تجمع صنفی در چند شهر و سرکوب معترضان در تهران؛ بازنشستگان به گرانی و بیکاری اعتراض کردند

By | ۱۴۰۱-۱۲-۰۹

جمعی از بازنشستگان روز سه‌شنبه ۹ اسفند در شهرهای یزد، سنندج، شهرکرد، کرمانشاه، مریوان، اردبیل، ایلام، ‌اراک، قزوین، رشت، اصفهان، تبریز، کرمان و ساری مقابل ساختمان‌های استانداری تجمع کردند و خواهان رسیدگی به مشکلاتشان شدند. در تهران نیروهای حکومتی به تجمع بازنشسته‌ها حمله کردند.

بازنشستگان روز ۹ اسفند در تجمعات خود شعارهایی چون «هزینه‌ها دلاریه، حقوق ما ریالی‌یه»، «گرانی، تورم، بلای جان مردم»، «همسان‌سازی حق مسلم ماست»، «دولت بی‌کفایت، استعفا، استعفا» و «رئیسی دروغ‌گو، وعده برجامت کو» سر دادند.

این تجمعات سراسری بر اساس فراخوان‌های از پیش اعلام شده و در اعتراض به وضعیت نامناسب معیشتی و عدم رسیدگی به مشکلات بازنشستگان صندوق‌های مختلف بازنشستگی شکل گرفته است.

تصاویر ارسالی به ایران‌اینترنشنال نشان می‌دهند بازنشستگان با در دست داشتن پلاکارد به گرانی، تورم و بیکاری اعتراض کردند و خواستار اجرای طرح همسان‌سازی حقوق و مزایا شدند.

به گزارش نهادهای صنفی، در تهران بازنشستگان تامین اجتماعی، کشوری و لشکری و بازنشستگان سایر صندوق‌ها طبق قرار قبلی از ساعت ۱۰ صبح به قصد تجمع اعتراضی و فریاد علیه مطالبات بر زمین مانده مقابل مجلس شورای اسلامی آمدند اما این محل از پیش به دست نیروهای سرکوب‌گر اشغال شده بود.

به گفته شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان کشور، از صبح امروز متروی ایستگاه بهارستان تهران که مشرف به ساختمان مجلس است بسته شده و تعداد زیادی از خودروهای ون و مینی‌بوس نیروهای امنیتی مقابل مجلس مستقر بود.

این شورا بر اساس صحبت‌های شاهدان عینی درباره رفتار نیروهای حکومتی با بازنشستگان اعلام کرده است: «محیط کاملا امنیتی بود. با الفاظ رکیک معلمان را مخاطب قرار می‌دادند و برخورد فیزیکی می‌کردند. رفتار بسیار خشونت‌آمیزی با بازنشستگان داشتند.»

نیروهای حکومتی به بازنشستگان که در گروه‌‌های ۱۰- ۱۵ نفره حرکت کرده و شعار می‌دادند فحش و ناسزا گفته و آن‌ها را «پیر و پاتال» خطاب می‌کردند.

از سوی دیگر از هر کسی که می‌خواسته به طرف مجلس برود کارت شناسایی می‌خواستند.

بر اساس اعلام شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان، نیروهای امنیتی چند تن از بازنشستگان تجمع کننده مقابل مجلس را همراه با خشونت بازداشت کردند.

پیش‌تر شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان و سندیکای کارگران نیشکر هفت‌تپه با انتشار بیانیه‌ای از فراخوان تجمع سراسری بازنشستگان اعلام حمایت کرده بودند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *