حضور مردم بر مزار جان‌باختگان خیزش سراسری و پخش نذری؛ شعارهای شبانه معترضان در محلات تهران

By | ۱۴۰۱-۱۰-۲۴

روز جمعه و در تداوم خیزش انقلابی، شماری از مردم بر مزار جان‌باختگان اعتراضات حاضر شدند و به پخش نذری و خیرات برای آنان پرداختند. دیگر اشکال اعتراض چون شعاردهی‌های شبانه و عمامه‌پرانی هم با وجود صدور احکام سنگین علیه بازداشت‌شدگان و فشار بر خانواده‌های آنان ادامه دارد.

روز جمعه،‌ جمعی از شهروندان و دوستان حمیدرضا روحی، از جوانان کشته‌شده در جریان اعتراضات، برای مزارش گل آوردند و آهنگ «بارون اومد و یادم داد …» را پخش کردند.

در بوکان هم هم‌زمان با سالروز تولد هژار مام خسروی که در اعتراضات این شهر کشته شد، شماری از مردم و خانواده این جوان بر مزارش حاضر شدند.

با گذشت بیش از یک هفته از اعدام سید محمد حسینی و محمدمهدی کرمی، ویدیوهایی از شهرهای مختلف به ایران‌اینترنشنال می‌رسد که حاکی از برپایی یادبودهای مردمی برای این دو جوان است.

از جمله در محله امیرآباد شمالی تهران که شماری از مردم به یاد این دو جوان شمع روشن کردند و یادشان را گرامی داشتند.

ویدیوها و تصاویر ارسال‌شده همچنین نشان می‌دهند مردم معترض اهواز یاد «سربداران» خیزش انقلابی مردم ایران، سید محمد حسینی، محمدمهدی کرمی، محسن شکاری و مجیدرضا رهنورد را گرامی داشته و برای آنان شمع روشن کردند.

از سوی دیگر، مخاطبان ایران‌اینترنشنال در نقاط مختلف ایران ویدیوهایی را از آماده کردن نذری به مناسبت مراسم هفتم محمد حسینی و سایر کشته‌شدگان معترض تهیه کرده و گفته‌اند: «سید محمد حسینی تنها نیست و ما خانواده او هستیم.»

همچنین ویدیوهای ارسال‌ شده به ایران‌اینترنشنال نشان می‌دهند شامگاه جمعه ۲۳ دی، مردم معترض در محله‌های مختلف تهران علیه جمهوری اسلامی و بنیانگذار آن، روح‌الله خمینی و نیز علی خامنه‌ای شعار سر دادند.

از جمله در نارمک، ستارخان، آپادانا و جنت‌آباد که مردم شعارهایی چون «مرگ بر دیکتاتور»، «مرگ بر جمهوری اعدامی»، «مرگ بر خامنه‌ای ضحاک» و «مرگ بر خامنه‌ای قاتل» سر دادند.

ویدیوی ارسالی دیگری نشان می‌دهد شامگاه جمعه در یکی از محله‌های گلشهر کرج آژیر وضعیت قرمز همراه با صدای پیامی پخش شد که می‌گفت: «این هشدار وضعیت قرمز است، زمان انقلاب فرا رسیده.»

در همین حال جوانان نیز به عمامه‌پرانی خود ادامه می‌دهند.

ویدیوی رسیده به ایران اینترنشنال نشان می‌دهد پسر جوانی در ملارد رو در رو با یک آخوند، عمامه‌اش را می‌پراند.

در کنار تظاهرات گسترده مردم زاهدان در پانزدهمین جمعه اعتراضی خود، ویدیوهای رسیده به ایران‌اینترنشنال نشان می‌دهند نمازگزاران شهر گالیکش استان گلستان نیز پس از نماز جمعه ۲۳ دی‌ ماه در خیابان برای حمایت از مولوی محمدحسین گرگیج، امام جمعه برکنار شده آزادشهر، راهپیمایی اعتراضی برگزار کردند.

از سوی دیگر نگرانی از وضعیت معترضان در معرض اعدام، صدور احکام سنگین در پی اعترافات اجباری و فشار بر خانواده‌های معترضان ادامه دارد.

پس از انتشار گزارش‌هایی در شامگاه یک‌شنبه درباره انتقال محمد قبادلو و محمد بروغنی به سلول انفرادی و احتمال اجرای حکم اعدام آنان، خانواده محمد قبادلو مقابل زندان رجایی‌شهر حاضر شدند و مادرش بین مردم درباره بیماری پسرش و تناقض پرونده او صحبت کرد.

آنجلینا جولی، بازیگر آمریکایی با انتشار ویدیوی مادر محمد قبادلو مقابل زندان رجایی‌شهر نوشت: «به عنوان مادر فرزندانی هم‌سن محمد، حتی نمی‌توانم عمق فقدان و رنج مادران جوانانی را که از آغاز اعتراضات زن، زندگی، آزادی کشته، مجروح یا زندانی شده‌اند، تصور کنم. مادران! ما صدای شما را می‌شنویم. ما عزیزان شجاع شما را که جان خود را برای دیگران و برای ایران به خطر می‌اندازند فراموش نخواهیم کرد.»

حساب «۱۵۰۰+ تصویر» نیز گزارش داد مجید کاظمی، جوان معترض محکوم به اعدام، به انفرادی منتقل و قرار ملاقات روز شنبه او با خانواده‌اش نیز لغو شده است.

این جوان معترض محکوم به اعدام، در پیامی صوتی از زندان که به دست ایران‌اینترنشنال رسیده، می‌گوید او را تحت شکنجه وادار کرده‌اند تا علیه خود شهادت دروغ بدهد.

از سوی دیگر سی‌ان‌ان نیز به یک پیام صوتی از امیررضا نصر آزادانی، فوتبالیست بازداشت شده، از داخل زندان دست یافته که از دریافت حکم ۲۶ سال زندان به شدت ابراز شگفتی کرده و می‌گوید مستحق این حکم نیست: «امیدم به خدا و همه کسانی است که آن بیرون هستند.»

در همین حال، پیامدهای اقدامات سرکوب‌گرانه جمهوری اسلامی بر خانواده‌های معترضان کشته و زندانی ادامه دارد.

حضور مردم بر مزار جان‌باختگان خیزش

عموی کیان پیرفلک با انتشار عکسی از پدر کیان نوشت که او همچنان در بیمارستان بستری است.

او افزود که حال عمومی پدر کیان از نظر علائم حیاتی مساعد است اما آسیب جدی به ستون فقرات و نخاع وارد شده و قادر به راه رفتن، ایستادن و حتی نشستن نیست.

دنیا زحمتکش، خواهر مهران زحمتکش، از کشته‌شدگان اعتراضات، در توییتی تصویر مزار برادر و پدر خود را منتشر کرد و نوشت: «به خاک سپردنِ دو تکه از وجودم را دیدم، هنوز زنده‌ام؟ نامش صبر است یا سِر شدن؟»

حسین زحمتکش، پدر مهرگان زحمتکش پس از کشته شدن فرزندش‌ درگذشت.

از سوی دیگر، نازیلا معروفیان، خبرنگاری که به تازگی از زندان آزاد شده، نوشته مادر نیلوفر میرزایی، دانشجوی بازداشتی برای پیگیری وضعیت دخترش از کهنوج استان کرمان به تهران آمده و جایی برای اسکان ندارد و شب‌ها در ترمینال جنوب می‌ماند.

در همین حال، ویدیویی از احمد رئیسی، دبیر سابق انجمن فرهنگ و سیاست دانشگاه بوعلی سینای همدان پس از بازداشت توسط نیروهای امنیتی منتشر شده که در آن می‌گوید: «درست است که ما در نبردی نابرابر هستیم اما پیروز این نبرد ملتی است که خواست او آزادی و زندگی‌ست؛ زندگی بر مرگ پیروز می‌شود.»

رئیسی ۲۱ دی‌ ماه در تهران بازداشت شد و از وضعیت و نهاد بازداشت‌کننده او اطلاعاتی در دست نیست.

از سوی دیگر، مجید کاوه، وکیل بیتا حقانی نسیمی، اعلام کرد که این دانشجوی ۲۲ ساله بازداشتی توسط شعبه اول دادگاه انقلاب ساری به ۱۸ سال حبس و ممنوعیت خروج از کشور محکوم شده است.

پایگاه خبری هرانا نیز گزارش داد امیرحسین محسنی، امیرحسین رضایی و آرش احمدی، از بازداشت‌شدگان اعتراضات در تبریز، توسط دادگاه تجدید نظر مجموعا به تحمل ۱۰ سال حبس محکوم شدند.

«کندن تابلوی خیابان» از مصادیق اتهامات علیه محسنی و «ساخت کوکتل مولوتف» از مصادیق اتهامات علیه رضایی عنوان شده است.

در همین حال مقامات جمهوری اسلامی بر انکار خیزش انقلابی و رفع مسوولیت از خود در ارتباط با نارضایتی‌های مردمی اصرار می‌ورزند.

احمد خاتمی، امام جمعه موقت تهران و عضو هیات ‌رییسه مجلس خبرگان، هدف از اعتراضات سراسری علیه جمهوری اسلامی را «هدف قرار دادن امنیت کشور» خواند و گفت که «پلیس‌کشی و بسیجی‌کشی» یعنی چه؟

او افزود: «مگر برای اعتراض سطل آشغال آتش می‌زنند؟»

رسول فلاحتی، نماینده خامنه‌ای در گیلان نیز خطاب به زنانی که حجاب اجباری را برداشته‌اند گفت گمان نکنند بعد از اعتراضات «کشف حجاب در جمهوری اسلامی آزاد شده است».

او افزود: «کشف حجاب در نظام جمهوری اسلامی جرم است.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *