فرشاد مومنی: دستمزد نیروی کار در ایران از ۲۵۳ دلار به ۱۲۲ دلار کاهش یافته است

By | ۱۴۰۱-۱۲-۱۸

به گزارش وبسایت «جماران» فرشاد مومنی، استاد دانشگاه علامه طباطبایی روز چهارشنبه با انتقاد شدید از سیاست‌های اقتصادی جمهوری اسلامی گفت دستمرد نیروی کار از ابتدای فروردین تا اسفند امسال تقریبا نصف شده است و به «فقر و فلاکت» دامن زده است.

افزایش فقر و نصف‌شدن حداقل دستمزد نیروی کار در شرایطی است که دولت به رغم تورم ۵۰ درصدی درنظر دارد حداقل دستمزد در سال آینده را حدود بیست درصد بالا ببرد؛ تصمیمی که با انتقاد شدید کارگران و کارمندان روبرو شده است.

در عین حال، صولت مرتضوی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی روز چهارشنبه ادعا کرد: تعیین میزان افزایش دستمزد با در نظر گرفتن همه شاخص‌ها در حوزه مطالعاتی صورت می‌گیرد.

کارگران معترض در تجمع‌های اخیر با انتقاد از «دستمزد‌های ریالی» تاکید کرده‌اند که «هزینه‌ها دلاری» است.

فرشاد مومنی چندی پیش نیز با بیان اینکه «یک سوم سفره مردم نابود شده است» از افزایش جمعیت زیرخط فقر در ایران خبر داد و گفت دستکم ۲۵ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر از مردم ایران در سال ۱۴۰۰ به دلیل سیاست های حکومت به زیرخط فقر رانده شدند.

در ماه‌های اخیر و همزمان با بدترشدن شرایط کشور در همه زمینه‌ها، متخصصان و کارشناسان بیشتری نسبت به اوضاع پیش‌رو هشدار داده‌اند.

حسین راغفر، اقتصاددان در تهران ماه گذشته هشدار داد که اگر مقامات جمهوری اسلامی به واقعیت‌های سیاسی توجه نکنند، کشور «با بحران‌های تاریخی مواجه خواهد شد» و به گفته او پیامد‌ چنین بحران‌هایی «با حمله مغول‌ها» قابل مقایسه خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *