هشدار به ابراهیم رئیسی درباره شرایط نامناسب زندان‌ها و اضافه شدن ۱۶هزار «زندانی خطرناک»

By | ۱۴۰۱-۱۰-۰۱

در پی گزارش‌های متعدد از شورش در چند زندان ایران، ایران‌اینترنشنال به سندی دست یافته که بر اساس آن، استاندار وقت تهران، سوم آبان در نامه به ابراهیم رئیسی درباره شرایط نامناسب زندان‌های تهران و البرز و «مشکلات امنیتی» انتقال ۱۶ هزار «زندانی خطرناک» به این زندان‌ها هشدار داده است.

بر اساس این نامه محسن منصوری، در اداره کل زندان‌های استان تهران ۹ زندان فعال بوده و آمار کل زندانیان ۳۳ هزار و ۴۹۶ نفر است که ۲۰ درصد زندانیان کشور را شامل می‌شود.

این نامه حدود یک ماه پس از خیزش انقلابی مردم ایران نوشته شده و اشاره منصوری به «دستگیری‌های اخیر» مربوط به بازداشت‌شدگان این اعتراضات است.

او یک هفته پیش از تاریخ این نامه، به عنوان معاون اجرایی رئیسی منصوب و علیرضا فخاری، از فرماندهان ارشد سپاه، جایگزین او در استانداری شد.

استاندار تهران در این نامه اعلام کرد این زندان‌ها با دو برابر ظرفیت در حال فعالیت هستند و اضافه شدن ۱۶ هزار زندانی در زندان‌های این استان «میسر نیست.»

به گفته منصوری، برای نگهداری این ۱۶ هزار زندانی جدید نیاز به ساخت ۱۹۲ هزار متر مربع فضای مسقف است که «گذشته از تامین اعتبار و فراهم کردن زیرساخت‌ها با پیوست موضوعات امنیتی، ساخت این حجم ابنیه حسب برآوردهای اعلام شده، نیازمند صرف زمانی طولانی است.»

او تاکید کرد: «نظر به مشکلات عدیده سیاسی، امنیتی و انتظامی و همچنین ملاحظات خاص تجمع زندانیان در استان تهران و مورد پیش گفته شده، انتقال ۱۶ هزار نفر زندانی به استان تهران که عموما زندانیان خطرناک هستند، از نظر استانداری به مصلحت نیست.»

این نامه حدود یک ماه پیش از شورش زندانیان زندان کرج و یک ماه پس از آتش‌سوزی زندان اوین نوشته شده است.

روز ۲۶ آذر زندانیان بندهای دو، سه و چهار زندان مرکزی کرج ضمن اعتراض به اقدام مسوولان زندان برای اجرای حکم اعدام شماری از زندانیان با عنوان «محکومان مواد مخدر» که زندانیان معتقدند در میان آن‌ها معترضان بازداشتی گمنام حاضر بودند، علیه علی خامنه‌ای و جمهوری اسلامی شعار دادند.

پس از آن ایران اینترنشنال خبر داد که یک زندانی ۳۱ ساله در سالن چهار زندان مرکزی کرج بر اثر اصابت گلوله جنگی از پشت سر کشته شده است.

بر اساس این اطلاعات، او با شلیک اسلحه از فاصله دو متری از پشت سر کشته شده است.

همچنین چهار نفر دیگر هم به دلیل اصابت گلوله‌ ساچمه‌ای و تیر جنگی، زخمی شده و به بیمارستان منتقل شده‌اند.

پایگاه خبری هرانا نیز گزارش داده بود زندان‌بانان در زندان مرکزی کرج برای سرکوب اعتراضات به تیراندازی متوسل شدند و «بیش از ۱۰۰ زندانی» در جریان درگیری دچار جراحت شدند.

روز ۲۷ آذر نیز زندان قائم‌شهر در اعتراض به انتقال یک زندانی برای اجرای حکم اعدام، دست به اعتراض زدند.

با این حال صادق اکبری، رییس دادگستری مازندران، گفت که درگیری «بین زندانیان در بند یک زندان قائم‌شهر برای ساعتی جو این بند را متشنج کرد که با ورود فوری نیروهای حفاظت زندان، منازعه خاتمه یافت.»

روز ۱۷ مهر نیز در زندان لاکان رشت درگیری رخ داد و ایران‌اینترنشنال خبر داد این درگیری ناشی از آزار و اذیت زندانیان بازداشت شده در خیزش انقلابی مردم ایران به دست ماموران و اعتراض دیگر زندانیان به این اقدام بوده است.

نیروهای امنیتی به سمت زندانیان گلوله نیز شلیک کردند و ۱۲ نفر کشته شدند.

با این حال مهدی فلاح میری، دادستان عمومی و انقلاب مرکز گیلان، گفت که «تعدادی از زندانیان بند هشت زندان لاکان رشت که محکوم به قصاص به اتهام قتل عمد هستند، بر اثر اختلافات شخصی با هم درگیر شدند و در پی این واقعه پلیس در محل حاضر شد و برای آرام و پراکنده کردن زندانیان، از گاز اشک‌آور استفاده کرد.»

او نیز بدون اشاره به تعداد، تایید کرده بود که تعدادی از زندانیان کشته شدند.

۲۳ مهر ماه نیز نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی در جریان یک آتش‌سوزی در زندان اوین به سوی زندانیان تیراندازی کردند و تعدادی از آنان را کشتند.

منابع ایران‌اینترنشنال اعلام کردند دست‌کم چهار نفر در جریان حمله نیروهای امنیتی و آتش‌سوزی بعد از آن کشته شده‌‌اند.

شدت آتش‌سوزی اوین در حدی بود که شعله‌های آتش از صدها متر دورتر قابل مشاهده بود و هم‌زمان با وقوع این آتش‌سوزی، صدای تیراندازی شدید و ممتد در محوطه زندان به گوش رسید.

استاندار وقت تهران اما اعلام کرده که زندان‌های فعال در حوزه سرزمینی استان تهران دچار مشکلات جدی سازه‌ای ابنیه و تاسیساتی بوده و با وجود قدمت بیش از ۵۰ سال، در این زندان‌ها با ظرفیت دو برابر، زندانی نگهداری می‌شود.

به گفته منصوری، آب زندان تهران بزرگ نه تنها قابلیت نوشیدن ندارد بلکه به دلیل خورندگی و چگالی بالا باعث بروز مشکلات جدی در تاسیسات زندان شده است.

پیش از این گزارش‌های متعددی درباره وضعیت نامناسب آب شرب زندان تهران بزرگ منتشر شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *