بولتَن محرمانه فارس: آمار کشته‌شدگان اعتراضات کنونی از آبان ۹۸ بسیار بیشتر است

By | ۱۴۰۱-۰۹-۱۰

در یکی از بولتَن‌های هک‌شده خبرگزاری فارس،‌ تعداد کشته‌شدگان اعتراضات سراسری جاری در ایران «بسیار بیشتر» از شمار جان‌باختگان آبان ۹۸ اعلام شده است.

تنها در یک گزارش تخمینی، خبرگزاری رویترز تعداد قربانیان سرکوب در ایران در آبان سال ۹۸ را دست‌کم ۱۵۰۰ نفر اعلام کرده است.

در این بولتن یا خبرنامه مربوط به ۲۸ آبان‌ماه گذشته به آمار دقیق کشته‌شدگان اعتراضات در دو سال ۱۳۹۸ و ۱۴۰۱ اشاره نشده است.

گل‌باران محل کشته شدن عرفان زمانی، از جان‌باختگان اعتراضات سراسری در لاهیجان

با این حال تاکید بر «بیشتر بودن» قربانیان سرکوب در این دوره جدید که بیش از دو ماه پیش آغاز شد در حالی است که این اعتراضات گسترده در کشور هم‌چنان ادامه دارد و هر روز خبری از مرگ یک یا چند جوان معترض منتشر می‌شود.

در همین بولتن خبری، یکی از مهم‌ترین تفاوت‌های اعتراضات جاری با سه سال گذشته، نقش رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی عنوان شده و آمده است که کارشناسان امنیتی در این «جنگ تصویر و تولید محتوا»، مهم‌ترین دستاورد «ضد انقلاب» را «ریزش ترس مردم از نیروی نظامی و انتظامی» می‌دانند.

گروه هکری «بلک‌ریوارد» روز چهارم آذر خبر داد که وب‌سایت و سامانه داخلی خبرگزاری فارس را هک کرده و به ده‌ها بولتن‌ که در این خبرگزاری نزدیک به سپاه تهیه می‌شد، دست یافته است.

بر اساس اعلام این گروه، این بولتن‌ها با نظارت عباس درویش توانگر، قائم‌مقام خبرگزاری فارس، به‌صورت دوره‌ای تهیه شده و تحت عنوان «بولتن ویژه بیان» به دفتر حسین سلامی، فرمانده کل سپاه پاسداران، ارسال می‌شد.

خبرگزاری فارس روز چهارشنبه، ۹ آذر، تایید کرد که بولتن‌های این رسانه توسط گروه «بلک‌ریوارد» هک شده، ولی ادعا کرد که محتوای این خبرنامه‌ها «رصد شنیده‌های محافل رسانه‌ای، شایعات فضای مجازی و ادعاهای رسانه‌های بیگانه» است.

آمارهای مختلفی درباره کشته‌شدگان آبان ۹۸ اعلام شده است. مجتبی ذوالنور، رئیس کمیسیون امنیت ملی دوره دهم مجلس در خرداد ۱۳۹۹، آمار کشته‌‌شدگان آبان ۹۸ را ۲۳۰ نفر اعلام کرد. سازمان حقوق بشر ایران پیش از آن کشته شدن ۳۲۴ نفر را تایید کرده بود، اما خبرگزاری رویترز این آمار را دست کم ۱۵۰۰ نفر اعلام کرد.

در مورد اعتراضات جاری در ایران، آمار رسمی مدت‌ها است که اعلام نشده است. سازمان حقوق بشر ایران روز هفتم آذر از کشته شدن دست‌کم ۴۴۸ نفر، از جمله ۶۰ کودک و ۲۹ زن در اعتراضات جاری خبر داده بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *