فلاحت‌پیشه: روزانه صد‌ها میلیارد تومان برای فروش نفت تخفیف می‌دهیم

By | ۱۴۰۱-۱۰-۰۳

رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس دهم می‌گوید نفت ایران روزانه با «صد‌ها میلیارد تومان» تخفیف به فروش می‌رسد.

حشمت‌الله فلاحت‌پیشه روز جمعه ۲ دی‌ماه به پایگاه خبری «انتخاب»گفت که ایران به گونه‌ای از بازار انرژی «رانده» شده که روزانه صد‌ها میلیارد تومان برای فروش نفت تخفیف می‌دهد.

این نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی افزود: «با این شرایط بازهم مشاهده می‌کنیم که مسئولان وزارت نفت این را با افتخار و به عنوان یک پیروزی قلمداد می‌کنند که کشور دارد نفت را بیشتر می‌فروشد، درصورتی که نفت ایران دارد تاراج می‌شود.»

تاکنون گزارش‌های زیادی در رسانه‌های معتبر بین‌المللی از تخفیف چشمگیر ایران به مشتریان چینی و دلال‌های نفتی برای ادامه صادرات نفت به چین، تنها مشتری نفتی ایران، منتشر شده است؛ به‌ویژه بعد از تحریم روسیه توسط غرب و آغاز به ارائه تخفیف‌های ۲۵ تا ۳۰ درصدی این کشور به مشتریان آسیایی، ایران نیز مجبور به ارائه تخفیف‌های بیشتر شده است.

با این حال، آمارهای شرکت‌های ردیابی نفتکش‌ها نشان می‌دهد که صادرات روزانه نفت ایران حدود یک میلیون بشکه است؛ در حالی که این رقم قبل از تحریم‌های آمریکا ۲.۵ میلیون بشکه بود.

همچنین یک‌پنجم نفت صادراتی ایران راهی سوریه و مقاصد نامعلوم می‌شود که دقیقا مشخص نیست آیا پولی از بابت آن به دست دولت ایران می‌رسد یا صرف کمک‌های جمهوری اسلامی به دولت بشار اسد و سایر نیروهای نیابتی در منطقه می‌شود.

فلاحت‌پیشه همچنین گفته است: «باید این واقعیت را در نظر بگیریم که کشور در موضوع احیای برجام فرصت‌های زیادی را از دست داد.»

به گفته او، منافع ملی کشور «آخرین» موضوعی بود که توسط برخی از مسئولان جمهوری اسلامی مورد توجه قرار گرفت.

بر اساس گزارش خبری وب‌سایت انتخاب و گزارش‌های رادیو فردا؛ د.خ.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *