مولوی عبدالحمید: اعدام محسن شکاری از نظر شرع و قرآن صحیح نبود

By | ۱۴۰۱-۰۹-۱۸

مولوی عبدالحمید، رهبر مذهبی پرنفوذ سنی‌های ایران، اعدام محسن شکاری، معترض ۲۳ ساله، به دست حکومت را مغایر با شرع اسلام دانست و گفت «کسی که قتل نکرده و فقط راهی را بسته و چاقویی زده، از نظر قرآنی و شرعی قتل او صحیح نیست».

آقای عبدالحمید روز جمعه، ۱۸ آذر، در خطبه‌های نماز جمعه زاهدان، خطاب به مقام‌های جمهوری اسلامی گفت که کشتن مردم بر اساس اتهام محاربه «دردی را دوا نمی‌کند» و «این اعتراض با کشتن مردم خاموش نمی‌شود».

او بدون ذکر نام فرد خاصی گفت: «حاکم باید اشتباهات خود را بپذیرد.»

خبرگزاری میزان وابسته به قوه قضاییه روز پنج‌شنبه، ۱۷ آذر، اعلام کرد که محسن شکاری برای «مجروح کردن یک مامور بسیج» و «مسدود کردن خیابان ستارخان تهران» به «محاربه» متهم شده بود.

آقای اسماعیل‌زهی که به مولوی عبدالحمید مشهور است، گفت که مجازات چنین فردی «یک سال دو سال زندان کافی بود».

او تاکید کرد اعدام محسن شکاری در حالی است که جمهوری اسلامی هنوز مامورانی را که مستقیما به مردم شلیک کرده‌اند، مجازات نکرده است.

امام جمعه اهل سنت زاهدان به کشته شدن یک شهروند [در بندرانزلی] از سوی نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی، به دلیل شادی پس از پیروزی تیم فوتبال آمریکا بر تیم ایران، و همچنین کشتار مردم زاهدان از سوی نیروهای امنیتی در «جمعه خونین» این شهر اشاره کرد.

بر اساس فایل صوتی لو رفته از یک جلسه «شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی» به ریاست غلامعلی حداد عادل، دبیر این شورا به «اشتباه خیلی فاحش» نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی در کشتار مردم زاهدان در جریان «جمعه خونین» این شهر اعتراف می‌کند.

رضا داوری، دبیر شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی در این جلسه می‌گوید: «کسی که بالای کلانتری بوده و تیراندازی کرد اشتباه خیلی فاحشی کرد و منطقه‌ای را هدف قرار داده که تعدادی از مردم از جمله زنان، مردان و نوجوانان کشته شدند.»

همچنین مولوی عبدالحمید به اتهام «محاربه» برای پنج نفر در پرونده کشته شدن یک بسیجی در کرج اشاره کرد و خطاب به مقام‌های جمهوری اسلامی گفت که چرا «شما برای یک بسیجی پنج نفر را حکم اعدام می‌دهید».

او میزان اجرای حکم اعدام در ایران را غیرقابل قیاس با دیگر نقاط دنیا دانست و همچنین گفت که در صدر اسلام چنین اعدام‌هایی صورت نمی‌گرفت.

مولوی عبدالحمید همچنین به حل نشدن پرونده هسته‌ای جمهوری اسلامی اشاره کرد و گفت که فقیرتر شدن مردم ایران نتیجه حل نشدن این پرونده است.

او از مقام‌های جمهوری اسلامی خواست که این پرونده را حل کنند و همزمان با مردم ایران نیز مذاکره کنند.

از زمان آغاز اعتراضات جاری در ایران، مولوی عبدالحمید هر هفته از سیاست جمهوری اسلامی در سرکوب اعتراضات انتقاد کرده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *