شکست سیاست دستوری دولت برای بازار ارز؛ قیمت دلار دوباره صعودی شد

By | ۱۴۰۱-۱۰-۱۸

قیمت دلار که در هفته گذشته با تغییر رییس کل بانک مرکزی اندکی کاهش یافته بود، دوباره روند صعودی در پیش گرفت و روز شنبه هفدهم دی ماه به ۴۰ هزار ۸۰۰ تومان رسید. طلای ۱۸عیار هم با قیمت یک میلیون و ۸۷۰ هزار تومان معامله شد.

قیمت دلار که پیش از معرفی محمدرضا فرزین به‌عنوان رییس کل جدید بانک مرکزی در هشتم دی، تا کانال ۴۴ هزار تومانی پیش رفته بود، پس از این تغییر در مسیر کاهشی قرار گرفت و به ۳۹ هزار تومان رسید اما پس از یک هفته، دوباره به کانال ۴۰ هزار تومان بازگشت.

تجارت‌نیوز در گزارشی افزایش مجدد قیمت دلار را نشان‌‌دهنده این دانست که سیاست‌های دستوری و ارزپاشی برای مدتی طولانی نمی‌تواند قیمت دلار را کاهشی نگه دارد چرا که اقتصاد ایران در حال حاضر با مشکلاتی مواجه است که دوباره روی نرخ ارز تاثیر می‌گذارند.

محمدرضا فرزین روز شنبه گذشته و در نخستین اظهار‌نظر رسمی خود، از قیمت دستوری ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومانی برای دلار خبر داده و گفته بود حتما در «بازار آزاد ارز» دخالت خواهد کرد؛ دو سیاستی که از جمله مهم‌ترین دلایل برهم خوردن نظم بازار هستند.

آنچه در هفته گذشته و با کاهش دستوری و موقتی قیمت دلار رخ داد، نگرانی کارشناسان بازار ارز را مبنی بر وارد شدن ضربه‌ای بزرگ به تولید داخلی و اقتصاد کشور در پی داشت.

برخی کارشناسان اقتصادی، سیاست نهاد پولی کشور را دلیل سقف‌شکنی‌های پی در پی بازار ارز در هفته‌های گذشته عنوان کرده‌اند و معتقدند کاهش دستوری قیمت دلار ایده‌ای ناکارآمد است چرا که در توازن با تورم و سایر فاکتورهای مؤثر بر بازار قرار ندارد.

از سوی دیگر بر اساس آخرین گزارش‌های مرکز آمار ایران، تورم در کشور به ۴۸/۵ درصد رسیده که خود عاملی موثر بر نرخ دلار است.

در چنین شرایطی برخی تحلیل‌گران پیش‌بینی کرده‌اند در صورت تداوم مشکلات سیاسی و کنترل نشدن نرخ تورم، قیمت دلار به روند صعودی خود ادامه داده و باز هم سقف‌شکنی خواهد کرد.

علاوه بر دلار، بازار طلا نیز با افزایشی نسبی مواجه بود.

روز شنبه قیمت سکه موسوم به امامی ۲۰ میلیون و ۵۵۳ هزار تومان، بهار آزادی ۱۹میلیون و ۴۰۸ هزار تومان و هر گرم طلای ۱۸عیار یک میلیون و ۸۶۹ هزار و ۸۰۰ تومان اعلام شد.

با توجه به این که افزایش قیمت دلار و نرخ ارز بر بازار طلا نیز اثرگذار است، کارشناسان اقتصادی پیش‌بینی کرده‌اند قیمت طلا نیز در روزهای آینده روندی افزایشی پیدا کند.
ایران اینترنشنال

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *