جمهوری اسلامی «دشمن مردم» از دختران انتقام می‌گیرد؟

By | ۱۴۰۱-۱۲-۱۵

افزایش چندبرابری حملات شیمیایی به مدارس دخترانه و معرفی نشدن و بازداشت حمله‌کنندگان بار دیگر نقش پررنگ نهادهای اطلاعاتی را آشکار می‌کند

در حالی که روز یکشنبه ۱۴ اسفندماه، مدارس دخترانه در ده‌ها شهر ایران هدف حملات شیمیایی گسترده‌تری قرار گرفتند، رئیس‌جمهوری ایران این حملات را «توطئه جدید دشمن» خواند و صداوسیمای حکومتی نیز تلاش کرد مسمومیت‌ها را به عواملی همچون خوردن شکلات تاریخ‌مصرف‌گذشته، بمب بدبو، اسپری فلفل، ته‌مانده مواد نفتی تانکر، بطری حشره‌کش در سطل زباله و شیطنت دانش‌آموزان برای تعطیل کردن کلاس ربط دهد.

بر اساس تجمیع گزارش‌های شهروند‌ــ‌‌خبرنگاران و ویدیوهایی که در رسانه‌های اجتماعی منتشر شده است، دختران دانش‌آموز در روز یکشنبه در مدارس دست‌کم ۳۳ شهر ایران، هدف حمله با گازهای سمی و حمله شیمیایی قرار گرفتند و صدها دانش‌آموز با علائمی همچون تهوع، نفس‌تنگی و افت ضربان قلب در بیمارستان‌ها بستری شدند.

تهران، اصفهان، همدان، شهریار، زنجان، اهواز، کاشان، تبریز، ایلام، رشت، مشهد، نیشابور، یزد، فولادشهر، هشتگرد، خلخال، ابهر، رامهرمز، سربندر، بردسکن، گنبدکاووس، ملایر، مراغه، بوشهر، آبادان، بندرعباس، ملارد، شیراز، گیلان‌غرب، کرمانشاه، خوی، خرم‌آباد و قم، شهرهایی بودند که وقوع این حملات در آن‌ها گزارش شده است.

در شهرهایی مانند یزد، گنبدکاووس، سربندر، آبادان، بندرعباس، زنجان، اهواز، تبریز و مشهد، تعداد مدارسی که به آن‌ها حمله شده، از ۱۰ مدرسه بیشتر بوده که نشان‌دهنده حجم بالای مدارس قربانی در روز یکشنبه و هماهنگی حمله‌کنندگان است.

در یک مورد، معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اهواز روز یکشنبه اعلام کرد دست‌کم‌ ۳۱۲ دانش‌آموز دختر در شهرهای اهواز، رامهرمز و سربندر استان خوزستان به دلیل حملات شیمیایی به مدارس، به بیمارستان‌ها منتقل شدند.

مقام‌های جمهوری اسلامی و دستگاه‌های امنیتی نظام تاکنون به صورت رسمی هیچ فرد یا گروهی را به عنوان عامل اصلی حمله به مدارس دخترانه معرفی یا بازداشت نکرده‌اند تا گمانه‌زنی‌ها درباره «حمایت حکومتی از حملات» هرروز جدی‌تر از قبل شود. بسیاری از فعالان سیاسی، پزشکان و همچنین اعضای انجمن‌های صنفی فرهنگیان در ایران می‌گویند این حملات برنامه‌ریزی‌شده و هماهنگ به مدارس و همچنین استفاده از گازهای سمی که در دسترس عموم مردم نیست، نمی‌تواند به گروه‌های خودسر یا مذهبی‌های تندرو ربط داشته باشد.

ابراهیم رئیسی روز یکشنبه  در جلسه هیئت دولت، بدون ارائه شواهد و مستنداتی، مدعی شد که مسموم کردن دانش‌آموزان با هدف «التهاب‌آفرینی» در جامعه و «تشویش اذهان عمومی» از سوی «دشمنان» صورت گرفته است. او با اشاره به «بررسی و پیگیری» این مسئله در وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی، افزود که «ایجاد دلهره» برای دانش‌آموزان و والدین آن‌ها، «جنایت و اقدامی ضدبشری» است.

اینکه با گذشت حدود چهار ماه از آغاز حملات شیمیایی به مدارس دخترانه در قم، ابراهیم رئیسی ادعا می‌کند وزارت اطلاعات همچنان در حال «بررسی و پیگیری» پرونده است و به پاسخی روشن نرسیده، از اصلی‌ترین سوالات بدون جواب در پرونده فوق است.

نکته‌ای که باعث شد روزنامه سازندگی، نزدیک به طیف اصلاح‌طلبان در ایران، هم در سرمقاله‌اش به آن بپردازد: «روند مسمومیت‌های سریالی در حال تبدیل شدن به یک بحران است. سکوت و اهمال‌کاری فعلی دقیقا مشابه رویه‌ای است که شهریور سال جاری پس از مرگ مهسا امینی در پیش گرفته شد و خشم عمومی را به کف خیابان آورد. مسمومیت‌ها دوباره می‌تواند به عاملی برای شعله‌ور شدن آتش خشم مردم تبدیل شود.»

مقام‌های جمهوری اسلامی در بسیاری از بحران‌های اجتماعی و سیاسی طی ۴۴ سال گذشته تلاش کرده‌اند با ربط دادن پرونده‌ها به «دشمن خارجی» و «نفوذی‌ها و جاسوس‌ها»، از حل مسئله و محاکمه مقصران اصلی طفره روند. مانند علیرضا نظری، نماینده مجلس شورای اسلامی، که در اظهارنظری جدید، این‌ بار به نقش معلمان در مسمومیت‌های کودکان اشاره کرد و مدعی شد: «این ماجرا توطئه‌ای از سوی دشمنان نظام است و آن‌ها بنا دارند از این طریق به نظام لطمه بزنند. دست دشمن در کار است و ممکن است برخی از معلمان هم پشت قضیه باشند.» مهرداد ویس کرمی، دیگر نماینده مجلس، هم گفت: «این مسمومیت‌ها نوعی انتقام گرفتن از جوانان و بخصوص نوجوانانی است که در راهپیمایی با شکوه ۲۲ بهمن حضور گسترده داشتند.»

ادعاهایی که هیچ مدرک و سندی برای اثبات آن ارائه نمی‌شود و به نظر می‌رسد تنها در جهت تملق و دفاع کور از جمهوری اسلامی بیان می‌شوند. همان‌طور که خبرگزاری فارس، متعلق به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، روز یکشنبه در گزارشی، «شیطنت خود کودکان» را دلیل اصلی انتقال هزاران دانش‌آموز به بیمارستان‌ها معرفی کرد؛ ادعایی که سخنان وزیر بهداشت، وزیر آموزش‌ و پرورش، صدها پزشک و ده‌ها نماینده مجلس شورای اسلامی که همگی «حمله شیمیاییی بیولوژیک» به دانش‌آموزان را تایید کرده‌اند، غیرواقعی بودن آن را عیان می‌کند.

در موردی دیگر، بیژن عبدالکریمی، استاد فلسفه دانشگاه آزاد واحد تهران‌شمال، در گفت‌وگو با شماره یکشنبه روزنامه اعتماد، مدعی شد: «به نظر می‌رسد ‌این حرکات تروریستی کار اسرائیلی‌ها باشد. در واقع وارد مرحله جدیدی از جنگ شده‌ایم که این‌ بار در داخل مرزهای کشور به جریان افتاده است.» این استاد دانشگاه را که پیش از این در جریان خیزش سراسری ایرانیان هم مواضعی در حمایت از جمهوری اسلامی و علیه مردم گرفته بود، باید به شمار مسئولان و چهره‌هایی درون نظام اسلامی ایران اضافه کرد که در بحران‌های سیاسی و اجتماعی، به‌جای ارائه راهکار یا انتقاد از مسببان بحران‌ها، تلاش می‌کنند تنها برای دفاع از نظام محبوب خود و کسب منافع شخصی گام بردارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *