سخنرانی شیرین عبادی در پارلمان اروپا به مناسبت روز جهانی زن

By | ۱۴۰۱-۱۲-۲۴

شیرین عبادی، برنده ایرانی جایزه نوبل و از چهره‌های شاخص اپوزیسیون ایران، روز چهارشنبه، ۲۴ اسفندماه، در یک سخنرانی در صحن پارلمان اروپا، در حمایت از معترضان داخل کشور تأکید کرد که جمهوری اسلامی «قابل اصلاح نیست» و معترضان خواستار تغییر حکومت هستند.

خانم عبادی در این سخنرانی گفت: «خواسته مردم این است که رژیم [جمهوری اسلامی] تغییر کند، چرا که این رژیم قابل اصلاح نیست. قانون اساسی کشور هم باید تغییر کند، با قانون اساسی فعلی هیچ نوع اصلاحاتی ممکن نیست.»

شیرین عبادی در جمع رهبران اتحادیه اروپا

خانم عبادی که از اولین امضاکنندگان منشور مهسا نیز است، سخنرانی خود را که بسیار مورد توجه و تشویق قرار گرفت با اشاره به مهسا امینی آغاز کرد که مرگش در بازداشت گشت ارشاد، جرقه اعتراضاتی را زد که پس از شش ماه هم‌چنان ادامه دارد.

او در ادامه با اشاره به وکیل خانواده مهسا امینی و دو روزنامه‌نگاری که به دلیل پوشش مرگ او هم‌اکنون در زندان به سر می‌برند، در واقع به بخش بزرگی از آثار و اقدامات حکومت جمهوری اسلامی اشاره کرد.

صالح نیکبخت که در حال حاضر نیز وکیل خانواده مهسا امینی است بە دلیل «مصاحبە با رسانەهای خارج از ایران» تحت پیگرد قضایی قرار گرفتە است.

نیلوفر حامدی و الهه محمدی هم که حوادث مربوط به پس از کشته شدن مهسا امینی را در در رسانه‌های رسمی ایران پوشش می‌دادند، در همان روزهای نخست اعتراضات سراسری توسط نهادهای امنیتی جمهوری اسلامی بازداشت شدند.

شیرین عبادی گفت: «مهسا امینی تنها به این دلیل کشته شد که تنها قدری از موهای او بیرون از روسری بود و خبرنگارانی هم که عکس خانواده او در بیمارستان را منتشر کردند بازداشت شدند.»

خانم عبادی با اشاره به سرکوب خشن اعتراضاتی که در ایران هنوز ادامه دارد، گفت:‌ «تعداد زیادی از معترضان در ایران کشته شدند و حکومت هنوز آماری منتشر نکرده است و ما فقط از طریق خانواده درباره آنان اطلاعات گرفته‌ایم که بر اساس آن حداقل ۵۵۰ نفر کشته شده‌اند.»

هنگامی که شیرین عبادی در سخنرانی خود به شعار اصلی معترضان در شش ماه گذشته یعنی «زن، زندگی، آزادی» اشاره کرد، همه حضار در جلسه عمومی پارلمان اروپا کف زدند.

در این جلسه اورسولا فون درلاین، رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا، نیز حضور داشت و در یک سخنرانی با تشکر و تقدیر از خانم عبادی و اشاره به سابقه کار و فعالیت سیاسی او در داخل ایران گفت: «امروز تمام دنیا از زنان ایران انگشت به دهان مانده است.»

او ادامه داد: «آنها [زنان ایران] نه تنها آزادی انتخاب پوشاندن یا نپوشاندن موی خود را می‌خواهند،‌ بلکه خواستار رهایی از ترس و خشونت و آزادی کار و تحصیل و عشق ورزیدن بدون اجازه گرفتن از دیگری‌اند.»

خانم فون درلاین تأکید کرد: «مبارزه و شهامت زنان ایران الهام‌بخش تمام زنان در سراسر دنیاست.»

او در ادامه یادآوری کرد: «برابری جنسیتی خودبه‌خود اتفاق نمی‌افتد. حتی در کشورهایی که گشت ارشادی وجود ندارد، پیشرفت به‌سختی به دست می‌آید و به‌آسانی از دست می‌رود.»

اجلاس عمومی پارلمان اروپا روز سه‌شنبه به مناسبت روز جهانی زن برپا شد و در آن بسیاری از زنان فعال سیاسی و مدنی شرکت دارند.
رادیو فردا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *