نشریه بریتانیایی تلگراف: قرار است سپاه پاسداران به عنوان گروهی تروریستی معرفی شود

By | ۱۴۰۱-۱۰-۱۳

نشریه بریتانیایی تلگراف گزارش داد قرار است سپاه پاسداران به عنوان گروهی تروریستی معرفی شود. در این گزارش آمده این اقدام در پی بیش از ۱۰ توطئه سپاه برای ربودن یا قتل افراد در بریتانیا در سال گذشته انجام خواهد شد و می‌تواند در هفته‌های آینده عملی شود

به گفته تلگراف، تام توگندات، وزیر امنیت، و سوئلا براورمن، وزیر کشور، هر دو از این اقدام که انتظار می‌رود ظرف چند هفته آینده اعلام شود، حمایت می‌کنند.

در صورت انجام این اقدام عضویت در سپاه، شرکت در جلسه‌های آن، حمل آرم آن در انظار عمومی و یا تشویق به حمایت از فعالیت‌های آن در بریتانیا جرم محسوب می‌شود و سپاه هم‌رده گروه‌هایی مانند داعش و القاعده تلقی خواهد شد.

به گفته تلگراف، مقام‌های بریتانیایی بر اساس اطلاعاتی که به نظر می‌رسد سرویس‌های امنیتی اطلاعاتی کشور در اختیارشان قرار داده‌اند در حال تشکیل پرونده علیه سپاه پاسداران بوده‌اند.

تلگراف به نمونه‌ایی از استفاده از پرچم سپاه در یک تظاهرات ضداسرائیلی در میدان ترافالگار شهر لندن در ماه مه سال ۲۰۲۱ اشاره کرد و افزود در صورت تروریستی تلقی شدن سپاه چنین اقدام‌هایی جرم‌انگاری خواهد شد.

استیون کرب، نماینده پارلمان بریتانیا درباره چنین تصمیمی گفت: «سپاه پاسداران نقشی کلیدی در حمایت و تسهیل فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده رژیم ایران در خاورمیانه و فراتر از آن ایفا می‌کند. بسیار واضح است که جامعه بین‌الملل باید اقدامی بسیار قوی‌ و روشن‌بینانه‌ علیه حکومت ایران انجام دهد.»

کن مک‌کالم، رییس ام‌آی۵، پیش‌تر اعلام کرده بود جمهوری اسلامی از ماه ژانویه کوشیده دست‌کم ۱۰ شهروند ایرانی را در خاک بریتانیا بکشد یا برباید.

در روز ۱۶ آبان، ایران‌اینترنشنال از تهدید جانی فوری علیه دو روزنامه‌نگار خود در بریتانیا از طرف سپاه پاسداران انقلاب اسلامی خبر داد.

ایران‌اینترنشنال، شبکه خبری مستقل فارسی‌زبان مستقر در بریتانیا، در بیانیه‌ای اعلام کرد کارکنانش از سوی پلیس متروپولیتن از تهدید‌ها علیه خود مطلع شده‌اند.

قرار دادن سپاه پاسداران در فهرست گروه‌های تروریستی در دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ در آمریکا انجام شد. کانادا نیز پس از شروع خیزش انقلابی مردم ایران درپی قتل مهسا امینی، ورود بیش از ۱۰ هزار نفر از اعضای سپاه پاسداران را به این کشور ممنوع اعلام کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *