نشست مشترک هشت چهره اپوزیسیون؛ امیدها و تردیدها

By | ۱۴۰۱-۱۱-۲۱

نشست هشت شخصیت مطرح و مخالف جمهوری اسلامی در خارج از کشور قرار است در شهر واشنگتن برگزار شود. از زمان اعلام برگزاری این نشست، امیدواری‌ها و تردید‌های گوناگونی درباره نتایج آن مطرح شده است.

موسسه زنان، صلح و امنیت در دانشگاه جرج تاون در شهر واشنگتن آمریکا روز جمعه ۲۱ بهمن‌ماه (۱۰ فوریه) از ساعت ۲۱ و ۱۵ دقیقه به وقت ایران، میزبان هشت چهره مطرح اپوزیسیون جمهوری اسلامی در نشستی با عنوان ”آینده جنبش دموکراسی ایران” است.

شاهزاده رضا پهلوی، شیرین عبادی، حامد اسماعیلیون، مسیح علی‌نژاد، نازنین بنیادی، علی کریمی و عبدالله مهتدی سخنرانان در این نشست هستند و کریم سجادپور، پژوهشگر در بنیاد صلح کارنگی نیز مجری مراسم است.

این هشت چهره شناخته‌شده مخالف جمهوری اسلامی در حالی برای نخستین‌بار به صورت عمومی دور یکدیگر جمع می‌شوند که از زمان آغاز اعتراض‌های سراسری سال ۱۴۰۱ تا کنون بحث‌های گسترده‌ای در سطح افکار عمومی درباره جنبه‌های مختلف ”ائتلاف اپوزیسیون” در میان بوده است.

گروهی بر این باور هستند که این نشست نوعی ائتلاف و همکاری نزدیک میان مخالفان جمهوری اسلامی است. در سوی دیگر اما بسیاری نیز می‌گویند که این مراسم، دست‌کم در حال حاضر، چیزی فراتر از یک ”نشست” نیست و به همین نسبت نیز نباید انتظار نتایجی فراتر از یک نشست از آن داشت.

با این حال، نشست ”آینده جنبش دموکراسی ایران” گام مهمی در تحولات مربوط به افراد و گرایش‌های مختلف سیاسی در اپوزیسیون جمهوری اسلامی به شمار می‌رود.

در همین راستا، این هشت چهره نیز در صفحات شخصی خود در توییتر، برگزاری این جلسه را با هشتگ‌های ”همبستگی” و ”ایران متحد” بازنشر کرده‌اند.

تاکید بر همبستگی و اتحاد از سوی این چهره‌ها، از نظر بسیاری از کاربران در فضای مجازی چنین تعبیر شده که این شخصیت‌ها در سخنان خود احتمالا آشکارتر از گذشته بر ضرورت اجماع نظر و نزدیکی هرچه بیشتر مخالفان حکومت ایران بر سر اصولی همچون رعایت حقوق بشر، دموکراسی، تمامیت ارضی، صلح و امنیت برای گذار از جمهوری اسلامی تاکید خواهند کرد.

تاکید موافقان بر همبستگی

این نشست با استقبال قابل ملاحظه‌ای بویژه از سوی کاربران در فضای مجازی همراه شده است.

هدفمندتر شدن اعتراض‌ها علیه جمهوری اسلامی، پرهیز از اختلاف‌های جزئی، نشان دادن تصویری متحد از اپوزیسیون ایرانی به جامعه جهانی، هم‌افزایی تلاش‌های اغلب پراکنده علیه حکومت ایران و همچنین ارائه چشم‌اندازی روشن به افکار عمومی بویژه در داخل ایران، از مهم‌ترین استدلال‌های موافقان این نشست محسوب می‌شود.

شمار دیگری از موافقان نیز می‌گویند که این همکاری احتمالی میان دیدگاه‌های سیاسی مختلف، آزمون مهمی برای مناسبات دموکراتیک در ایران پس از جمهوری اسلامی است و نشان می‌دهد که این رویکردها تا چه اندازه‌ای می‌توانند از طریق این مناسبات، به فعالیت سیاسی خود ادامه دهند و بر پایگاه اجتماعی خود بیافزایند.

منتقدان چه می‌گویند؟

برگزاری این نشست اما با تردیدها و گاه انتقادهایی نیز مواجه شده است. برخی منتقدان، این به‌اصطلاح همکاری نزدیک یا همگرایی میان چهره‌های مطرح اپوزیسیون را اقدامی دیرهنگام می‌دانند. به عقیده این گروه از منتقدان، چنین اقدامی باید بسیار پیش‌تر و در اوج اعتراض‌های سراسری ضد حکومتی در ایران به انجام می‌رسید.

گروهی دیگر نیز با یادآوری مواضع پیشین برخی از سخنرانان در این جلسه، حضور این افراد در نشست مشترک با سایر چهره‌ها را زیر سوال برده‌اند و می‌گویند که به دلیل تضاد دیدگاه‌ها، همکاری میان این شخصیت‌ها به نتایج پربار و قابل‌اعتنایی نمی‌انجامد.

شماری دیگر از منتقدان نیز، با اشاره به پایگاه اجتماعی اغلب متفاوت این شخصیت‌ها، پیش‌بینی می‌کنند که در صورت توافق میان این چهره‌ها برای همکاری، حامیان و همفکران آنها شاید چندان از این موضوع استقبال نکنند.
دویچه وله

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *