شهاب حسینی: اجازه بدهید بگوییم داریم خفه می‌شویم

By | ۱۴۰۱-۰۹-۲۹

شهاب حسینی، بازیگر و کارگردان سینما، در مستندی ۱۲۰ دقیقه‌ای به تحلیل اعتراضات ماه‌های اخیر در ایران پرداخت و گفت: «اجازه بدهید بگوییم می‌سوزد، درد می‌کند، اجازه بدهید بگوییم داریم خفه می‌شویم. از چه می‌ترسید؟»

دارنده نشان «لژیون دنور» فرانسه در این مستند که «خانه سینما» آبان امسال آن را تهیه ولی در روزهای اخیر منتشر شده است، با بیان این‌که «چگونه می‌گویید هنرمند انتقادی نسازد؟» افزود: «هنرمند سلول حسی جامعه است بعد از او می‌خواهید نگوید درد می‌کند؟ پس چگونه بفهمیم کجا درد می‌کند و دارویش چیست؟»

بازیگر فیلم «سوپراستار» با اشاره به این‌که «مطمئن باشید اگر راه‌های دیگری بود هیچ‌کس به خیابان نمی‌آمد» گفت: «کی دلش می‌خواهد کار و زندگی را به هم بزند، بنایی که دارد می‌سازد را رها کند و صبح تا شب بیاید فریاد بزند، کتک بخورد، گلوله بخورد، کشته شود یا هر برخورد غیرانسانی دیگری متحمل شود که فقط می‌خواهد حقش را بگیرد».

این بازیگر سینما در بخش دیگری از اظهاراتش گفت که «اگر به عنوان یک پدر، فرزندم روزی توی روی من ایستاد، نباید او را نکوهش کنم. به فرض مثال به عنوان پدر صدایم را روی او بلند کردم و او هم ساکت شد. آیا موفق شده‌ام ریشه اندیشه او را آن‌طور که دلم می‌خواهم بتابانم؟ من باید از خودم بپرسم که مرد چه کردی که فرزندت احترام تو را نگه نداشت و آمد سراغت و با مشت گره‌کرده، یقه تو را گرفت و حقش را خواست».

حسینی در ادامه به عملکرد نمایندگان مجلس شورای اسلامی که خواهان اجرای حکم اعدام برای معترضان شده‌اند، انتقاد کرد و گفت: «آقا شما یادتان رفته است که نمایندگان ملت هستید؟ حقوق‌تان را از بیت‌المالی که مردم آن را تامین می‌کنند دریافت می‌کنید. شما باید صدای مردم باشید. باید به سیستم بگویید که اشکال دارد».

روابط عمومی مجلس شورای اسلامی روز دوشنبه در واکنش به این سخنان، اظهارات شهاب حسینی را «ادعا» خواند که به گفته آن، «ادامه جمله جعلی و دروغینی است که رسانه‌های فارسی‌زبان معاند درباره بیانیه ۲۲۷ نفر از نمایندگان ساخته و پرداخته‌اند».

این روابط عمومی مدعی است که این «جمله جعلی» که «نمایندگان خواستار اعدام دستگیرشدگان هستند»، در این بیانیه نیامده و هیچ ارتباطی به این بیانیه و محتوای آن ندارد.

بازیگر سریال «شهرزاد» در بخش دیگری از اظهاراتش خطاب به نمایندگان مجلس گفت «شما انگشتت درد بگیرد قطعش نمی‌کنی»، و افزود: «بخشی از این جامعه دارد می‌گوید درد می‌کند. نگاه نکنید به تجمعاتی که داره شکل می‌گیرد. خیلی از مردم بنا به خیلی ملاحظات نمی‌توانند خودی نشان دهند ولی متفق القول دارند فریاد می‌زنند که دارد می‌سوزد. به ما اجازه دهید بگوییم درد می‌کند. نترسید از چی می‌ترسید؟»

برنده خرس نقره‌ای جشنواره فیلم برلین به توقیف فیلم‌ها در ایران توسط نهادهای بالادستی سینما اشاره کرد و گفت: «وقتی یک فیلم را توقیف می‌کنید از چه می‌ترسید؟ دستکم مردم وقتی ببینند در فیلم‌ها حرف‌شان زده شده دل‌شان خنک می‌شود و با خود می‌گویند اگر سلبریتی ۱۰ برابر من مردم حقوق می‌گیرد اما آمده و آنچه در کف خیابان می‌گذرد را روایت کرده که اگر مردم می‌خواستند آن را بگویند باید ۱۰برابر هزینه ساخت آن فیلم را می‌پرداختند. لااقل می‌گویند سلبریتی جامعه وجدانش بیدار است.»

بازیگر فیلم جدایی نادر از سیمین که به دعوت خانه سینما مقابل دوربین قرار گرفته و درباره اعتراضات مردم سخن می‌گوید تاکید دارد که «در اینجا نه به عنوان بازیگر که به عنوان شخص حقیقی از پشت زره سلبریتی بودن بیرون آمدم و به عنوان یک شهروند ایرانی مقیم ایران صحبت می‌کنم تا بعدها مورد استناد قرار بگیرد».

رسانه‌های ایران مهرماه امسال خبر دادند که شهاب حسینی ممنوع‌الخروج شده است.

این بازیگر، بر اساس اعلام مدیر پخش خارجی آثارش، قرار بود برای حضور بین‌المللی سه اثر سینمایی «نرگسی»، «مقیمان ناکجا» و «نویسنده مرده» که تهیه‌کنندگی آن‌ها و کارگردانی دو اثر از این سه فیلم را بر عهده داشته، به صورت رسمی در مراسم اختتامیه دو جشنواره خارجی شرکت کند که به‌دلیل اعلام ممنوعیت خروج از کشور، امکان حضور در آن‌ها را پیدا نکرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *