واکنش‌ها به اعدام مجیدرضا رهنورد؛ از مادران دادخواه تا دولت‌های خارجی

By | ۱۴۰۱-۰۹-۲۱

بامداد دوشنبه ۲۱آذر۱۴۰۱، دومین معترض بازداشت شده خیزش سراسری مردم ایران در مشهد اعدام شد.

«مجیدرضا رهنورد» در ملاعام در حالی اعدام شد که از زمان دستگیری تا اجرای حکمش تنها ۲۳ روز فاصله بود.

مجیدرضا رهنورد متهم به قتل دو بسیجی به نام‌های «دانیال رضازاده» و «حسین زینال‌زاده» در مشهد  بود. در چند روز گذشته ویدیویی با عنوان «لحظه به شهادت رساندن حسین زینال زاده و دانیال رضا زاده از سوی کاربران نزدیک به حکومت در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک گذاشته شد. در ویدیوی منتشر شده که درگیری و کتک کاری چند نفر را نشان می‌دهد، تصویر هیچ یک از طرفین واضح نیست.

مجید رضا رهنورد با استناد همین ویدیو و اعتراف خودش که مشخص نیست در چه شرایطی از او اخذ شده، به اتهام «محاربه» از طریق کشیدن سلاح سرد از نوع چاقو، به قصد جان مردم، به اعدام محکوم شد.

انتشار خبر اجرای حکم اعدام این جوان اهل مشهد واکنش‌های بسیاری را در داخل و خارج از ایران به دنبال داشت.

ساعاتی پس از انتشار این خبر، «هانا نیومن»، نماینده آلمان در پارلمان اروپا، در توییتی با اشاره به اعدام مجیدرضا رهنورد بدون آخرین ملاقات با خانواده نوشت که این «بی‌رحمی محض است.»

هم‌زمان «جوزپ بورل» مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا از توافق درباره تحریم‌های «بسیار سنگین» علیه ایران خبر داده و گفت :«ما بسته بسیار سنگین تحریمی (علیه جمهوری اسلامی) را تصویب خواهیم کرد.»

او با اشاره به سرکوب گسترده اعتراضات در ایران گفت اتحادیه اروپا آنچه در توان دارد برای حمایت از «زنان جوان» و «تظاهرات مسالمت‌آمیز» به‌کار خواهد بست.

در واکنش به اظهارات جوزپ بورل، «ناصر کنعانی»، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی، با بیان اینکه به اقدامات کشورهای خارجی واکنش سریع و متقابل نشان می‌دهیم، گفت: «لیست تحریم‌های جدیدی را علیه برخی نهادها و شخصیت‌های اتحادیه اروپا و برخی نهادهای انگلستان و شخصیت‌ها و مقام‌های این کشور اعلام و اعمال خواهیم کرد.»

گزارش‌ها حاکی از آن است که نخست وزیر نیوزیلند در بیانیه‌ای، از تحریم ۲۲ مقام جمهوری اسلامی از جمله مقام‌های نیروی انتظامی، پلیس امنیت اخلاقی و اعضای سپاه پاسداران را که در سرکوب معترضان دخیل بوده‌اند، سخن گفته است.

براساس اظهارات «جاسیندا آردرن» ورود افرادی مثل «حسین سلامی» فرمانده سپاه، «غلامرضا سلیمانی» فرمانده بسیج، «حسین اشتری» فرمانده نیروی انتظامی و «محمد رستمی» رییس پلیس امنیت اخلاقی جمهوری اسلامی، به خاک این کشور ممنوع خواهد بود.

اکانت توییتری «۱۵۰۰ تصویر» نیز با انتشار دو تصویر از مجیدرضا رهنورد و مادرش نوشته است که پیش از اجرای حکم اعدام مادر مجیدرضا به ملاقات او رفته اما «هیچ صحبتی از اعدام نکردند.»

بر ادامه این توییت آمده «مادرش با لبخند و امید به اینکه پسرش آزاد می‌شود آن‌جا را ترک کرد. و امروز صبح زمانی بالا سر جسم بی‌جان پسرش رسید که نیروهای جمهوری‌اسلامی داشتند مجیدرضا را در تنهایی به خاک می‌سپردند.»

پانزده نفر از زنان زندانی سیاسی در نامه‌ای اعلام کردند «این‌بار خیابان‌های شهر را با فریاد اعدام را متوقف کنید» تسخیر کنیم و اعتصابات را با قدرت و فراگیری بیشتر ادامه دهیم.

«گلرخ ایرایی»، «سپیده قلیان»، «صبا کردافشاری»، «نرگس محمدی»، «فرنگیس مظلوم»، «بهاره هدایت» و «عسل محمدی» ازجمله امضاکنندگا این نامه‌اند.

«علی کریمی»، فوتبالیست سابق تیم ملی ایران و از منتقدان شناخته شده نظام حاکم نیز در واکنش به اجرای عجولانه حکم اعدام مجیدرضا رهنورد نوشت:«بیدار شین، یکی دیگه ازمون کم شد. باید بیدار بشیم تا بی دار بشیم. اما بیداری یعنی چی؟ یعنی برخاستن، به پاخاستن. یعنی قدمی برداشتن. هر کس یک قدم برداره با هم همقدم بشیم.»

ساعاتی پیش از اجرای حکم مجیدرضا رهنورد، «نسرین شاکرمی» مادر »نیکا شاکرمی»، در پیامی خطاب به مقامات جمهوری اسلامی نوشت: «چشم‌های مردم را کور می‌کنید. چقدر چشم‌ها را می‌توانید کور کنید تا کسی جنایات شما را نبیند؟»

او در واکنش به اعدام محسن شکاری و در اعتراض به صدور احکام اعدم برای دستکم ۴۰ تن از معترضان به اتهامات واهی نوشت: «نکشید، اعدام نکنید، زندان نکنید، کور نکنید، کر نکنید، مردم را تحقیر و افسرده نکنید. صبر خدا و مردم هم حدی دارد. عاقبت این رفتارها به خودتان برمی‌گردد.»

در بخشی از یادداشت نسرین شاکرمی آمده است: «جواب این خشم موجه کشتار و اعدام و جنایت نیست. اگر هم کسانی باید اعدام و مجازات شوند اشخاصی هستند که عامل ساختن این خشم و این همه فلاکت و فساد اقتصادی و فرهنگی و اجتماعی کشورمان شده‌اند.»

نسرین شاکرمی، مادر نیکا شاکرمی از کشته‌شدگان اعتراضات سراسری در تهران، در پایان این یادداشت خود را «مادری از مادران داغدار جگرسوخته و مظلوم ایران زمین» معرفی کرده است.

نیکا شاکرمی ۱۷ سال داشت و پزشکی قانونی علت مرگ او را اصابت ضربات متعدد جسم سخت بر سرش عنوان کرد.

 

Visa detta inlägg på Instagram

 

Ett inlägg delat av @nasrin_shakarami1356

پیش‌تر صدها پزشک متخصص چشم با انتشار دو نامه‌ جداگانه، در مورد استفاده از گلوله‌های ساچمه‌ای نیروهای امنیتی علیه معترضان و از دست رفتن بینایی افراد هشدار دادند.

نسرین شاکرمی در ادامه پست خود، دلیل خشم جوانان ایرانی را گرفته شدن «امید» و «آینده» از آن‌ها عنوان کرد و عامل آن را کسانی دانست که «حرف و خواست مردم را نادیده می‌گیرند.»

او به حضور فرزندان سران نظام در کشورهای غربی اشاره کرده و نوشته است که «جوانان بااستعداد، هنرمند، شریف و غیرتمند ما به خاطر اعتراض به ظلم و بی‌عدالتی مظلومانه کشته می‌شوند و زیر خاک شده‌اند، اما دختر و پسرهای آقازاده‌ها در کشورهای اروپایی و آمریکایی مشغول خوشگذرانی و مصرف سرمایه‌های مردم ایران هستند.»

مادر نیکا در ادامه گفت که جواب «خشم موجه» مردم به دلیل «حق‌کشی» و «تبعیض»، «کشتار، اعدام و جنایت نیست.»

براساس گزارش‌ها، دست کم ۴۰ بازداشت‌شده در معرض خطر اجرای حکم اعدام قرار دارند.

درپی اصرار قوه‌قضاییه جمهوری اسلامی بر اجرای حکم اعدام  معترضان بازداشت‌شده با توسل به اتهام «محاربه»، برخی از چهره‌های حوزه علمیه قم با برداشت قوه‌قضاییه از اتهام «محاربه» ابراز مخالفت کردند.

«مرتضی مقتدایی»، عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، روز ۲۰آذر در گفت‌وگو با خبرگزاری «ایلنا» گفت: «در مواردی که یک نفر با یک گروه درگیر نمی‌شود و فقط با یک نفر درگیر می‌شود، به آن فرد محارب نمی‌گویند.»

مقتدایی که پیش‌تر ریاست دیوان عالی کشور را برعهده داشته، تاکید کرد: «اگر محارب کسی را بکشد، بله حکم اعدام دارد، اما اگر فقط تهدید کند و بترساند، اگرچه حکم محارب هم داشته باشد، حکم اعدام ندارد؛ یعنی محاربی است که اعدام ندارد.»

هم‌زمان «محمدعلی ایازی»، عضو مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم نیز، در واکنش به اجرای حکم اعدام محسن شکاری گفت: «اینگونه نیست که اگر کسی حق اعتراض به وضعیت موجود دارد، ماموران مانع از اعتراض او شوند و وقتی او می‌خواهد از حق خود دفاع کند، اسمش را محاربه بگذاریم.»

«مولوی عبدالحمید»، رهبر شناخته شده مسلمانان سنی در ایران، اعدام محسن شکاری، معترض ۲۳ ساله، به دست حکومت را مغایر با شرع اسلام دانست و گفت: «کسی که قتل نکرده و فقط راهی را بسته و چاقویی زده، از نظر قرآنی و شرعی قتل او صحیح نیست.»
ایران وایر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *