«شجاعت شیمیایی»؛ سرکوب‌گران جمهوری اسلامی برای برخورد با معترضان روانگردان مصرف می‌کنند

By | ۱۴۰۱-۰۹-۲۵

عوامل جمهوری اسلامی در تلاش برای سرکوب خیزش انقلابی مردم در ایران، خشونتی عریان و تمام عیار از خود به نمایش گذاشتند. ایران‌اینترنشنال به شواهدی دست یافته است که نشان می‌دهد این ماموران برای غلبه بر ترس از مردم و افزایش توان سرکوب، از قرص روانگردان «کپتاگون» استفاده می‌کنند.

چهار عضو جامعه پزشکی، از جمله دو تن از پزشکان پرسنل بیمارستانی و دو روان‌پزشک در گفت‌وگو با ایران‌اینترنشنال، مصرف کپتاگون یا روانگردانی نزدیک به آن را از سوی نیروهای سرکوب، تایید کرده‌اند.

یک روان‌پزشک در استان تهران در گفت‌وگو با ایران‌اینترنشنال از مراجعه مادر یک جوان بسیجی به مطبش گفت که در شکایتی از وضعیت پسرش تاکید کرده است: «او وقتی شب به خانه برمی‌گردد آن‌قدر خشمگین است که می‌خواهد مرا هم کتک بزند. شب تا صبح هم نمی‌خوابد.»

این پزشک در ادامه و به نقل از مراجع خود گفت: «خود او می‌گفت قرصی به او داده‌اند بخورد تا کمتر خسته شود. گفت انرژی زیادی می‌گیرد. اصرار کردم که چه کسی به تو می‌دهد؟ جواب نداد. تشخیص من مصرف آمفتامین همراه با ماده‌ای انرژی‌زا بود.»

روان‌پزشک دیگری در استان فارس به ایران‌اینترنشنال گفت: «از سال ۹۸ من مراجعینی داشته‌ام که قرص کپتاگون مصرف می‌‌کردند. از هر قشری هم بودند. در سه ماه اخیر هم چنین مواردی داشته‌ام. اما مرگ به خاطر این قرص، لااقل به من گزارش نشده است.»

این متخصص همچنین از مراجعانی یاد کرد که بیمارستان آنان را به دلیل مسمومیت دارویی و بعد از تشخیص وجود «آمفتامین و کافئین در خون»، به مطب او ارجاع داده است.

۲۶ آبان، پس از حمله ماموران به بیمارستان موسوی در گرگان که عده زیادی از مجروحان برای درمان به آنجا مراجعه کرده بودند، رییس این بیمارستان در نامه‌ای یک واقعیت را افشا کرد: او نوشت برخی نیروها حالات روحی و روانی خاصی داشتند که می‌توانستند باتون را بر سر هر کسی که ببینند، فرود بیاورند و حتی خود فرمانده‌ها هم به سختی می‌توانستند کنترلشان کنند.

سه روز بعد، دکتر سیروس خورسند، پزشک بیمارستان نیروی زمینی ارتش در تربت‌جام، در گزارش کالبدشکافی نیروهای سرکوب‌گر کشته شده، گواهی داد که از پایان شهریور تا ۱۸ آبان، ۱۸ نیروی یگان‌های ناجا و بسیج با تشخیص حمله مغزی و قلبی بستری شده و دو روز بعد فوت کرده‌اند.

این مرگ‌ها در حالی رخ داد که آزمایش خونشان، نشان‌دهنده میزان بالای مصرف آمفتامین بود.

او گفت که این افراد در بیمارستان‌های سازمانی خود بستری نمی‌شوند و اجساد تنها باید به حفاظت اطلاعات سپاه تحویل شود.

خورسند همچنین تایید کرد این افراد مواد مخدر مصرف کرده‌اند.

چند روز بعد اما سازمان نظام پزشکی این گزارش را از قول دکتر خورسند و در پی مکالمه‌ای تلفنی، تکذیب کرد.

تایید مصرف کپتاگون در ایران

علاوه بر این دو پزشک، واندا فلباب براون، از موسسه تحقیقات جنایی و عدالت بین منطقه‌ای سازمان ملل متحد هم به ایران‌اینترنشنال گفت که از اواسط جنگ سوریه، حزب‌الله لبنان و افرادی در دولت سوریه، سراغ تولید کپتاگون و قاچاق مواد مخدر رفته‌اند.

او گفت: «حزب‌الله برای مدت طولانی در امر تولید مواد مخدر دست داشته است. امروزه بخش عمده تولید مواد مخدر برای حزب‌الله به وسیله حامیانش در سوریه از جمله یگان‌های نظامی، تجار و قاچاقچیان اسلحه نزدیک به خانواده و رژیم اسد صورت می‌گیرد.»

این کارشناس سازمان ملل، حزب‌الله را یک نهاد قاچاق مواد مخدر خواند که البته به جز آن، شبکه‌های قاچاق مواد مخدر دیگری نیز در خاورمیانه فعال‌اند؛ از جمله یگان‌های ارتش سوریه.

فلباب براون تاکید کرد: «البته داعش از کپتاگون هم برای کسب درآمد و هم برای مصرف جنگجویانش استفاده کرده است.»

لشکر چهارم سوریه تحت نظارت سرلشکر ماهر اسد، برادر بشار اسد، در حال حاضر جریان اصلی تجارت کپتاگون را برعهده دارد.

سوریه برای قاچاق این ماده روانگردان از حزب‌الله لبنان و سپاه پاسداران کمک می‌گیرد چون جمهوری اسلامی، کنترل بخشی از بندر لاذقیه در سوریه را برعهده دارد.

حزب‌الله و دولت سوریه با قاچاق کپتاگون به کشورهای حاشیه خلیج فارس، آن‌طور که اندیشکده چتم هاوس ارزیابی کرده، تجارتی به ارزش سالانه پنج میلیارد دلار را هدایت می‌‌کنند.

الشرق الاوسط سال گذشته خبر داد که سوریه و ایران از کپتاگون به‌ عنوان سلاحی علیه کشورهای مخالف‌ در منطقه استفاده می‌کنند.

به آتش کشیدن محموله بزرگ کپتاگون به دست حوثی‌های یمن به بهانه روز جهانی مبارزه با مواد مخدر نشان می‌دهد این ماده در هر کجایی که شبه‌‌نظامیان مورد حمایت جمهوری اسلامی فعالیت دارند، وارد شده است.

خرداد ماه امسال، سازمان اطلاعات و تحقیقات فدرال عراق، پاراگلایدری را که از خاک ایران وارد عراق شده بود در نزدیکی بصره وادار به فرود کرد.

بار این پاراگلایدر یک میلیون قرص کپتاگون بود؛ قرص‌هایی که در ایران تولید شده و مقصدشان ظاهرا کویت بود.

فلباب براون در گفت‌وگو با ایران‌اینترنشنال این موضوع را تایید کرد که این قرص در عراق و ایران هم استفاده می‌شود و گفت: «مواد مخدر غیرقانونی زیادی در ایران به صورت گسترده مصرف می‌شود و کپتاگون هم به‌طور گسترده پخش شده؛ ولی مساله نگران‌کننده، گسترش مصرف شیشه است که از کپتاگون خطرناک‌تر است.»

کپتاگون چیست؟

کپتاگون نام تجاری دارویی به نام فنیتیلین است که در سال ۱۹۶۱ برای درمان چند بیماری اعصاب و روان مثل بیش‌فعالی، افسردگی، حمله خواب و برخی آسیب‌های مغزی تولید شد.

این قرص ترکیبی از آمفتامین و تئوفیلین بود که پس از دو دهه، مصرفش به این دلیل که به‌ شدت اعتیادآور است ممنوع شد اما مصرف آن در جنوب اروپا و بعد در خاورمیانه، به عنوان یک ماده روانگردان ممنوعه، ادامه پیدا کرد.

سوریه به دلیل نزدیکی با لابراتوارهای دارویی بلغارستان، از دهه اول هزاره جدید میلادی، به مرکزی برای تولید نسخه‌ای از این قرص تبدیل شد که دُز آمفتامین آن بسیار بیشتر از فنیتیلین اولیه بود.

با آغاز جنگ سوریه، داعش، برای تامین مالی به تولید کپتاگون در سوریه و قاچاقش به منطقه روی آورد. اگرچه داعش هم تولید می‌کرد هم مصرف، اما این قرص به سربازان داعش، حسی می‌داد که به آن «شجاعت شیمیایی» می‌گفتند.

فرد مصرف‌کننده دیگر از چیزی نمی‌ترسید و تهور خاصی برای مقابله با دشمن پیدا می‌کرد.

گذراندن ساعت‌های طولانی بدون خواب و خستگی، همراه با حس خوب پیروزی، کپتاگون را به یک ماده روانگردان محبوب تبدیل کرد.

دو سال پیش، پلیس ایتالیا ۱۶ تن کپتاگون را توقیف کرد که بزرگ‌ترین محموله قاچاق مواد مخدر در جهان بود؛ محموله‌ای که از سوریه آمده بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *