اعتصابات سراسری در ایران؛ حضور سنگین نیروهای امنیتی و تهدید رئیس قوه‌قضائیه

By | ۱۴۰۱-۰۹-۱۴
در ادامه اعتصابات و اعتراضات سراسری در ایران،‌ تصاویری از تعطیلی مغازه‌ها و بازارهای اصلی در شهرهایی از جمله کرج،‌ تبریز،‌ تهران،‌ اصفهان و شیراز و بسیاری از شهرهای دیگر منتشر شده است. همزمان رئیس قوه قضائیه این کشور خواستار شناساسی کسانی شده است که به گفته او «کسبه و رانندگان را با تهدید وادار به اعتصاب می‌کنند.»
از چند روز پیش فراخوان‌هایی در شبکه‌های اجتماعی،‌ به شکل شعار نویسی روی دیوارها یا پخش اعلامیه و حتی بیلبوردهایی در سطح شهر برای دعوت به اعتصاب و اعتراض مشاهده شده است.
تعدادی از چهره‌های سرشناس مثل علی دایی،‌ اسطوره فوتبال ایران هم به شکل علنی از این اعتصاب‌9ع حمایت کرده بودند.
خبرگزاری رویترز روز دوشنبه ۱۴ آذر به نقل از شاهدان در پایتخت ایران می‌گوید که پلیس ضد شورش و نیروهای بسیج به طور گسترده در مرکز شهر تهران مستقر هستند.
از این شهر گزارش شده که مغازه هایی در خیابان ولیعصر و آزادی، لاله‌زار،امیرکبیر، باغ سپه سالار، منوچهری، سعدی،چراغ برق، امین حضور و بخش هایی از بازار بزرگ در اعتصاب هستند.
از چراغ برق تهران گزارش شده که ماموران سعی در وادار کردن کسبه به باز کردن مغازه هایشان داشتند و به سوی گروهی از آنها که تجمع کرده بودند گاز اشک آور شلیک کردند.
فرستنده‌های ویدیو گفته‌اند که نیروهای امنیتی و لباس شخصی‌ها در بازار بودند و اگر متوجه فیلمبرداری از جریان اعتصاب می‌شدند، افراد را بازداشت می‌کردند.
سازمان حقوق بشری هه‌نگاو که اخبار مناطق کردنشین ایران را پوشش می‌دهد صبح دوشنبه از اعتصاب در ۱۸ شهر کردنشین از جمله ایلام،‌ سرابله،‌ کرمانشاه،‌ پاوه،‌ جوانرود، گیلانغرب، دیواندره، سنندج، دهگلان، سقز، کامیاران، قروه، مریوان،ارومیه، اشنویه، مهاباد و بوکان خبر داد.
در مقابل برخی رسانه‌های وابسته به حکومت ایران از جمله تسنیم تصاویری از خیابان‌های برخی از شهرها منتشر کردند و می‌گوید که «کسب و کارها جریان دارد.»
در همین رابطه ایرنا به نقل از مجید میراحمدی، معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور، گزارش کرده است که «تمامی اصناف از صنف طلافروشان گرفته تا قماش فروشان و همه صنوف به طور کامل مشغول فعالیت هستند و امنیت لازم هم تامین شده برای فغالیت آنان تأمین شده است.»
حضور نیروهای امنیتی در شهرها و تهدید قوه قضائیه
همزمان با اولین روز اعتصاب سراسری در ایران غلامحسین محسنی اژه‌ای،‌ رئیس قوه قضائیه در جلسه ای از نیروهای امنیتی و قضایی خواست که کسانی را که مردم را با «تهدید» وادار به اعتصاب می‌کنند شناسایی و برخورد شود.
او تاکید کرد که نباید این «تهدیدها را ساده نگریست.»
این اظهارات در حالی مطرح شده در دو ماه گذشته بارها اخباری درباره اعتصاب مغازه داران،‌ کارگران و حتی رانندگان کامیون منتشر شده است.
رئیس قوه قضائیه جمهوری اسلامی گفت: « کسانی که کسبه و بازاریان و حتی خود نیروهای فراجا را تهدید می‌کنند که اگر مغازه‌شان را نبندند، آن را به آتش می‌کشند یا کسانی که که کامیون‌داران و رانندگان زحمتکش را تهدید می‌کنند که اگر بارها را به مقصد برسانند به ماشین‌های‌شان آسیب وارد می‌آورند» باید شناسایی شوند.
همزمان با این اظهارات،‌ خبرگزاری فارس ویدئویی از بازار تعطیل شهر بجنورد در روز ۱۴ آذر منتشر کرده اما می‌گوید که در «قفل مغازه‌ها چسب قطره‌ای ریخته شده» و کسبه نتوانستند مغازه ها را باز کنند.
در این فیلم که تصویر افراد محو شده نشان می‌دهد که تعدادی سعی دارند قفل یک مغازه را ببرند. مشخص نیست که اگر فرد تصویر مالک مغازه است چرا تصویرش محو شده است.
در ویدئو فارس مغازه های بازار بجنورد تعطیل هستند و به جز این چند نفر اثری از سایر مالکان کسب و کار دیده نمی‌شود.
این فیلم در حالی منتشر شده که تهدید به پلمب و پیگیرد قضایی کسبه و حتی گزارش‌هایی از «باز کردن مغازه ها» بدون رضایت مالکان آن منتشر شده است.
«پلمب رستوران و جواهرفروشی» علی دایی در پی حمایت از اعتصاب
علی دایی، اسطوره فوتبال ایران یکی از چهره‌های سرشناسی بود که به طور علنی از اعتصاب و اعتراضات حمایت کرد.
در اولین ساعات روز دوشنبه ۱۴ آذر،‌ رسانه های وابسته به حکومت ایران از جمله فارس گزارش دادند که «رستوران و مغازه جواهر فروشی» علی دایی و همسرش به دلیل همراهی با اعتصاب «پلمب» شده است.
خبرگزاری قوه قضائیه،‌ میزان هم گزارش داد که «در پی همراهی با گروه‌های ضدانقلاب در فضای مجازی در راستای اخلال در آرامش و کسب و کار بازار ، دستور قضایی برای پلمب گالری جواهرآلات نور واقع در مجتمع روماسنتر‌ صادر شد. »
علی دایی از زمان آغاز اعتراضات پس از کشته شدن مهسا امینی، از معترضان حمایت کرده است.
در مهر ماه او در واکنش به گزارش‌ها از مرگ یک دانش‌آموز دختر در اردبیل و ضرب و شتم و دستگیری دانش‌آموزان در این شهر گفته بود «سکوت خیانت است.»
بی بی سی:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *