بیش از ۱۲۰ هنرمند و فعال فرهنگی خواستار آزادی توماج صالحی شدند

By | ۱۴۰۱-۰۸-۲۳

۱۲۶ هنرمند، شاعر، نویسنده، فعال مدنی، فرهنگی و رسانه‌ای با امضای نامه‌ای خواستار آزادی توماج صالحی، خواننده منتقد رپ، شدند.

در این نامه که روز یکشنبه ۲۲ آبان منتشر شد، آمده است که «شکنجه و آزار توماج باید پایان یابد و آزاد شود».

این خواننده رپ ایرانی در پی انتقادات تند از نهادهای امنیتی ایران درباره سرکوب و بازداشت معترضان، حدود دو هفته پیش بازداشت شد.

باشگاه خبرنگاران جوان وابسته به صداوسیمای جمهوری اسلامی ۱۱ آبان فیلمی چند ثانیه‌ای را منتشر کرد که در آن فردی با چشم‌بند می‌گوید توماج صالحی است.

او که مشخص است به‌شدت تحت فشار یا شکنجه بوده، در این فیلم می‌گوید: «گفتم اشتباه کردم، گفتم دوستانه به‌تون می‌گم فرار کنید».

انتشار فیلم «اعتراف اجباری» صالحی با واکنش منفی گسترده کاربران شبکه‌های اجتماعی مواجه شد و بسیاری نوشته‌اند که حاضر نیستند این فیلم «آزار» و «شکنجه» صالحی را منتشر کنند.

فعالان هنری و مدنی در نامه خود نیز به این موضوع اشاره کرده و گفته‌اند او در «میدان جنگ»، فریادِ «درد» رنجبران بود و برافروخته از «ترکمنچای»، تاجرانِ جان‌هایِ مردمان را به «سوراخ موش» حوالت می‌داد: توماج می‌دانست و می‌دید که قصد شکارش کرده‌اند، اما بی‌‌پروا از خودکامگی و نابرابری می‌غرید و گرمِ رزم و زندگی بود.

این بیانیه می‌افزاید: توماج صدای مردم است و ندای ملت خاموش نمی‌شود: اکنون صدای او باشیم، که اگر آزاد بود بر شکنجه‌ها و احکامِ اعدامِ معترضان می‌خروشید و رهایی‌شان را طلب می‌کرد.

هنرمندان و فعالان فرهنگی یاد شده تصریح کرده‌اند: «جسم و جان توماج را نشانه رفته‌اند، به انتقام این که بانگِ رسایِ مردم بوده است. شکنجه و مجازات توماج، خط قرمز ماست. توماج باید آزاد شود».

توماج صالحی روز ۲۱ شهریور پارسال نیز در پی انتشار چند ترانه اعتراضی در خانه‌اش بازداشت و چند روز بعد با قرار کفالت آزاد شده بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *