یک‌صد استاد دانشگاه به اخراج حسن باقری‌نیا از دانشگاه سبزوار اعتراض کردند

By | ۱۴۰۱-۱۱-۱۳

۱۰۰ عضو هیات علمی دانشگاه‌های کشور به حکم تعلیق حسن باقری‌نیا، استاد دانشگاه حکیم سبزواری شهر سبزوار از این دانشگاه اعتراض کردند و خواستار لغو و ابطال این حکم شدند.

این اعضای هیات علمی دانشگاه‌های کشور در بیانیه‌ای هشدار دادند: «در صورت اجرای این حکم، حق بهره‌گیری از تمام ظرفیت خود برای ابطال این حکم را برای خود محفوظ می‌دانیم.»

استادان دانشگاه سراسر کشور صدور حکم تعلیق باقری‌نیا را «بدون طی روال قانونی در هیات انتظامی اعضای هیات علمی و بدون استناد به جرمی که ارتکاب آن توسط مراجع قضایی احراز و به دانشگاه ابلاغ شده باشد» غیرقانونی دانستند.

آنان نوشتند: «چنین اقدامی تاسف، خشم و نگرانی ما اعضای هیات علمی را در حد گسترده‌ای برانگیخته است.»

در این بیانیه همچنین آمده است: «این اقدام از سوی دکتر محمدعلی اسدی زنگنه، رییس دانشگاه حکیم سبزواری در حالی صورت گرفته که آقای دکتر باقری‌نیا در طول ۲۹ سال خدمت خود به اخلاق نیک و سلوک رفتاری و انسانی و مردم‌داری نزد دانشجویان و همکارانشان شهره بوده‌اند و هیچ نقطه سیاهی در پرونده خدمتی درخشانشان نمی‌توان یافت.»

به نوشته این اعضای هیات علمی، شواهد حکایت از آن دارد که تعلیق باقری‌نیا صرفا مستند به انتشار استوری‌های اینستاگرامی و اعتراض به احکام انضباطی دانشجویان بوده است.

در بیانیه آمده است: «متاسفانه به همین بهانه چندی پیش رییس دانشگاه دستور به قطع حقوق ایشان داده بود که خوشبختانه با اعتراض اعضای هیات علمی دانشگاه، ظرف چند روز لغو شد.»

از زمان آغاز خیزش سراسری علیه جمهوری اسلامی، گزارش‌های متعددی از فشارهای امنیتی بر اساتید دانشگاه‌های مختلف کشور که از معترضان و دانشجویان بازداشتی حمایت کرده‌اند منتشر شده است.

پیشتر بر اساس گزارش‌های رسیده به ایران‌اینترنشنال، تنها در دانشکده علوم سیاسی دانشگاه آزاد تهران، به فعالیت ۹ نفر از استادان این دانشکده پایان داده شده است.

اردشیر سنائی،‌ استاد روابط بین‌الملل دانشگاه آزاد تهران مرکز هم در صفحه اینستاگرامش از بازنشستگی اجباری این ۹ نفر خبر داد.

در استان خراسان رضوی نیز مهشید گوهری، استاد ادبیات دانشگاه فردوسی مشهد، در صفحه اینستاگرامش اعلام کرد پس از هفت سال تدریس با او و چند نفر از همکارانش قطع همکاری شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *