گزارش‌ها از «وضعیت سخت» زلزله‌زدگان شهر خوی در سرما

By | ۱۴۰۱-۱۱-۱۰

مردم خوی در حالی که صدها واحد مسکونی این شهر و روستاهای اطراف آن در اثر زلزله ویران یا به شدت تخریب شده است، دومین شب پس از زلزله را در میان فوج پس‌لرزه‌های پیاپی و هوای به شدت سرد، در فضاهای باز و در حالی به صبح رساندند که نسبت به بی‌توجهی مقام‌های حکومتی و عدم توزیع کافی چادر، پتو و غذا اعتراض دارند.

رسانه‌های محلی اوضاع زلزله‌زدگان خوی را «سخت و اسفناک» توصیف کردند. تصاویر ویدیویی منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی نشان می‌دهد که مردم به عدم ارائه و توزیع کمک‌های امدادی به شدت اعتراض دارند و در مواردی هنگام توزیع فله‌ای چادر و پتو، درگیری‌هایی میان مردم برای دریافت چادر رخ داده است.

سایت نصرنیوز که خبرهای استان‌های آذربایجان شرقی و غربی را پوشش می‌دهد نیز با انتشار تصاویری از «اوضاع سخت و اسفناک زلزله‌زدگان خوی» گزارش داد، نوشت: «مردم خوی به دنبال وقوع زلزله ۵.۹ ریشتری شب را در سرمای منفی ۷ درجه در خیابان‌ها شب را به صبح رساندند» و همچنان «از عدم رسیدگی مسئولان گلایه دارند».

خبرگزاری ایسنا در همین مورد با اشاره به اینکه وزیر کشور عصر یکشنبه «پایان عملیات امداد و نجات در مناطق زلزله‌زده خوی» را اعلام کرد، نوشت: «مساله اصلی در حال حاضر اسکان موقت است که مسئولان معتقدند در حال انجام است اما برخی از شهروندان از نبود برخی از اقلام از جمله چادر و غذای گرم گلایه دارند.»

در گزارش ویدیویی این خبرگزاری نیز شهروندان خوی که در خیابان و با آتش در حال گرم کردن خود هستند می‌گویند که زلزله خوی بسیار مهیب بوده اما با گذشت ساعت‌ها هیچ یک از مسئولین به سراغ مردم نیامده‌اند.

آنها با بیان اینکه «وضعیت در خوی بسیار خراب است»، با گریه می‌گویند که «نیاز شدید به پتو و چادر دارند، همه به چادر نیاز دارند و هیچ کس نیامده که به مردم رسیدگی کند».

مردم خوی در این تصاویر همچنین به عدم توزیع کمک‌های امدادی و غذا اشاره کرده و می‌گویند: «معلوم نیست مسئولان کجا هستند، کجا خوابیده‌اند، کجا جلسه گذاشته‌اند، در حالی که همه اینجا نیاز شدید به چادر داریم و گرسنه‌ایم.»

جمع گسترده‌ای از مردم زلزله‌زده نیز روز و شامگاه یک‌شنبه مقابل فرمانداری خوی تجمع کرده و خواهان دریافت چادر و کمک‌های امدادی شدند.

در تصاویر ویدیویی این تجمع، مردم معترض می‌گویند که در حالی که مقام‌های مسئول در خبرهای صداوسیما از ارسال هزاران چادر به خوی خبر داده‌اند اما هنوز بسیاری از مردم این شهر و روستاهای اطراف آن چادر و کمک‌های امدادی دریافت نکرده‌اند و شخص فرماندار نیز گفته که توزیع چادر و کمک‌های امدادی ارتباطی با فرمانداری ندارد.

در همین حال محمدصادق معتمدیان، استاندار آذربایجان غربی، از افزایش شمار مصدومان زلزله خوی خبر داد و گفت، یک هزار و ۷۵ نفر مصدوم تاکنون به مراکز درمانی مراجعه کرده‌اند که از این تعداد ۷۶ نفر در مراکز درمانی خوی بستری شدند و ۱۱۵ نفر به مراکز درمانی سلماس، ارومیه ، مرند و تبریز اعزام شده‌اند.
رادیو فردا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *