ادامه صدور احکام سنگین علیه معترضان، همزمان با نگرانی از وخامت حال زندانیان سیاسی

By | ۱۴۰۱-۱۰-۰۸

در حالی که قوه قضاییه به صدور احکام سنگین علیه معترضان بازداشت شده در خیزش انقلابی مردم، از جمله کودکان، ادامه می‌دهد، نگرانی‌ها از سرنوشت بسیاری از بازداشت شدگان و وخامت حال آنها در زندان‌ها ادامه دارد.

پایگاه خبری هرانا گزارش داد دادگاهی در استان خراسان جنوبی ۴۰ نفر از معترضان بازداشت‌شده را با اتهامات «تبلیغ علیه نظام و نشر اکاذیب» هر کدام به یک سال حبس محکوم کرد.

هرانا نوشت برخی از این افراد محکوم‌شده از سوی دادگاه نوجوان بوده و میانگین سنی تمامی محکومان بین ۱۶ تا ۲۰ سال است.

از سوی دیگر، انجمن جامعه‌شناسی ایران در تلگرام گزارش داد که رضا امیدی، استاد گروه توسعه و سیاست‌گذاری دانشگاه تهران از این دانشگاه اخراج شده است.

انجمن جامعه‌شناسی ایران گفت: «اینگونه مظالمی که دارد هر روز بر دانشجویان و اساتید دانشگاه وارد می‌شود و عرصه علم و دانشگاه را مکدر می‌سازد… موجب تشدید نارضایتی در میان اساتید و دانشجویان شده وبر ساحت علم و دانشگاه آثار مخربی بر جای خواهد گذاشت.»

به گزارش روزنامه هم میهن به نقل از وکلای دانشجویان بازداشت شده، تقریبا برای ۹۰ درصد آنان اتهامات «اخلال در نظم و آسایش عمومی» و «اجتماع و تبانی علیه امنیت کشور» تعیین شده است.

در همین حال، بر اساس اطلاعات رسیده به ایران اینترنشنال، سیروس کرکی، برادر امین کرکی، از کشته‌شدگان اعتراضات سراسری دی‌ماه سال ۹۶، در اعتراض به تهدید، آزار،‌شکنجه و محرومیت از حقوق اولیه روز دوشنبه در زندان اوین اقدام به خودکشی کرده است.

یک شاهد عینی به ایران اینترنشنال گفت سیروس کرکی پس از دو هفته اعتصاب غذا و دوختن لب‌های خود به دلیل عدم پاسخگویی مقام‌های زندان رگ دستش را زده است

به گفته این منبع مطلع، او توسط دیگر زندانیان به بهداری زندان منتقل شده است

علاوه بر سیروس کرکی، برادر دیگر او کامین هم به دلیل دادخواهی در زندان تهران بزرگ محبوس است.

عرفان کرکی، عضو دیگر این خانواده، با انتشار ویدیویی ضمن تشریح وضعیت وخیم دو برادر خود از مردم و نهادهای حقوق بشری درخواست حمایت کرده است.

از سوی دیگر، امیر هاشمی، مدیر روابط عمومی دیوان عالی کشور، در توییتی نوشت پرونده حمید قره‌حسنلو،‌ پزشک محکوم به اعدام، در این دیوان در حال رسیدگی بوده و حکمی درباره آن صادر نشده است.

پیش‌تر فاطمه قره‌حسنلو، خواهر حمید قره‌حسنلو، پزشک محکوم به اعدام، در مصاحبه با اعتماد‌آنلاین گفته بود که حکم اعدام برادرش لغو شده است.

محسن بیات، وکیل تعیینی حمید قره‌حسنلو، نیز درباره خبر لغو حکم اعدام او به «شبکه شرق» گفت مسئولیت اعلام نقض حکم اعدام موکلش برعهده دیوان عالی کشور است اما تا این لحظه دیوان عالی هیچ نظری درباره لغو حکم نداده و رسما چیزی به آنها ابلاغ نشده است.

در همین حال، رضا یونسی، برادر علی یونسی دانشجوی زندانی، در توییتی خبر داد که میر یوسف یونسی، پدرش روز چهارشنبه توسط شش مامور لباس شخصی و بدون ارائه حکم در شاهرود بازداشت شده است.

با ادامه صدور احکام سنگین علیه معترضان زندانی و تداوم بازداشت‌ها، نگرانی‌ها درباره رویه قضایی رسیدگی به پرونده این معترضان ادامه دارد. بر اساس گزارش‌ها، مجید و حسین کاظمی، دو برادر اصفهانی که روز ۳۰ آبان و در جریان حادثه خانه اصفهان که منجر به کشته‌شدن دو بسیجی شد دستگیر شدند، در معرض اتهامات سنگینی قرار گرفته‌اند و از حق داشتن وکیل تعیینی محروم شده‌اند.

از سوی دیگر، مادر روژین (مرضیه) یوسف‌زاده، زندانی سیاسی در گفتگو با پایگاه خبری امتداد گفته دختر ۲۶ ساله‌ام که از ۲۷ شهریور بازداشت شده در دادگاه بدوی به ۵ سال حبس محکوم شده و در حال حاضر ما توانایی تودیع وثیقه یک میلیارد تومانی را نداریم

همچنین سجاد زارع، ۳۳ ساله و زندانی سیاسی سابق که اواخر آبان در شیراز بازداشت شده، همچنان در بازداشتگاه بدنام پلاک ۱۰۰ شیراز محبوس است. به گفته نزدیکان خانواده، او به دلیل شکنجه‌های قبلی، مشکل شنوایی پیدا کرده است.

با این حال ، مقامات جمهوری اسلامی همچنان سرکوب خونین معترضان را انکار کرده و بر تداوم سیاست‌های حکومت تاکید دارند.

رمضان شریف،‌ سخنگوی سپاه پاسداران، گفت: «قدرت را باید طوری اعمال کرد که دشمن لبخند نزده و شاد نشود، به این دلیل به بسیجیان و مدافعان امنیت اجازه شلیک داده نشد.»

یدالله جوانی، معاون سیاسی سپاه پاسداران، نیز گفت: «اگر از کسانی که شعارهایی ضد این نظام می‌دهند پرسیده شود که معنای دیکتاتور چه بوده و چرا آن را با این انقلاب نسبت می‌دهی، واقعا جوابی ندارد که بگوید.»

حسین سلامی، فرمانده کل سپاه پاسداران، با اشاره به روی کار آمدن جمهوری اسلامی پس از انقلاب ۵۷ گفت تغییر به «رهبری روحانی» ایران را «از یک کشور عقب‌مانده وابسته و ذلیل در گورستان جهالت مدرن به یک ایران آزاد، مستقل دارای انتخاب و اسلامی تغییر داد.»

حسن تامینی، رییس فدراسیون شطرنج جمهوری اسلامی، نیز در واکنش به حضور بدون حجاب اجباری سارا خادم‌الشریعه در مسابقات شطرنج قزاقزستان گفت: «انتظار نداشتیم که این شطرنج‌باز این اقدام را انجام دهد چون در مسابقات قبل با رعایت موازین شرکت کرده بود.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *