معترضان ایرانی مقیم آلمان مقابل مرکز اسلامی فرانکفورت تجمع کرده و خواستار تعطیلی آن شدند

By | ۱۴۰۱-۱۰-۲۴

گروهی از ایرانیان مقیم فرانکفورت برای دومین جمعه متوالی روز ۲۳ دی‌ ماه مقابل مرکز اسلامی این شهر که وابسته به جمهوری اسلامی است تجمعی اعتراضی برگزار کردند.

این تجمع اعتراضی در حمایت از خیزش انقلابی مردم ایران برگزار شد و معترضان خواهان بسته شدن این مرکز شدند.

گروهی از ایرانیان معترض نیز از جمعه گذشته تاکنون تحصن خود را در این محل ادامه داده‌اند.

بسته شدن تمامی مساجد و مراکز و نهادهای مرتبط با جمهوری اسلامی، سفارت و کنسولگری‌ها در شهرهای آلمان و اخراج سفرا و دیپلمات‌های ایرانی از این کشور از جمله خواسته‌های تجمع‌کنندگان است.

از سوی دیگر، به گفته ایرانیان مقیم فرانکفورت، کارکنان این مرکز بارها شماری از شهروندان از جمله فعالان سیاسی ایرانی در آلمان را تهدید کرده‌اند و به همین منظور، تجمع‌کنندگان مقابل مرکز اسلامی خواستار اخراج کارکنان آن هستند.

معترضان ایرانی همچنین مرکز اسلامی فرانکفورت را «لانه جاسوسی جمهوری اسلامی برای یهودستیزی و ایران‌ستیزی» دانسته و اعلام کردند تحصن خود را تا زمان تعطیلی این مرکز و نیز تا پیروزی انقلاب مردم ایران ادامه خواهند داد.

این مرکز از ۳۰ سال پیش در شهر فرانکفورت فعالیت می‌کند اما از سال ۲۰۰۸ به بعد فعالیت‌هایش بیش از پیش مورد توجه ایرانیان مقیم آلمان قرار گرفته است.

فرانکفورت اما تنها شهر آلمان نیست که مراکز اسلامی وابسته به جمهوری اسلامی در آن فعال است. در اشتوتگارت، کلن، برلین و هامبورگ نیز مراکز مشابهی از سال‌ها پیش تا کنون فعالیت می‌کنند.

مرکز اسلامی هامبورگ در سال‌های اخیر بسیار جنجال‌آفرین بوده است.

پارلمان فدرال آلمان روز ۱۸ آبان (۹ نوامبر ۲۰۲۲) طرحی را با عنوان «از جنبش اعتراضی در ایران حمایت کنید! فشار بر رژیم تهران را افزایش دهید» تصویب کرد که بر اساس یکی از ماده‌های آن، از دولت آلمان خواست تا بررسی کند «آیا مرکز اسلامی هامبورگ باید بسته شود؟ و اگر آری، چگونه؟»

این طرح ۲۵ ماده داشت و با حمایت سه حزب تشکیل دهنده دولت ائتلافی آلمان یعنی احزاب سوسیال دموکرات، سبزها و دموکرات‌ آزاد به تصویب رسید.

سال ۲۰۲۰ نیز گزارشی از سرویس اطلاعاتی آلمان منتشر شد که این سازمان کار رصد گسترده شبکه‌های ایرانی را در داخل مساجد و مراکز شیعیان، به عنوان امتداد نفوذ ایران در آلمان آغاز کرده است.

در این گزارش مرکز اسلامی هامبورگ به‌عنوان مهم‌ترین مرکز جمهوری اسلامی در آلمان معرفی شد که شبکه‌ای ارتباطاتی را در داخل بسیاری از مساجد و انجمن‌های شیعیان برپا ساخته ‌است.

علاوه بر مراکز اسلامی هامبورگ و فرانکفورت، ۱۵۰ انجمن و مسجد دیگر نیز تحت نمایندگی جامعه اسلامی جوامع شیعی در آلمان فعال هستند که مهم‌ترین بازوهای تبلیغاتی جمهوری اسلامی در این کشور به شمار می‌روند.

ایران اینترنشنال:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *