تغییر فرمانده انتظامی سیستان و بلوچستان در کمتر از چهار ماه؛ خط‌ونشان سردار رادان برای معترضان

By | ۱۴۰۱-۱۲-۰۸

هم‌زمان با تشدید فضای امنیتی در زاهدان و دیگر شهرهای استان سیستان و بلوچستان، فرمانده نیروی انتظامی این استان برای دومین بار از زمان آغاز اعتراضات «زن زندگی آزادی» تغییر کرد.

احمدرضا رادان، فرمانده کل انتظامی جمهوری اسلامی، روز دوشنبه ۸ اسفند، دوستعلی جلیلیان را به‌عنوان فرمانده جدید انتظامی استان سیستان و بلوچستان معرفی و جایگزین محمد قنبری کرد.

این در حالی است که محمد قنبری اواسط آبان، یعنی کمتر از چهار ماه پیش و در بحبوحه اعتراضات چهلم کشته‌شدگان «جمعه خونین زاهدان»، به سِمَت فرماندهی نیروی انتظامی سیستان و بلوچستان منصوب شده بود.

جلیلیان پیش از این فرمانده انتظامی شهر ری در استان تهران بوده و تنها چند روز پیش از انتصاب به فرماندهی انتظامی سیستان و بلوچستان همراه با برخی دیگر از فرماندهان نیروی انتظامی به درجهٔ سرتیپ‌دومی ارتقا پیدا کرد.

تغییر فرمانده نیروی انتظامی سیستان و بلوچستان هم‌زمان با تشدید سرکوب‌ها در زاهدان و دیگر شهرهای استان سیستان و بلوچستان است که هر جمعه با برگزاری تظاهرات مردم زاهدان تجدید می‌شود.

فضای به‌شدت امنیتی و استقرار گسترده نیروهای امنیتی در مناطق مختلف شهر زاهدان که از بامداد جمعه پنجم اسفند تشدید شده بود، در پی تظاهرات هزاران نفری مردم زاهدان در بیست و یکمین جمعه اعتراضی، طی شامگاه جمعه و بامداد شنبه ادامه داشت.

در چنین شرایطی، پیکر ابراهیم ریگی، معترض ۲۴ساله، عصر جمعه در آرامستان زاهدان به خاک سپرده شد. بر اساس گزارش‌ها، او هفتهٔ گذشته بر اثر شکنجه نیروهای انتظامی در جریان دومین بازداشت کشته شد.

همچنین در روز جمعه گزارش‌ها حاکی از «بازداشت‌های گسترده» در زاهدان و گشت‌زنی نیروهای امنیتی در برخی دیگر از شهرهای استان سیستان و بلوچستان بود.

هم‌زمان قطعی اینترنت مانع پخش مستقیم اینترنتی سخنرانی مولوی عبدالحمید، رهبر پرنفوذ سنی‌های ایران، شد.

خط و نشان احمدرضا رادان برای معترضان استان

فرمانده ‌کل انتظامی کشور در جلسه معرفی فرمانده جدید انتظامی سیستان و بلوچستان، در توجیه تغییر زودهنگام این مقام مدعی شد که قنبری «به‌صورت موقت» به فرماندهی انتظامی این استان منصوب شده بود.

این در حالی است که پیشتر گزارشی دربارهٔ موقت‌بودن مأموریت قنبری منتشر نشده است.

رادان همچنین تهدید کرد: «در بحث امنیت قطعاً با کسی تعارف نداریم و به هیچ‌کس اجازه نمی‌دهیم از این خط قرمز ما عبور کند.»

او مدعی شد که اعتراضات مردمی «جلوی قطار در حال حرکت توسعه» را می‌گیرد.

مقام‌های بلندپایه جمهوری اسلامی از جمله علی خامنه‌ای و ابراهیم رئیسی مدعی‌اند که اکنون «قطار توسعه» کشور در حال حرکت است و «دشمنان» جمهوری اسلامی برای توقف چنین قطار ادعایی، اعتراضات را به راه انداخته‌اند.

چنین ادعایی در حالی است که به‌ویژه شرایط اقتصادی کشور در ماه‌های گذشته به‌شدت وخیم‌تر شده و برای نمونه، روند سقوط ارزش پول ملی ایران پرشتاب‌تر شده است.

درحالی‌که برای جلوگیری از انتشار اخبار اعتراضات، اینترنت استان سیستان و بلوچستان در روزهای اخیر با اختلال فراوان روبه‌رو شد، فرمانده کل انتظامی کشور همچنین گفت: «واقعیت این سرزمین و این مردم با آن‌چه در فضای مجازی است، تفاوت جدی دارد.»

او مدعی شد: «این استان امروز از نظر همه شاخص‌های امنیتی در شرایط خوبی قرار دارد.»

استان سیستان و بلوچستان یکی از استان‌هایی است که در جریان اعتراضات سراسری در ایران شاهد بیشترین و ادامه‌ترین اعتراضات بوده و بیشترین قربانی را هم داده است.

هشتم مهر، نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی از داخل یک کلانتری در زاهدان به تجمع اعتراضی مردم این شهر بعد از نماز جمعه در اعتراض به «تجاوز یک فرمانده پلیس به یک دختر نوجوان» تیراندازی کردند.

در این تیراندازی، بیش از ۹۰ نفر از معترضان کشته شدند که سازمان عفو بین‌الملل این واقعه را مرگبارترین کشتار از زمان آغاز اعتراضات مردمی پس از کشته شدن مهسا امینی خواند.

مولوی عبدالحمید امام جمعه اهل سنت زاهدان بارها خواستار برخورد با عوامل کشتار مردم معترض در زاهدان و دیگر شهرهای سیستان و بلوچستان شده، اما هنوز این عوامل به دست عدالت سپرده نشده‌اند.

این رهبر پرنفوذ اهل سنت همچنین در هفته‌های گذشته در نماز جمعه زاهدان علناً از اعتراضات سراسری حمایت کرده و در سخنرانی هفتهٔ گذشته خود نیز خواستار برگزاری یک همه‌پرسی برای تعیین نظام سیاسی جدیدی در ایران شد.
رادیوفردا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *