خیزش ۵۹ شهر علیه جمهوری اسلامی؛ با پیوستن شهرهای جدید، موجی تازه در ایران به راه افتاد

By | ۱۴۰۱-۰۸-۲۶

شهرها و روستاهای بسیاری در روز ۲۵ آبان، به خیزش انقلابی ایرانیان پیوستند

هم‌زمان با خیزش سراسری مردم در دومین روز از اعتراض‌های‌‌ سه‌روزه آبان، ایران بار دیگر صحنه اعتصاب‌های سراسری گسترده در شهرهای کوچک و بزرگ و همچنین اعتراض‌های دانشجویی و خیابانی بود.

در اعتراض‌های روز چهارشنبه ۲۵ آبان، معترضان در دست‌کم ۵۹ شهر ایران تجمع اعتراضی برگزار کردند و این خیزش انقلابی را ادامه دادند. شهرهای تهران، سبزوار، شهریار، ساوه، بندرعباس، گرگان، قروه، اصفهان، ایذه، اراک، بوکان، اشنویه، مهاباد، سقز، سنندج، هفشجان، بهشهر، بابل، قائمشهر، برازجان، اهواز، سرابله، زنجان، سربندر، یزد، مشهد، رشت، نکا، لار، قزوین، کرمان، همدان، ایلام، کرج، آباده، صومعه‌سرا، خنج، تبریز، ارومیه، کامیاران، آبدانان، بیرجند، کرمانشاه، اقلید، فردیس، سربندر، پدل، فیشور، قلیان، کمشک، بلبلان‌آباد، چروسانه، درود، شاهین‌شهر، سردشت، اسلامشهر، قلعه‌میر، پرند و… شهرهایی بودند که ویدیوهایی اعتراض‌های مردمی آن‌ها در رسانه‌های اجتماعی منتشر شد.

بازار‌های تهران، رشت، انزلی، لاهیجان، صومعه‌سرا، ساری، گرگان، بابل، تبریز، مشهد، اراک، قزوین، اصفهان، زرین‌شهر، نجف‌آباد، فولادشهر، فلاورجان، آبدانان، شاهین‌شهر، کرمانشاه، سنندج، مهاباد، مریوان، بوکان، بانه، سقز، اشنویه، جوانرود، قروه، روانسر، کامیاران، بیجار، یاسوج، دیواندره، میاندوآب، خرم‌آباد، بروجرد، یزد، کازرون، مرودشت، اقلید، بهبهان، اهواز، بندرعباس، گناوه، بروجن، کرمان، راسک، ایرانشهر، آستانه اشرفیه و… همگام با مردم، به خیزش سراسری پیوستند و علی‌رغم فشارهای امنیتی بر اصناف مختلف برای بازگشایی مغازه‌هایشان، اعتصاب‌ کردند.

گفته می‌شود در جریان اعتصاب‌های سراسری در شهرهای مختلف، برخی مغازه‌ها با برخوردهای تنبیهی مانند پلمب مغازه‌هایشان روبرو شدند.

در بلوار گلسار رشت، ماموران امنیتی به سمت خودروهایی که بوق اعتراضی می‌زنند،‌ گاز اشک‌آور شلیک کردند. تصاویری هم از تیراندازی در خیابان گلایل گلسار رشت به سمت مردم معترض در رسانه‌های اجتماعی منتشر شد. معترضان در رشت شعارهای «هیز تویی، هرزه تویی، زن آزاده منم»، «مرگ بر دیکتاتور»، «مرگ بر خامنه‌ای» و «مرگ بر جمهوری اسلامی» سر دادند.

ساکنان بیش از ۵۰ محله تهران هم بار دیگر به خیابان‌ها آمدند. اهالی شهرک اکباتان بار دیگر شبانه از خانه خارج شدند و شعار «امسال می‌ده کشته سپاه، مرگ بر کل نظام» سر دادند. در سعادت‌آباد، مردم معترض شب‌هنگام به خیابان آمدند و شعار «مرگ بر خامنه‌ای»‌ سر دادند. اهالی میدان هروی تهران نیز «مرگ بر خامنه‌ای» و «زن زندگی آزادی» را فریاد زدند. در تهرانپارس، نارمک و دردشت در شرق تهران نیز اعتراض‌هایی شکل گرفت. مردم معترض در میدان شوش تهران نیز تجمع کردند و علیه جمهوری اسلامی شعار دادند.

حجم تجمع‌های اعتراضی در شهر تهران به‌قدری گسترده بود که نیروهای ضدشورش نمی‌توانستند به صورت مداوم در یک محله حضور داشته باشند و مجبور بودند به صورت شناور مردم را سرکوب کنند؛ به طوری که پس از زدوخورد با معترضان و پرتاب گاز اشک‌آور و تیراندازی در یک محل، به محلی دیگر می‌رفتند.

شبکه حقوق بشر کردستان اعلام کرد که در جریان اعتراض‌های مردمی چهارشنبه شب در بوکان، دست‌کم سه نفر به نام‌های سالار مجاور، اسعد رحیمی و محمد حسن‌زاده با شلیک مستقیم نیروهای نظامی-امنیتی کشته شده‌اند. گزارش‌های دریافتی از این شهر از زخمی شدن چندین نفر حکایت دارد.

به گزارش این وب‌سایت حقوق بشری، در جریان برگزاری اعتراض‌های چهارشنبه کامیاران، نیز در اثر تیراندازی با گلوله ساچمه‌ای یا جنگی نیروهای نظامی-امنیتی، دست‌کم ۱۵ نفر زخمی شده‌اند.

نیروهای سرکوبگر در جریان اعتراض‌های شهر ایذه نیز به سمت معترضان شلیک کرده‌اند و بر اساس گزارش‌‎ها، چند تن در جریان این تیراندازی‌ها کشته شدند. برخی رسانه‌های داخل ایران، تعداد کشته‌ها در ایذه را چهار نفر گزارش کردند. درگیری‌ها پس از آن آغاز شد که مردم ایذه برای اعتراض‌های شبانه به خیابان‌ آمدند. حاکمیت برخورد با معترضان ایذه را حمله تروریستی عنوان می‌کند. در این شب، یک حوزه علمیه در ایذه هم به آتش کشیده شد و معترضان پرچم جمهوری اسلامی را نیز آتش زدند.

ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر، در ایران، هرانا، اعلام کرد که شمار جانباختگان اعتراض‌های سراسری در ایران در پایان ۲۵ آبان و طی مجموعا ۶۰ روز اعتراض، به ۳۶۲ نفر رسیده است. بر این اساس، تاکنون ۱۴۴ شهر در سراسر ایران به اعتراض‌های سراسری پیوسته‌اند.

شهرها و روستاهای تازه‌نفس در خیزش سراسری

در روزهای اخیر، شهرها و روستاهایی که کمتر از آن‌ها خبری شنیده شد و تاکنون تجمع اعتراضی در آن‌ها برگزار نشده بود، نیز به خیزش انقلابی مردم ایران پیوستند. برای مثال، صومعه‌سرا واقع در استان گیلان از صبح چهارشنبه ۲۵ آبان به اعتصاب‌های سراسری پیوست و پس از آن، از ظهر همان روز، اعتراض‌های خیابانی نیز در این شهر شکل گرفت و مردم صومعه‌سرا برای اولین بار در جریان خیزش سراسری مردم ایران علیه جمهوری اسلامی، علیه سپاه پاسداران و علی خامنه‌‎ای شعار دادند.

آستانه اشرفیه در استان گیلان نیز به اعتصاب‌های سراسری سه‌روزه آبان ماه پیوست. شهر قادرآباد در استان فارس نیز چهارشنبه شب یکی از اولین تجمع‌های اعتراضی را شاهد بود و معترضان در این شهر با نیروهای سرکوبگر درگیر شدند.

معترضان در شهر هفشجان استان چهارمحال و بختیاری نیز به خیزش سراسری مردم ایران پیوستند. این شهر که پیش از خیزش سراسری مردم ایران، چند تجمع در اعتراض به گرانی و اعتصاب در آن شکل گرفته بود، برای اولین بار طی دو ماه اخیر، با تجمع اعتراضی مردم همراه شد و جمعیت زیادی از مردم در این شهر شعارهای «زن، زندگی، آزادی» و «هیز تویی، هرزه تویی، زن آزاده منم» سر دادند. ساعاتی پس از شروع تجمع اعتراضی در این شهر، نیروهای امنیتی به معترضان حمله کردند اما ایستادگی معترضان از محل متواری شدند.

معترضان در شهر بندری سربندر (بندر امام خمینی) نیز برای اولین بار به خیابان آمدند و علیه جمهوری اسلامی شعار سر دادند.

روستاهای بسیاری نیز در اعتراض‌های سراسری روز چهارشنبه با مردم سایر نقاط ایران همراه بودند. در روستای بلبلان‌آباد در استان کردستان تجمع اعتراضی پراکنده‌ای شکل گرفت. ساکنان روستای چروسانه از توابع کامیاران استان کردستان هم چهارشنبه شب، هم‌زمان با برگزاری مراسم تدفین برهان کرمی، از کشته‌شدگان اعتراض‌های اخیر، علیه جمهوری اسلامی شعار دادند. شعار معترضان این روستا که بر اساس سرشماری سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۴۰ نفر است، «مرگ بر خامنه‌ای» بود. مردم در این روستا همچنین شعار دادند: «دایه [مادر] برای فرزندت گریه نکن، عهد می‌کنیم انتقامش را بگیریم.»

تجمع‌هایی اعتراضی هم در روستای فیشور استان فارس برگزار شد. معترضان در این روستا آتش افروختند و دور آن حلقه اتحاد تشکیل دادند و با یکدیگر شعار «زن زندگی آزادی» سر دادند. در روستای پدل استان هرمزگان نیز تجمع اعتراضی برگزار شد. و نیروهایی انتظامی این روستا با معترضان برخورد کردند و با آن‌ها درگیری شدند. معترضان شعارهای «آزادی، آزادی، آزادی» و «مرگ بر خامنه‌ای» سر داده بودند.

معترضان در روستای قلیان سنندج نیز به یک پایگاه بسیج حمله کردند و آن را به آتش کشیدند. روستای کمشک هرمزگان نیز چهارشنبه شب صحنه برگزاری اعتراض‌ها بود و معترضان در این تجمع‌های اعتراضی، شعارهای «آزادی، آزادی، آزادی» و «امسال سال خونه، سید علی سرنگونه» سر می‌دادند.

احسان نادرپور

ایندیپندنت فارسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *