جمهوری اسلامی سه معترض دیگر را به اعدام محکوم کرد

By | ۱۴۰۱-۱۰-۱۹

دو روز پس از اعدام محمدمهدی کرمی و محمد حسینی، از معترضان در کرج، که خشم عمومی را در داخل و خارج کشور به‌طور گسترده برانگیخت، قوه قضاییه جمهوری اسلامی از صدور حکم اعدام برای سه نفر از معترضان بازداشت‌شده در اعتراضات ۲۵ آبان اصفهان خبر داد.

پایگاه خبری قوه قضاییه روز دوشنبه ۱۹ دی اعلام کرد دادگاه پرونده موسوم به «خانه اصفهان» که برای رسیدگی به موضوع کشته‌شدن سه مأمور حکومتی برگزار شد، صالح میرهاشمی بلطاقی، مجید کاظمی شیخ‌شبانی و یعقوبی کردسفلی را به‌اتهام «محاربه» به اعدام محکوم کرد.

امیر نصر آزادانی، بازیکن فوتبال، نیز در این پرونده به ۱۶ سال حبس به‌اتهام «معاونت در محاربه» و پنج سال حبس به‌اتهام «اجتماع و تبانی منتهی به جرائم ضد امنیت» محکوم شده است.

سه متهم محکوم به اعدام در پرونده اعتراضات اصفهان

در حکم این دادگاه و بر اساس اعترافات اجباری متهمان که در زمان بازداشت و بدون حضور وکیل اخذ شده، صالح میرهاشمی بلطاقی به‌اتهام «عضویت و همکاری» با سازمان مجاهدین خلق به ۱۰ سال حبس نیز محکوم شده است.

در شامگاه ۲۵ آبان در اعتراضات اصفهان، دو شبه‌نظامی بسیجی و یک مأمور نیروی انتظامی که برای سرکوب معترضان در «میدان نگهبانی محله خانه ‌اصفهان» حضور داشتند، به ضرب گلوله کشته شدند و چندی بعد رئیس کل دادگستری استان اصفهان اعلام کرد ۹ معترض در ارتباط با این پرونده در اصفهان بازداشت شده‌اند.

صدور احکام اعدام علیه سه تن از متهمان این پرونده در حالی است که برگزاری دادگاه‌های متهمان اعتراضات سراسری بدون رعایت موازین حقوقی و کیفری و دادرسی و به‌خصوص صدور سریع احکام اعدام برای برخی معترضان براساس اعترافات اجباری، علاوه بر خشم عمومی مردم، اعتراض گسترده حقوقدانان و وکلا و فعالان حقوق بشر را در داخل و خارج کشور برانگیخته است.

بر اساس اعلام قوه قضاییه، سهیل جهانگیری، دیگر متهم پرونده اصفهان، به‌اتهام «اجتماع و تبانی» به تحمل دو سال حبس محکوم شده و برای جابر میرهاشمی، متهم ردیف ششم این پرونده، حکم برائت صادر شده است.

قوه قضاییه جمهوری اسلامی در کنار گزارش این دادگاه و احکام آن، ویدئوهایی نیز از متهمان منتشر کرده است که مشخص نیست در چه موقعیتی ضبط شده‌اند و در آن‌ها متهمان علیه خود اعتراف می‌کنند.

با این حال در این ویدئوهای اعتراف اجباری و نیز گزارش ویدئویی دادگاه هیچ تصویری از امیر نصر آزادانی منتشر نشده است.

قوه قضاییه در عین حال اعلام کرده است که احکام صادرشده علیه متهمان «احکام اولیه بوده و در دیوان عالی کشور قابل فرجام‌خواهی است».

این در حالی است که جمهوری اسلامی تا کنون دست‌کم چهار معترض بازداشتی در اعتراضات سراسری «زن زندگی آزادی» را بدون اعلام قبلی و حتی مطلع‌کردن خانواده‌های آنان، در ادامه روش خود برای سرکوب اعتراضات در کشور، اعدام کرده است.

برخی فعالان مدنی و رسانه‌های مدافع حقوق بشر هم شامگاه یکشنبه ۱۸ دی در مورد اعدام قریب‌الوقوع محمد قبادلو و محمد بروغنی، دو معترض دیگر، هشدار دادند؛ هشداری که باعث شد ده‌ها تن از شهروندان مقابل زندان رجایی‌شهر کرج تجمع کنند.

محسن شکاری و مجیدرضا رهنورد، محمدمهدی کرمی و محمد حسینی چهار معترضی هستند که در هفته‌های گذشته اعدام شدند درحالی‌که همه آن‌ها پیشتر اتهامات منتسب به خود را رد کرده و از شکنجه شدید خود در دوران بازداشت خبر داده بودند و هیچ‌یک نیز در طول دوره بازداشت و محاکمه اجازه داشتن وکیل انتخابی و‌ دادرسی عادلانه را نداشتند.

علی‌رغم تلاش جمهوری اسلامی برای سرکوب اعتراضات که تا کنون به کشته‌شدن حدود ۵۰۰ معترض و بازداشت هزاران شهروند منجر شده و علی‌رغم صدور احکام سنگین علیه معترضان و مسدود یا محدودکردن اینترنت، اعتراضات سراسری همچنان به‌شیوه‌های گوناگون در ایران ادامه دارد.

روز و شب گذشته مناطق مختلف شهر تهران و همچنین شهرهای نجف‌آباد، اصفهان، قزوین، بندرعباس، سنندج و برخی شهرهای دیگر شاهد تظاهرات مردم در اعتراض به اعدام‌ها و همچنین به‌مناسب سومین سالگرد کشته‌شدن ۱۷۶ سرنشین پرواز پی‌اس۷۵۲ با شلیک موشک‌های سپاه پاسداران بود.
رادیوفردا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *