر کرده است، نام نیروی انتظامی ایران به عنوان یکی از مشتریان این شرکت ثبت شده است. در کنار نیروی انتظامی ایران، نام تعدادی از بدنام‌ترین نهادهای امنیتی کشورهایی که به سرکوب مرگ‌بار معترضان شناخته شده هستند نیز دیده می‌شود، نهادهایی چون وزارت داخله عراق، یمن، سوریه و ازبکستان، همچنین پلیس شیلی، اتیوپی و وزارت امنیت عمومی ویتنام نیز در فهرست مشتریان قرار دارند.

از اسلحه تا دوربین مداربسته: افراد و شرکت‌های تامین کننده تجهیزات سرکوب

در بخش دیگری از گزارش فهرست سفارشاتی که به تایید اتاق بازرگانی کره جنوبی رسیده، دیده می‌شود. اما با این‌که نام نیروی انتظامی جمهوری اسلامی در فهرست مشتریان سال ۲۰۱۳ آمده است اما نام ایران در فهرست تامین سفارشات که به تایید اتاق بازرگانی رسیده، ذکر نشده است. این فهرست نشان می‌دهد شرکت جینو موتورز در فاصله سالهای ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۳ مجموعا ۲۰۱ دستگاه خودروی ضد شورش آب پاش را به ۱۶ کشور جهان فروخته است. از جمله، ۵ دستگاه به وزارت داخله سوریه تحویل داده شده است. کشور سوریه از سال ۲۰۱۱ درگیر گسترده‌ترین موج سرکوب و کشتار معترضان بوده است و تنها در همین سال دست کم دو هزار نفر از معترضان در این کشور کشته شدند. این شرکت همچنین سفارش ۳۶ دستگاه از این خودروها را از دولت مرکزی عراق دریافت کرده است. وزارت داخله یمن ۳۰ دستگاه خودروی زرهی سفارش داده و ۱۵ دستگاه آن را تا سال ۲۰۱۳ دریافت کرده است. شرکت جینو موتورز هنوز به پرسش‌های نگارنده درباره فروش خودرو به ایران پاسخ نداده است.

از اسلحه تا دوربین مداربسته: افراد و شرکت‌های تامین کننده تجهیزات سرکوب

با توجه به این سند به نظر می‌رسد فروش این خودروها به ایران احتمالا پس از سال ۲۰۱۳ انجام گرفته است یا ثبت سفارش ایران در فهرست ارائه شده به اتاق بازرگانی کره جنوبی ذکر نشده است. در این سند مدل JRC-6500  شباهت انکارناپذیری با خودروهای مورد استفاده یگان ویژه جمهوری اسلامی دارد.

از اسلحه تا دوربین مداربسته: افراد و شرکت‌های تامین کننده تجهیزات سرکوب
از اسلحه تا دوربین مداربسته: افراد و شرکت‌های تامین کننده تجهیزات سرکوب

دالیان ایگل اسکای (Dalian Eagle Sky)

شرکت «دالیان ایگل اسکای» یا «دی ای اس» (DES) یکی از بزرگ‌ترین شرکتهای فعال در حوزه تامین تجهیزات امنیتی و نظامی است. این شرکت در سال ۲۰۰۷ تاسیس شد و نخستین دفتر خارجی خود را در بخارست و با هدف تصاحب بازار اروپای شرقی تاسیس کرد. این شرکت فعالیت‌های تجاری متنوعی دارد که از حوزه تجهیزات لوکوموتیو، صنایع سنگین، خودروهای آتش نشانی، تا تولید تجهیزات پلیسی و نظامی گسترده است. در حوزه تجهیزات امنیتی، شرکت «دی ای اس» از بزرگترین تولیدکنندگان خودروهای ضد شورش و انواع تجهیزات پلیس از جمله تجهیزاتی مانند سپر، زره و کلاهخودهای ضد شورش است. این شرکت مشتریانی در کشورهای مختلف جهان از جمله در خاورمیانه، اروپا و آمریکای لاتین دارد. در وبسایت این شرکت تصاویری از حضور نمایندگانش در نمایشگاه‌های تجهیزات نظامی و پلیسی از جمله در نمایشگاه «بازسازی عراق» در سال ۲۰۰۹، نمایشگاه ایمنی در سال ۲۰۰۹ و ۲۰۰۷ در برزیل منتشر کرده است. براساس گزارش اکسپورت هاب، بزرگ‌ترین بازار آنلاین واسطه‌گری میان مشتریان و تولیدکنندگان در چین، شرکت دی ای اس بیش از ۳۰۰ کارمند دارد و با سرمایه بالغ بر صد میلیون دلار آغاز به کار کرده است. اکسپورت هاب بازار اصلی محصولات دی ای اس را به ترتیب بریتانیا، تایلند، اندونزی، کره جنوبی و شیلی ذکر کرده است. وبسایت رسمی شرکت دی ای اس، بازار اصلی خود را اروپای شرقی، آمریکای جنوبی و خاور میانه معرفیکرده است. مدیرعامل و صاحب این شرکت «جین مینگ وانگ» است.

در سال ۲۰۱۰ گزارش‌هایی از ورود مدل (DES 516B) به ایران و تصویری از این خودرو در بندرعباس منتشر شد. مجله «وایرد» در فوریه ۲۰۱۰ در گزارشی به نقل از شاهدان عینی از حضور این خودرو برای سرکوب تجمعات در ایران خبر داد.

خودرو DES 516B در بندرعباس
خودرو DES 516B در بندرعباس

شرکت اسلحه سازی هتسن 

شرکت اسلحه سازی «هتسن»، یک شرکت ترکی تولیدکننده انواع شاتگان و سلاح‌های ساچمه‌ای و بادی است. این شرکت در سال ۱۹۷۶ در ازمیر ترکیه تاسیس شده و در حال حاضر بیش از ششصد کارمند دارد و گردش مالی آن بیش از 130 میلیون دلاراست و به حدود 106 کشور صادرات دارند. این شرکت تولید کننده انواع سلاح‌های تاکتیکی و شکاری از جمله شاتگان‌های نوع اسکورت (Escort) است. شاتگان اسکورت مدل ام پی ای تی اس (MP-TS) شباهت انکارناپذیری با شاتگان‌هایی دارد که در دست ماموران امنیتی در ایران دیده شده و برای شکنجه و کشتن معترضان به‌کار رفته است. این شرکت توسط «عبدالله تاشیاقان» بنیانگذاری شد و مدیریت آن را «بختیار تاشیاقان» برعهده دارد. آقای تاشیاقان در مصاحبه‌ای از کمک‌های دولت ترکیه برای گسترش فعالیت این شرکت تقدیر می‌کند.

در سال ۲۰۱۵، یک صفحه فیسبوکی با عنوان نمایندگی فروش انحصاری هتسن در ایران افتتاح شده که در آن عکسی از مدیر این شرکت بختیار تاشیاقان به چشم می‌خورد. در بخش نظرات این عکس، آقای تاشیاقان در پاسخ به این صفحه فیسبوکی نوشته است که به زودی به تهران خواهد آمد. شرکت هتسن هنوز به پرسش‌های نگارنده درباره فروش احتمالی سلاح به نیروهای امنیتی ایران پاسخ نداده است.

از اسلحه تا دوربین مداربسته: افراد و شرکت‌های تامین کننده تجهیزات سرکوب

صنایع اسلحه سازی آکار

شرکت صنایع اسلحه سازی «آکار» در سال ۱۹۸۵ در استانبول ترکیه به عنوان قطعه‌ساز انواع سلاح‌های شکاری تاسیس شد. این شرکت از ۱۹۹۲ تولید انواع سلاح و مهمات از جمله تولید شاتگان‌های پامپ اکشن را آغاز کرد. شرکت آکار حدود ۱۷۰ کارمند دارد و در سال ۲۰۲۱ از افزایش ۳۳ درصدی سود خود و افزایش ۴۰% دارایی‌های خود خبر داده است. «مهمت آکدال» صاحب و مدیر این شرکت است.

این شرکت تولیدکننده انواع سلاح‌های شاتگان از جمله مدل‌های «کاراتای»، «آلتای»، «پوسایدن»، «آپاچی» و «کومانچی» است. در دقیقه یک و ۲۰ یک کلیپ تبلیغاتی متعلق به یگان ویژه، در نمای بسته‌ای از یک شات‌گان در دست ماموران، آرم شات‌گان نوع کاراتای ساخت شرکت آکار قابل مشاهده است. تصاویری که از ماموران امنیتی منتشر شده سلاحی را نشان می‌دهد که شباهت بسیاری با مدل “کاراتای 612 اچ دی” دارد. شرکت آکار تا زمان انتشار این مقاله، به تماس نگارنده برای کسب اطلاعات بیشتر پاسخ نداده است.

از اسلحه تا دوربین مداربسته: افراد و شرکت‌های تامین کننده تجهیزات سرکوب
شات‌گان «کاراتای ۶۱۲ اچ‌دی»، ساخت شرکت« آکار»
شات‌گان «کاراتای ۶۱۲ اچ‌دی»، ساخت شرکت« آکار»
از اسلحه تا دوربین مداربسته: افراد و شرکت‌های تامین کننده تجهیزات سرکوب
از اسلحه تا دوربین مداربسته: افراد و شرکت‌های تامین کننده تجهیزات سرکوب

شرکت فاکس زره کار (Fox Armour CO Ltd)

این شرکت چینی مستقر در استان ژجیانگ چین تولید کننده انواع تجهیزات ضد شورش از زره و کلاه خود گرفته تا باتوم‌های برقی و تونفا است. این شرکت که وبسایتی به زبان فارسی دارد و در آن خود را با نام شرکت «فاکس زره کار» معرفی می‌کند از جمله تولیدکننده اسپری‌های گاز فلفل «ناتو» (Nato) است که در ایران مشاهده شده است و برخی کاربران شبکه‌های اجتماعی به خاطر نوشته‌ (American Style) روی قوطی‌ها، آن‌ها را به اشتباه ساخت آمریکا معرفی کرده بودند.

از اسلحه تا دوربین مداربسته: افراد و شرکت‌های تامین کننده تجهیزات سرکوب
از اسلحه تا دوربین مداربسته: افراد و شرکت‌های تامین کننده تجهیزات سرکوب
از اسلحه تا دوربین مداربسته: افراد و شرکت‌های تامین کننده تجهیزات سرکوب

شرکت ایمن صنعت زمان فرا

«ایمن صنعت زمان فرا» یکی از تولیدکنندگان خصوصی تجهیزات امنیتی در ایران است. این شرکت سهامی خاص، اسفند ۱۳۸۸ تاسیس شده و در حال حاضر «محمد زندی علی‌آبادی» و «حسین زندی علی‌آبادی» به ترتیب رییس و نایب رییس هیات مدیره آن و «فاطمه حق‌شناس» از سال ۱۳۹۲ تا کنون مدیرعامل این شرکت است.

ایمن صنعت زمان فرا فعالیت‌های اقتصادی گسترده‌ در حوزه‌های متنوعی از ساخت و تجهیز خودروهای سنگین و نیمه‌سنگین پلیس، نارنجک‌اندازهای خودکار و آمبولانس تا خودروهای حمل پول و ساخت دکل‌های مخابراتی، آسانسور، گاوصندوق و اتاق‌های امن دارد.

این شرکت هم‌چنین نمایندگی شرکت «سلکوم» (Selcom) برای تولید قطعات آسانسور و شرکت «اسلواک ترولیگا» برای ساخت و مونتاژ اتوبوس‌های شهری را دارا است. اما بخش مهمی از پروژه‌های ایمن صنعت فرا زمان مرتبط با تولید تجهیزات پلیسی و نظامی، از جمله خودروهای زرهی، جلیقه‌ و سپرهای ضدگلوله و حتی نارنجک‌انداز خودکار است. از تولیدات این شرکت خودروهای زرهی «فاتق» و «راتق» هستند که در اختیار نیروهای یگان ویژه قرار دارد و از آن‌ها در سرکوب اعتراضات استفاده می شود. برخی تصاویر از تبریز، خودروهای فاتق ساخت این شرکت را در تلاش برای زیرگرفتن معترضان نشان می‌دهد.

خودروی زرهی «فاتق» در حال زیر گرفتن معترضان در تبریز
خودروی زرهی «فاتق» در حال زیر گرفتن معترضان در تبریز
از اسلحه تا دوربین مداربسته: افراد و شرکت‌های تامین کننده تجهیزات سرکوب
از اسلحه تا دوربین مداربسته: افراد و شرکت‌های تامین کننده تجهیزات سرکوب
از اسلحه تا دوربین مداربسته: افراد و شرکت‌های تامین کننده تجهیزات سرکوب

شرکت انطباق گستر سپهر

شرکت «انطباق گستر سپهر» خود را ارائه‌دهنده تجهیزات ایمنی، امنیتی و کنترل تردد معرفی می‌کند، در کنار طیف گسترده از تجهیزات ضد شورش مانند کلاهخود و لباس‌های زره‌دار، دستبند و انواع باتوم و تونفا، این شرکت عرضه‌کننده انواع دوربین‌های اسلحه تک‌تیرانداز هم هست. مدیرعامل این شرکت «غلامرضا رمضانیان ثانی» و رئیس هیات مدیره آن «سید رضا قاسمی» به شماره شناسنامه ۱۸۹۳ است. غلامرضا رمضانیان همچنین سهام‌دار و عضو هیات مدیره شرکت «رایان سنجش ابرساختار مهان» است که در حوزه تولید سازه‌های ضد انفجار و ضد حریق فعالیت می‌کند. سید رضا قاسمی رئیس، نایب رئیس و عضو هیات مدیره ده‌ها شرکت است از جمله شرکت‌های «آروند صنعت ارتباط»، «صنایع الکترونیک آریو تک رایان منطقه آزاد انزلی»، «فناوری‌های فاطر رایان»، «نگارین صنعت آسیا»، «رایان لیزر آزما»،  «رایان رشد افزار»، «رایان فن کاواندیش»، «فناوری الکترو موج مبین»، «رویان انرژی ارنا» و «افق طلایی هگمتانه». در میان این شرکت‌ها، شرکت افق طلایی هگمتانه با موضوعیت زیر به ثبت رسیده است:

«خرید و فروش و واردات و صادرات و تهیه و توزیع و تولید و ساخت کلیه کالاهای مجاز بازرگانی و گشایش اعتبارات اسنادی نزد بانکهای داخلی و خارجی و اخذ وام و اعتبار و تسهیلات ریالی و ارزی از بانکها و موسسات مالی و اعتباری و اخذ و اعطای نمایندگی و ایجاد شعب در سراسر ایران و جهان و شرکت در کلیه مناقصات و مزایدات داخلی و خارجی.»

از اسلحه تا دوربین مداربسته: افراد و شرکت‌های تامین کننده تجهیزات سرکوب
از اسلحه تا دوربین مداربسته: افراد و شرکت‌های تامین کننده تجهیزات سرکوب
از اسلحه تا دوربین مداربسته: افراد و شرکت‌های تامین کننده تجهیزات سرکوب

شرکت ناجی پاس 

شرکت «ناجی پاس» مهم‌ترین شرکت سهامی خاص است که نقش رابط میان نهادهای انتظامی و امنیتی ایران و شرکت‌های داخلی و خارجی جهت تامین تجهیزات مورد نیاز نیروهای سرکوب را بر عهده‌دار است. این شرکت در سال ۱۳۸۲ تاسیس شده و مدیر عامل کنونی آن «رضا اصغریان» است.

«محمدمحسن میرزای کاشانی» ریاست هیات مدیره این شرکت را بر عهده دارد و «خسرو احمدوند» نایب رییس هیات مدیره است. این شرکت که وابسته به بنیاد تعاون ناجا (فراجا) است، نمایندگانی از شرکت‌های «توان سرمایه پویا»، فروشگاه‌های زنجیره‌ای «نجم خاورمیانه» و شرکت «پژوهش و توسعه ناجی» را در هیات مدیره خود دارد.

از اسلحه تا دوربین مداربسته: افراد و شرکت‌های تامین کننده تجهیزات سرکوب
«رضا اصغریان»، مدیر عامل «ناجی پاس»
«رضا اصغریان»، مدیر عامل «ناجی پاس»
«خسرو احمدوند»، نایب رییس هیات مدیره «ناجی پاس»
«خسرو احمدوند»، نایب رییس هیات مدیره «ناجی پاس»

این شرکت که دست‌کم از سال ۱۳۸۲ مسوول برگزاری نمایشگاه بین‌المللی تجهیزات پلیسی و امنیتی (ایپاس) بوده است، حوزه فعالیت خود را چنین توصیف می‌کند: «موضوع فعالیت‌های اصلی شرکت ناجی پاس، تامین بخش عمده نیازمندی‌های نیروی انتظامی و کارکنان خدوم آن از محل منابع داخلی و خارجی، انجام امور بازرگانی، نمایشگاهی، خدماتی، صنعتی و عمرانی، شرکت در مناقصه‌ها و مزایده‌های داخلی و خارجی، انجام امور صادرات و واردات کالا، ارایه خدمات مشاوره‌ای در زمینه‌های بازرگانی و تجاری، تجهیز کارخانه‌های تولیدی صنعتی، برگزاری ادواری نمایشگاه بین‌المللی لوازم و تجهیزات پلیسی، ایمنی و امنیتی (IPAS ).»

صفحه مشخصات این شرکت در بانک اطلاعات شرکت‌های تجاری ایران نشان می‌دهد که دست‌کم ۹ میلیون و ۷۰۰ هزار یورو ارز دولتی به صورت رسمی دریافت کرده است.

بنیاد تعاون ناجا که نماینده‌ای در هیات مدیره ناجی پاس دارد، در سال ۱۳۹۹ در فهرست تحریم‌های آمریکا قرار گرفت. به نظر می‌رسد با توجه به تحریم‌ اکثر شرکت‌های دولتی دخیل در تامین تجهیزات سرکوب، حکومت ایران تلاش می‌کند از طریق شرکت‌های واسطه، تامین تجهیزات امنیتی را به شرکت‌های خصوصی برون‌سپاری کند.

از اسلحه تا دوربین مداربسته: افراد و شرکت‌های تامین کننده تجهیزات سرکوب

رضا اصغریان، مدیرعامل شرکت ناجی پاس ۲۸ مهر امسال، در اوج اعتراضات سراسری به خبرگزاری «ایسنا» گفت: «بیش از ۹۵ درصد از تجهیزات امنیتی کشور توسط شرکت‌های خصوصی تامین می‎شود.»

اصغریان علاوه بر شرکت ناجی پاس، مدیر عامل شرکت «توسعه حامی قدر»، و رئیس و نایب رئیس هیات مدیره شرکت‌های «توسعه سرمایه گذاری قدر» و «توسعه فدک کوثر هشتم» است که در حوزه خرید و نوسازی شرکت‌ها و همچنین واردات و صادرات فعالیت می‌کند.

«علیرضا علی‌آبادی» مدیر عامل سابق ناجی پاس، همچنین مدیرعامل چندین شرکت از جمله «ناجی پوشش زاهدانس، «توان تامین شفق» و«بشل انرژی» است. شرکت ناجی پوشش زاهدان در تولید البسه نظامی فعالیت دارد.

خسرو احمدوند نایب رئیس هیات مدیره ناجی پاس همچنین مدیر عامل  شرکت‌های «توسعه ترابر ایرانیان» و «حمل و نقل ترکیبی کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران» است و ریاست هیات مدیره شرکت‌های «نگین آرای آسیا» و «خدمات مالی و حسابداری تراز پرداز متین» را بر عهده دارد.
امید شمس، ایران وایر :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *