مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌ها: ۴۲۰ هزار تومان برای قیمت گوشت «منطقی است»

By | ۱۴۰۱-۱۲-۱۹

دو هفته پس از جنجال بر سر قیمت گوشت در ایران که به تعطیلی موقت یک روزنامه هم انجامید، مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های عشایری دامداران متحرک ایران افزایش قیمت گوشت را «طبیعی» و قیمت فعلی را «منطقی» دانست.گوشت قرمز

او گفت: «اگر امروز دام زنده را کیلویی ۱۶۵ هزار تومان خریداری کنید با ضریب تبدیل ۲.۳ دام به گوشت، عدد ۳۷۹ هزار تومان به دست می‌آید. این دام وقتی کشتار و عرضه می‌شود نیز ۱۰ درصد به آن اضافه می‌شود و به حدود ۴۲۰ هزار تومان می‌رسد که عدد منطقی است.»

به گفته فضل خرم، قیمت گوشت از پنج سال گذشته تاکنون در مقایسه با مرغ، تخم مرغ و ماهی «رشد بیشتری نداشته است و این افزایش قیمت طبیعی است و اگر نباشد تولید از مسیر خارج می‌شود».

آقای خرم روز پنج‌شنبه، ۱۸ اسفند، به ایسنا گفت: «با افزایش قیمت نهاده‌های دامی توان دامداران برای ادامه تولید کاهش یافته است و از طرف دیگر عدم رغبت خرید گوشت هم باعث شده که تولیدکننده‌ها در ضرر و زیان باشند.

پیشنهاد کردیم دولت دام داخلی را در ابتدای سال خریداری و برای سه ماهه زمستان گوشت ذخیره‌سازی کند.»

او ادامه داد: «با نگاهی به قیمت مواد پروتئینی و رشد آنها از پنج سال گذشته تاکنون متوجه می‌شویم که قیمت گوشت قرمز علیرغم افزایش قیمت شدید در سه ماه گذشته در مقایسه با سایر محصولات پروتئینی در این بازه پنج ساله رشد بیشتری نکرده است.»

او گفت این که آیا مردم توان خرید دارند یا خیر موضوع دیگری است، اما «اگر این روند ادامه پیدا کند تولید گوشت خواهیم داشت و اگر قیمت آن را به اجبار پایین بیاوریم تولید از ریل خارج خواهد شد.»

یک روز پس از آن که روزنامه سازندگی در پی زدن تیتر «طغیان گوشت» توقیف شد، رسانه‌ها در ایران روز سه‌شنبه، دوم اسفند، از اجرای طرح برخورد با «گران‌فروشی گوشت قرمز در سراسر ایران» خبر دادند.

خبرگزاری ایسنا به نقل از مدیرکل دفتر بازرسی و نظارت بر کالاهای اساسی در وزارت جهاد کشاورزی گفت: «بر اساس مصوبه قرارگاه امنیت غذایی طرح برخورد با گران‌فروشی گوشت قرمز در سراسر کشور آغاز شده است. در گزارش میدانی امروز از فروشگاه‌های عرضه گوشت در تهران، بر اساس فاکتورهای خرید، طرح نظارت را اجرایی کرده‌ایم».

این خبر پس از آن منتشر شد که دولت ابتدا قیمت کیلویی ۵۰۰ هزار تومان برای گوشت را تکذیب کرد،‌اما سپس عقب نشست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *